קרן אור

יונתן קורפל רואה בדירוג האינטרנט בישראל לחודש מאי לפחות סימן חיובי אחד

לפני קצת יותר משבוע פרסמה ועדת מדרוג האינטרנט (גמיוס) את דו"ח חודש מאי אודות גולשי הרשת בארץ. בראשונה השתתף בסקר אתר קבוצות הדיון fxp.co.il, שנכנס במדד החשיפה החודשית לגולשים בישראל היישר למקום השמיני והמכובד ביותר. אני מייחס להופעת הבכורה המטאורית הזו חשיבות גדולה וחיובית משני טעמים שונים שמשלימים זה את זה.

ראשית, התוצאות: האתר, שמרבית גולשי ישראל טרם שמעו אפילו את שמו, משך אליו בחודש שעבר לא פחות מ-800 אלף גולשים ייחודיים. מדובר בחשיפה של 16% מכלל הגולשים, שליש משיעור החשיפה לאתר המוביל – וואלה!. מספר הדפים הנצפים באתר בתקופה האמורה היה מעל 47 מיליון. משך הזמן המצטבר הממוצע בו שהה גולש באתר עלה על שעה ושש דקות. מדובר בנתונים מרשימים לכל הדעות.

כדי להבליט את הישגו של האתר שכוכבו דרך אציין שהנתונים הללו הביאו לדירוגו לפני אתרים ותיקים ומוכרים כמו זאפ (Zap), דה מרקר (TheMarker) או nrg. האתרים הללו שייכים ברובם לארגונים כלכליים ותיקים ובעלי יכולת. והנה לפתע עקף אותם אתר אלמוני, שנוסד לפני כשמונה שנים על ידי נער בן 17 בשם ארז בן דוד, וכיום הוא מעסיק, מלבד בן דוד, שני עובדים בשכר בלבד.

האתר מושתת נכון להיום על כ-30 תחומי פורומים – מאוהדי קבוצות ספורט דרך חומרת מחשב ועד גרפיקה ואומנות. בכל תחום יש בדרך כלל בין 10 ל-20 קבוצות דיון שונות. מדגם מקרי מעלה שקיימים בו פורומים על יהדות ותורה, סטנד אפ, כלכלה ומינהל, ג'אז ובלוז, מערכת ההפעלה לינוקס (Linux), ייעוץ מיני וכן הלאה. בסך הכול יש בו מאות פורומים שמנוהלים כולם על ידי מתנדבים. על פי הצהרה שמסרו הבעלים לעיתונות, האתר רווחי מזה שנים אחדות.

בשבוע האחרון עקבתי אחרי התנועה באתר. בכל הביקורים שלי היו מחוברים אליו מעל 20 אלף גולשים בו זמנית, לפעמים הרבה יותר. באתר נצברו כ-100 מיליון הודעות, באשכולות שכל אחד מהם כולל בממוצע 10 מהן. מספר החברים הרשומים אליו עומד כיום על יותר מ-800 אלף חברים. האתר בכללו מאפשר הפצה מקבילה של התכנים בפייסבוק (Facebook), גוגל (Google) וטוויטר (Twitter).

חברות ניתוח האתרים, כגון אלקסה, טרם זיהו את תפוצתו של fxp.co.il, ובשל חוסר התמקדות הולמת בו, הנתונים שמתקבלים מפחיתים בפעילותו ולא מדויקים כנראה לגבי הרכב גולשיו. מעיון ברבים מהפורומים מתקבלת תמונה של רמה לא אחידה, בחלק מהקבוצות הדיון טעון שיפור ברמתו ובמידת העמקתו. בבחינה ממש לא מדעית, התרשמתי שרוב המשתתפים הינם צעירים, בחלק מהפורומים אפילו צעירים מאוד – בני נוער.

אני מוכר בביקורתי על רמת השימוש באינטרנט בארץ. בכל הזדמנות אני מצביע על רדידותו האופיינית של הגולש המקומי, שמציף את הרשת באמירות "סבבה" ריקניות ופחות מדי בתכנים. אחת הדוגמאות שאני נתלה בה היא שיעור המעורבות הנמוך במקומותינו, בפורומים, אפילו בקרב אוכלוסיות מובחרות, כגון סטודנטים. קבוצות הדיון הינן כיום הערוץ המשמעותי ביותר בהעברת והנחלת ידע בכל תחום, כולל הרציניים והמורכבים ביותר.

הנה לפתע נדמה לי שהבחנתי בקרן אור באפילה. אתר קבוצות דיון שמושך רבים כל כך, בעיקר צעירים המייצגים את העתיד. אולי מסתמן כאן מפנה חיובי, עליו אני מברך מראש. עד כאן סיבה אחת לראות בחיוב את הבזקתו של אתר הדיונים. סיבה שנייה ולא פחות חשובה היא ההוכחה הגלומה לכוחה המדהים של רשת האינטרנט. עם רעיון טוב וביצוע הולם אתה יכול להותיר מאחוריך גופים גדולים, עתירי ממון ומסורבלים, שלא תמיד מבינים מספיק את המהות המשתנית של הרשת המופלאה.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד העם

    זה ביזיון שהאתר הזה עומד באור הזרקורים רק עכשיו...זה אתר גדול שתופס נפח משמעותי כבר מספר שנים! בכל פעם שיש לי בעיה אני רושם בגוגל את הבעיה ומוסיף בסוף FXP, אני אף פעם לא מתאכזב מהתוצאות (: אני אוסיף עוד משהו, אני מקווה מאוד שהאתר הזה מוכר יותר, אך אם אינכם מכירים אותו אתם חייבים להכנס ולעיין בו : www.fresh.co.il לדעתי- זהו האתר עם הפורומים הרציניים ביותר בארץ. הפורומים המומלצים ביותר- צבא ובטחון, סקופים וחדשות

  2. אלון

    רוב הדיונים שם רדודים וחסרי כל עומק ודניאל את בהחלט חיה בסרט, אבל מצד שני ישנם מגוון רחב של פורומים שעוזרים לבני הנוער במגוון בעיות (רובם אמנם לא מאוד רציניות, אך הפורום זה מקום מצויין לפתור את כולם), כגון פורום מלב אל לב, תמיכה טכנית, בגרויות, קניית מחשב חדש ואף עצות לפירסינג/קעקועים למיניהם.

  3. nhavu nvxryho

    דניאל אל תחיי בסרט לא חסר אשכולות של מריבות בין חילונים/חרדים/דתיים.

  4. דניאל

    פורום מצויין! אני אחת המנהלות שם. נכון שחלק גדול הוא בני נוער, אבל זהו פורום שמאחד את כל בני נוער ויוצאי צבא - גם חרדים, חילוניים ודתים, ורוב הזמן כולם מסתדרים ביחד. הפורום הזה בעצם מאחד המון אנשים. יש לו עתיד מזהיר מאוד!

  5. קוטי

    לא שמעתי על האתר הזה...הנושא יבדק מיד!

  6. מנתח מערכות

    מכיר את האתר (fxp.co.il). האמת ? עד היום לא ממש הצלחתי לעמוד על ערכו ועל גדולתו.

  7. קיטי

    הרדידות היא לא רק בפורומים אלא חתך מייצג של החברה עצמה

  8. יפתח

    למרות שאדון איתן צודק, אין קשר בין שני הדברים תן לנוער מחשב וחיבור לאינטרנט והם כבר ידעו לבנות לך את העתיד, עילגות היא תכונה שממנה צמחו רוב הדברים הטובים שאנו נהנים מהם היום :), אם אדון ביל גייטס העילג לא היה נוטש את האקדמיה בצעד עילג אולי לא היו לנו חלונות היום.

  9. איתן

    יותר חשוב שהנוער יתחיל ללמוד לכתוב ללא שגיאות מאשר יכתוב כל היום בעיברית עילגת בפורומים

אירועים קרובים