ג'ים בנסון, מומחה אג'ייל: "מפתחים לא מכירים מספיק בתועלות השיטות האג'יליות – אך זה משתנה"

"כל מתודולוגיה של ניהול פרויקטים מציעה לשפר ביצועים ולקצר לוחות זמנים, לייעל תהליכים ולחסוך במשאבים. בסופו של דבר, ההיבטים הללו צריכים להיות מדידים, כדי שניתן יהיה לשקלל אותם ולבחון את התועלות השונות", הסביר בנסון בכנס Agile Israel 2012 ● ארז טצ'ר, מנכ"ל אג'יילספרקס: "התועלות שבאג'ייל מובנות לקהלים הולכים וגדלים"

"הטמעת שיטות ניהול ופיתוח מתקדמות, תביא לשיפור התפוקה, לקיצור זמני ההגעה לשוק ולייעול בכלל. לצערי, המפתחים לא מכירים מספיק בתועלות שבשיטות הפיוח האג'יליות – אך המצב משתנה", כך אמר ג'ים בנסון, מומחה Lean ו-Kanban. בנסון היה דובר המפתח בכנס Agile Israel 2012. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף אג'יילספרקס (AgileSparks), נערך היום (ד') במלון הילטון בתל אביב, בהשתתפות כ-600 אנשי מקצוע.

בנסון, פסיכולוג בהכשרתו, סיפר כי התוודע לתפיסות האג'יליות במקרה, עת עבד במשרד אדריכלים, ותכנן ב-1988 ספריה עירונית בסיאטל, שרק בשנה שעברה בנייתה הסתיימה. בנסון הסביר, כי Lean היא תפיסה ניהולית, שהחלה בעולם התעשייתי וזלגה משם לעולמות אחרים, ביניהם עולם ניהול התוכנה. לדבריו, "כל מתודולוגיה של ניהול פרויקטים מציעה לשפר ביצועים ולקצר לוחות זמנים, לייעל תהליכים ולחסוך במשאבים. בסופו של דבר, ההיבטים הללו צריכים להיות מדידים, כדי שניתן יהיה לשקלל אותם ולבחון את התועלות השונות".

לגבי Kanban, אמר, כי "המדובר באחד הענפים במשפחה האג'ילית, והתפיסה משלבת בתוכה היבטים מעולם הניהול הרזה, Lean. התפיסה פותחה ומומשה לפני 30 שנים במפעל טויוטה (Toyota) ביפן, ושמה דגש על ה-'Just In Time', משמע – ייצור במשיכה (pull), כיוון שכל שלב בתהליך נמשך בתגובה לשלב הקודם לו".


צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

ב-Kanban, אמר, "לא נעשה שימוש בתחזיות. זאת, בניגוד לתפיסת הייצור בדחיפה (push), שלפיה מייצרים לפי תחזיות של צרכים עתידיים, וכך נוצרים פעמים רבות מוצרים למחסנים. המטרה ב-Kanban היא להביא את המוצרים לנקודה מסוימת בתהליך, בזמן שהם נדרשים ובכמות הקטנה ביותר הנדרשת. כך מצמצמים את הבזבוז וחוסר ההתייעלות ומתמקדים במה שהלקוח צריך כרגע".

Kanban, אמר בנסון, "משפרת את תהליכי הפיתוח. היא תופסת תאוצה באחרונה, כיוון שהיא מספקת תמונת מצב כוללת על תהליך הפיתוח, ומאפשרת לגלות במהרה צווארי בקבוק. Kanban מתחילה לתפוס כמערכת ותפיסה מובילות בעולם של ניהול פרויקטי פיתוח תוכנה, בשל הגדלת היעילות בתהליכי הפיתוח, וההצלחה ביישום בארגונים רבים. Kanban 'אומר' למנהלי פרויקטים בעולם הפיתוח: 'הביטו על כל העבודה שיש לכם בתהליך, חישבו על שרשרת הדברים שקורים לכל רכיב ולכל יכולת שאתם צריכים לפתח'. התפיסה גם גורסת שיש לטפל בקצב שרשרת הייצור, על ידי זיהוי הנקודות החלשות, צווארי הבקבוק, ואז להשתפר במקום שעוצר או מאט את הקצב. צוואר הבקבוק יכול להיות בתוך הצוות, בין הצוותים או ברמה הארגונית. מציאתו עוזרת להתחיל בתהליך של Kaizen, שביפנית משמעותו שיפור מתמיד".

ה-Kanban, אמר בנסון, "תופס תאוצה כי הוא נותן תמונה כוללת של תהליך הפיתוח, לצד חיבור טוב יותר בין צד הפיתוח והצד העסקי ובכך מספק גרסה פרגמטית של אג'ייל".

ארז טצ'ר, מנכ"ל אג'יילספרקס. צילום: קובי קנטורבהרצאתו התייחס בנסון לעיוותים קוגנטיביים של המפתחים, המביאים להערכות חזר בלוחות הזמנים של הפיתוח. "המפתחים עוסקים במגוון בעיות, והם אינם יכולים להעריך כיאות כמה זמן יימשך פרויקט. מימוש Kanban מביא לכך שניתן לתקשר בין גורמי הפיתוח השונים בצורה טובה יותר, ולהעריך טוב יותר לוחות זמנים של מקטעי פיתוח".

"זה אנושי לעשות שטויות", סיכם בנסון, "מפתחים, ככל בני אנוש, חושבם לעיתים באופן שגוי ובוראים מציאותיות שגויות, תוך שהם לא מבינים את מגוון המשימות במהלך פרויקט הפיתוח, את התכולה ואת לוחות הזמנים שלו. הצד החיובי של זה הוא שאם היינו רק הגיוניים – לא היתה לנו יצירתיות ולא היינו יכולים לחדש. שימוש בשיטות אג'יליות מצמצם עד מונע את עשיית אותן טעויות. Kanban עוזר לנו לראות טוב יותר".

ארז טצ'ר, מנכ"ל אג'יילספרקס, אמר בכנס כי "בארץ, כמו המגמה העולמית, האג'ייל מתרחב מארגוני תוכנה 'טהורים' לעבר ארגוני היי-טק, IT ותוכנה משובצת. התועלות שבאג'ייל מובנות לקהלים הולכים וגדלים. החדירה הולכת וגדלה ועימה גם סיפורי ההצלחה המגיעים לשוק הולך וגדל. בשל מצוקות כלכליות, לצד הצורך לעשות יותר בפחות – ארגונים מפנימים את התועלות שבאג'ייל וקצב השימוש יילך ויגדל".

"אג'ייל נמצא כבר במיינסטרים. אנחנו בפירוש מזהים עלייה במספר החברות הרוצות להטמיע מתודולוגיות פיתוח וניהול חדשניות, על מנת לשפר תהליכים", סיכם טצ'ר, "הכנס השנה נשא את הכותרת 'שיפור עקבי ומתמשך', מה שמעיד על בגרות השוק. אם לפני כמה שנים היה צורך להסביר מושגים בסיסיים, השנה הכנס מכיל יותר תכנים מתקדמים ודיונים על המשך התפתחות התחום בעתיד".

לאחר מכן התפצל הכנס לחמישה מסלולים מקצועיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים