אל על תעלה לאוויר מערכת ERP של סאפ בפרויקט בהיקף עשרות מיליוני שקלים

בשלב הראשון יעלה בסוף השנה מודול פיננסי ולאחריו, בשנת 2013 או 2014, מודול תחזוקה ● את המודול הפיננסי מעלים אנשי נס ישראל, בפרויקט בהיקף מיליוני שקלים ● באל על יש 321 מערכות IT שמשרתות 3,500 מבין 6,000 עובדי החברה

אל על תטמיע מערכת ERP של סאפ (SAP) – כך נודע לאנשים ומחשבים. על פי התכנון, מערכת ה-ERP תחליף רבות ממערכות המיחשוב הוותיקות של החברה. היקף הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

בשל סיבות שונות, חלקן תקציביות, הוחלט על פריסת הפרויקט לשלבים. בשלב הראשון, שהחל לפני חצי שנה, מעלים אנשי נס ישראל את המודול הפיננסי. היקפו של פרויקט זה עומד על מיליוני שקלים והוא צפוי להסתיים בסוף דצמבר. במסגרת חלק זה בפרויקט מבוצעת אינטגרציה עם מערכת הרכש של אל על ועם מערכות נוספות, חלקן ישנות, פרי פיתוח פנימי של החברה.

מודול פיננסי מהווה פיתרון טכנולוגי לניהול תחומי הכספים והחשבונאות בארגון. יישומו מייעל את הפעילות העסקית של הארגון על כל היבטיו, לדוגמה: קיצור זמני התגובה בשוק, יכולת לנתח את הפעילות העסקית ותמיכה בעת קבלת החלטות ניהוליות בארגון. המודולים הפיננסיים במערכת סאפ הם: FI – חשבונאות פיננסית-ספר ראשי, זכאים וחייבים; CO – חשבונאות ניהולית-תקציב, בקרה ותמחיר; AA – רכוש קבוע; ו-RE – מודול נדל"ן.

בשלב השני, שיחל ב-2013 וצפוי להסתיים בה או ב-2014, יועלה מודול התחזוקה והלוגיסטיקה של ה-ERP של סאפ, גם הוא כפרויקט עצמאי בהיקף מיליוני שקלים. אף שהדבר טרם נסגר, סביר להניח שגם חלק זה של הפרויקט יבוצע על ידי נס ישראל. המודולים הלוגיסטיים שצפויים לעלות הם: MM – מלאי ורכש; SD – מכירות והפצה; PS – ניהול פרויקטים; PP – ניהול ייצור; PM/CS – תחזוקת אתר ושירות לקוח; ו-QM – ניהול האיכות.

באל על יש 321 מערכות IT, מהן 33 בנות פחות משלוש שנים, 38 בנות פחות מחמש שנים ו-65 בנות פחות מעשור. מערכות ה-IT של החברה משרתות 3,500 משתמשים מבין 6,000 עובדיה – 700 מהם עובדים בחו"ל.

לחברת התעופה הלאומית יש היסטוריה לא טובה עם מערכת ה-ERP. ב-2008 זכתה יבמ (IBM) ישראל בפרויקט הענק להקמת מערכת ERP של סאפ באל על, כאשר נס טכנולוגיות, שהייתה אז נציגת סאפ בישראל, מכרה את הרישיונות. לאחר שנה, בשלב ה-Blue Print, התפוצץ הפרויקט והופסק, והמשתמשים המשיכו לעבוד על מערכות IT ישנות, חלקן פרי פיתוח עצמי של החברה. ב-2011 החליטו באל על לצאת למכרז ERP נוסף, בו זכתה בסוף אותה שנה נס ישראל. לאחר הזכייה התעוררו בעיות תקציביות בחברה והוחלט על פריסת הפרויקט לשלבים, כאשר בשלב הראשון יועלה לאוויר המודול הפיננסי ואחריו מודול תחזוקה ולוגיסטיקה.

יצוין שכחלק מפרויקט ה-ERP מפותחים ממשקים למערכת אמדיאוס שבאל על, מערכת-על המטפלת בתכנון ובהזמנות טיסות, צ'ק אין, מסחר אלקטרוני ושירות עצמי.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יועץ SAP בכיר

    חברת אלעל עשו כל שגיאה אפשרית בפרוייקט ה SAP וזה מתכון לכשלון יישומי. היום לחברת נס אין מה למכור בתחום ה SAP והיועצים שלה הם בינוניים מינוס, כל הטובים כבר מזמן עזבו. פרוייקט הפיננסי בוצע עם לפחות 6 יועצי FI ואפשר בנקל היה לעשות זאת עם 2 טובים בלבד. (בזבוז כסף) ככה גם יראה המשך של הפרויקט באל על. ארגונים בשנת 2012 עדיין לא מבינים איך עושים פרויקט SAP ,הכל מתחיל בלקוח באופן בו הוא מנהל את הפרויקט ובאילו יועצים משתמשים. קנה בינוני תקבל בינוני. מה זה יישום בינוני? 1. אומרים ללקוח - אי אפשר 2. אומרים ללקוח - לא יודעים 3. כשיש בעיות - מחפשים את מי להאשים. 4. משלמים הרבה כסף על מעט

  2. מומחה ביקורתי

    אל-על ומערכות IT לא הולכים יד ביד. זה לא ארגון ענק, אלא בינוני. למעלה מ-300 מערכות IT??? זה נשמע חלם שאי אפשר לתאר, על אחת כמה וכמה כאשר רק מחצית מעובדי החברה עם גישה למערכות! מישהו צריך לעשות החלטות כואבות אבל חכמות, ולהכניס את המאה ה-21 לחברה שקוראת לעצמה המוביל הלאומי. מנסיון מקצועי אישי, מומחי ה-IT הפנימיים של אל על עדיין לא מבינים מה זה מערכת ארגונית, ומקבלים החלטות לפי מודלים שרלוונטיים לתעשיית הקיבוצית (בלי להעליב). אכן, רק חברה עם שם כמו "נס" תוכל אולי לעשות משהו :)

אירועים קרובים