תוכן שיווקי

עדי זמיר, מנהלת חטיבת ההדרכה בנס ישראל: "בעידן שבו דור ה-Y הם השכבה הצעירה של העובדים בארגונים, יש להתאים את ההדרכה לעולם הלמידה החדש"

26/06/2012 14:14
עדי זמיר, מומחית לחוכמת המונים, המכללה האקדמית תל אביב-יפו

"נושא ההדרכה מהווה אתגר אסטרטגי עבור ארגונים רבים בארץ ובעולם", אומרת עדי זמיר, מנהלת חטיבת ההדרכה בנס ישראל. "אחד האתגרים בפניהם ניצבים מומחי הדרכה, הוא דור ה-Y. אם בעבר ההדרכה הייתה 'מסורתית', כגון הדרכה פרונטלית, הדרכה באמצעות חומר כתוב וכדומה. כיום, כאשר דור ה-Y הם השכבה הצעירה של העובדים בארגונים והאינטרנט הוא עולמם הטבעי, כולל תחום הלמידה, יש להתאים את ההדרכה הארגונית לעולם הלמידה החדש על כל הטכניקות המקובלות בו. טכניקות אלו כוללות סרטי הדרכה ביוטיוב, חיפוש אינטואיטיבי בגוגל עם מורפולוגיה חופשית וכדומה. למעשה אנו מבינים שציפיות הלומד הן שסביבת הלמידה בעבודה תהיה דומה לסביבת הלמידה אליה הוא מורגל בביתו".

"אנו מציעים כיום בנס תמהיל של למידה המתאים לתרבות הארגונית של הלקוח", מדגישה זמיר. "משך הזמן של איפיון צרכי ההדרכה הוא כיום גמיש. אם בעבר הקדשנו פרק זמן ממושך למיפוי הארגון וצרכיו, הרי שכיום אנו מתחילים את ההדרכה ובמקביל ממפים את הנושא הבא. הסיבה לכך  היא שהמענה לצרכי ההדרכה חייב להיות היום הרבה יותר מהיר והלקוח מעוניין לראות במהירות  את החזר ההשקעה בצורת רכישת והטמעת מיומנויות מצד המשתמשים".

פורטל למידה
זמיר מציינת כי חטיבת ההדרכה "תופרת" את פתרונות ההדרכה בהתאם לאופי הארגון: הדרכה פרונטלית, הטמעה, ליווי של תמיכה לאחר עליה לאוויר, יצירה של עזרים תומכי למידה בהתאמה לאוכלוסיות היעד". למשל, אנו ממליצים לשלב במהלך ההדרכה פורטל למידה שבו מרוכזים חומרי הלמידה השונים, כגון סרטונים, לומדות, ומדריך משתמש מקוצר ומהיר (quick reference guide). ואם ברוח התקופה שבה אנו מצווים לתרום לאיכות הסביבה, אנו מעטים להדפיס ומעדיפים לספק ללקוח את חומרי ההדרכה במדיה מגנטית, או על גבי ה-Web", אומרת זמיר.

חטיבת ההדרכה בנס ישראל מקיפה כיום מגוון רב של התמחויות ובהם, לדוגמא, תחום ה-ERP ומערכות ארגוניות וליבה במגזרים השונים, מערכות ייעודיות ביטחוניות, הטמעת מערכת CRM, אופיס 2010 ועוד. אני שמחה לציין כי רק לאחרונה זכינו במספר פרויקטי הדרכה מעניינים, ובינהם: מכון התקנים במסגרת פרויקט SAP, ופרויקט הדרכה לעולם המחשבים במסגרת תכנית "מחשב לכל ילד" שמוביל משרד ראש הממשלה.

ניהול השינוי והמוכנות הארגונית
תחום חשוב בעולם ההדרכה הוא ניהול השינוי והמוכנות הארגונית. "אנו מלווים את הלקוח מהשלבים הראשונים של כניסת המערכת, בתהליך של ניהול השינוי והמוכנות הארגונית, ומסייעים לארגון במעבר למערכת החדשה" אומרת זמיר. "כך, לדוגמא, אנו ממפים התנגדויות בקרב משתמשים ובונים תכנית רתימת המנהלים לשיווק המערכת ברמה הפנים ארגונית.  במקביל,  אנו בונים מערך של סוכני שינוי שהם בעלי תפקידים המסייעים בהטמעת המערכת. כך מצטמצמות ההתנגדויות והמשתמשים לומדים על יתרונותיה של המערכת החדשה". לציין שניהול השינוי נעשה לאורך הפרויקט, ומלווה גם את צוות ההדרכה וההטמעה, כזרוע "ביצועית" בהיבט של שיווק המערכת, העברת מסרים נבחרים וכו'. תחום חדש-ישן נוסף, אשר זוכה לעדנה בעקבות דרישות  שוק הוא הכשרות ממוקדות שירות . בנס אנו מיתגנו זאת תחת ServiceNess.

לסיכום חשוב לציין כי חטיבת ההדרכה אשר מונה כיום למעלה מ-230 מומחי הדרכה והטמעה בכל התחומים, ניהול השינוי ומוכנות ארגונית- אינה עוסקת רק בהכשרת בעלי תפקידים בתחום ה-IT, אלא אנו מצויים כמעט בכל היחידות העסקיות בארגונים וגם להם מסייעים להנחיל ולהטמיע את מטרות הארגון בקרב כל בעלי התפקידים.

אירועים קרובים