סימנטק: 71% מהעסקים הקטנים והבינוניים שנחשפים למתקפות סייבר לא מצליחים להתאושש מהן

שיתוף קבצים ברשת מהווה סיכון אבטחה גדול עבור עסקים קטנים ובינוניים - כך עולה ממחקר שערכה ענקית האבטחה ● עוד עולה מהדו"ח שעובדים משפיעים על אימוץ פתרונות שיתוף קבצים באופן פנימי ועושים זאת כדי להעלות את הפרודוקטיביות שלהם

מחקר חדש שפרסמה סימנטק (Symantec) מצביע על ההשפעות ההרסניות שיש למתקפות סייבר על ארגונים, ובפרט על עסקים קטנים ובינוניים. מהנתונים שפרסמה ענקית אבטחת המידע עולה ש-71% מעסקים אלה שנחשפים למתקפות סייבר לא מצליחים להתאושש מהן.

המחקר, 2012 SMB File Sharing Survey, נערך בקרב 1,325 מקבלי החלטות בחברות SMB ברחבי העולם, שמעסיקות בין חמישה ל-500 עובדים. על פי דו"ח המחקר, ככל ששיתוף קבצים ברשת הופך לנפוץ יותר ככלי עסקי, עסקים קטנים ובינוניים נמצאים בסיכון גדול משהיו בעבר. כמו כן, המחקר חושף שעובדים בחברות אלה מאמצים יותר ויותר פתרונות שיתוף קבצים ברשת בשימוש עצמי וללא פיקוח מחלקות ה-IT. זאת, כחלק ממגמה רחבה יותר של הצטרכנות של מערך ה-IT, בו אימוץ של שירותים ברשת לשימוש במכשירים ניידים פרטיים מטשטש את הגבולות שבין עבודה למשחק. "התנהגויות אימוץ מוקדמות אלה, כמו ההתנהגויות שדוחפות שימוש בטכנולוגיות שיתוף קבצים, הופכות ארגונים להיות חשופים לאיומי אבטחה ואובדן מידע אפשרי", כתבו החוקרים.

על פי הדו"ח, עובדים משפיעים על אימוץ פתרונות שיתוף קבצים באופן פנימי. "בעלי עניין בעסקי SMB מכירים בכך ששיתוף קבצים מסייע בדחיפה של פרודוקטיביות בקרב העובדים", נכתב. ואמנם, 74% מהמשיבים ציינו שאימצו שיתוף קבצים ברשת כדי לחזק את הפרודוקטיביות שלהם. 61% מהם ציינו שיש לעובדים השפעה כלשהי, ולעתים אף השפעה מכריעה, כאשר מדובר באימוץ פתרונות שיתוף קבצים פנימיים. ב-63% משתמשים במכשירים ניידים וב-64% – ב-PC, מחשבים ניידים או טאבלטים. השימוש במדיה חברתית השפיע על 54% מהארגונים.

אין אכיפה – עלולים להיות יותר סיכונים
עוד מציינים החוקרים, כי "אבטחה ואובדן נתונים הם סיכונים פוטנציאליים של שיתוף קבצים". כך, משיבים רבים זיהו את הסיכונים הפוטנציאליים שיכולים להגיע אל הארגונים שלהם עם שיטות ניהול גרועות של שיתוף הקבצים. בין הסיכונים הללו כלולים שיתוף מידע סודי באמצעות פתרונות לא מאושרים (44%), תוכנות זדוניות (44%), אובדן של מידע חסוי או שייך לארגון (43%), הפרה של מידע סודי (41%), מבוכה או נזק כללי למותג או למוניטין (37%) והפרת חוקים רגולטורים (34%). יתירה מכך, על פי סימנטק, מחסור במדיניות אכיפה מגביר גם את הסיכונים עבור ארגונים רבים, כאשר יותר מחמישית מהם (22%) טרם יישמו מדיניות שקובעת כיצד יכולים העובדים לגשת לקבצים ולשתף אותם.

חוקרי סימנטק כתבו בדו"ח, כי "התנהגויות שיתוף קבצים יכולות לחשוף עסקי SMB לסיכונים". כשנשאלו מה יעשו עובדים אם יצטרכו לשתף קובץ גדול ציינו 51% מהמשיבים שיבקשו את עזרת מערך ה-IT, 42% השיבו שיעשו שימוש בפתרון שהוצע להם על ידי לקוח, קבלן או שותף, 33% ינצלו את מערך ה-IT במקום ו-27% יחפשו באינטרנט ויורידו פתרון חינמי. יתר על כן, 41% מהמשיבים חוששים ששיתוף קבצים יסב נזק למוניטין המותג שלהם.

כן עולה מהנתונים שרבים מהקבצים בשיתוף פנימי וחיצוני כאחד גדלים באופן משמעותי. שביעית מהמשיבים (14%) דיווחו, כי גדול הקבצים הממוצע שנמצא כיום בשיתוף בתוך הארגון שלהם עומד על יותר מ-1 ג'יגה-בייט לעומת 6% לפני שלוש שנים. עוד מצאו חוקרי סימנטק, כי מספר העובדים בארגונים שעובדים מרחוק, ובכלל זה מהבית, גדל בהדרגה בשלוש השנים האחרונות ועוד צפוי לגדול.

"ממצאים קטלניים"
"הנתון לפיו 71% מבתי העסק הקטנים שנחשפים למתקפות סייבר לא מצליחים להתאושש מהן הוא נתון קטלני", אמר ראם מגן, מנהל ערוצי ההפצה והשותפים בסימנטק ישראל. "כראשונים לאמץ טכנולוגיות ענן, כגון שיתוף קבצים, עסקי SMB חייבים להשתמש בשיטות בטוחות, בעיקר כאשר הם משתמשים בפתרונות שייתכן שאינם מותאמים לעסקים. כל עוד העובדים מאמצים יותר ויותר שירותי ענן לצרכנים במקום העבודה, הסיכון עבור בתי עסק קטנים ובינוניים רק גדל".

לדברי מגן, אחת הבעיות המרכזיות בעסקי SMB טמונה במודעות ובשימוש בתוכנות באופן חוקי. "כחלק מהשותפות של סימנטק עם ארגון BSA (ר"ת Business Software Association) בישראל, היא פועלת לקידום השימוש כחוק בתוכנות – היבט שיכול להקל מאוד על אבטחת המידע בעסקים קטנים ובינוניים. במהלך החודשים הקרובים נצא בקמפיין מסיבי לעידוד המודעות והשימוש כחוק בתוכנות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    לא מבין על מה המהומה ? במדינה שחלק נכבד מעסקים בינוניים וקטנים לא מבצעים גיבוי שבועי ( שלא לדבר על יומי) למחשבים שלהם אתם מצפים מהם שיתאוששו מפגיעה זדונית ?

אירועים קרובים