אתגרי ה-Big Data בעידן המובייל וה-BI

בקרב אנשי מקצוע קיימת תחושה, כי ה-Big Data הוא הגרסה החדשה של עידן ה-BI, שלכאורה אבד עליו הכלח ● כמובן שאנשי ה-BI לא מסכימים על כך, ובפורומים מקצועיים מתחוללים דיונים מרתקים בנושא ● עתה, כאשר המובייל תופס מקום מרכזי, יש לשאול כיצד ניתן לראות את התפוצצות המידע בעידן החדש, ומהם הפתרונות האפשריים?

בכל רגע נתון אנחנו מייצרים מידע בהיקף של מיליוני טרה-בייטים. המידע הזה בא ממקורות שונים – החל מקבצי אודיו, וידיאו, תקשורת חזותית ומייל, ועד טלפונים סלולריים ורכיבים ניידים נוספים. מחקרים מראים, כי 90% מאותה כמות אדירה של מידע, נוצרו בשלוש השנים האחרונות. המציאות הזו הולידה באזז סביב אחד התחומים החמים ביותר כיום – ה-Big Data. המונח הזה מתייחס לאותן כמויות מידע שלא נכללות בארכיטקטורות המוכרות של בסיסי הנתונים, ומכאן האתגר הגדול בטיפול בהן.

כאשר מדברים על Big Data, מזכירים באותה נשימה את כלי הפיתוח Hadoop, המבוסס ג'אווה (Java), מבית היוצר של הקרן לקוד פתוח, אפאצ'י (Apache). אולם, ל-Big Data יש גם הקשרים אחרים שמקובלים כיום בתעשייה, גם אם הם לא קשורים ישירות להגדרת המושג. הכוונה היא לאנלוגיה בין Big Data ל-BI. בקרב אנשי מקצוע קיימת תחושה, כי ה-Big Data הוא הגרסה החדשה של עידן ה-BI, שלכאורה אבד עליו הכלח. כמובן שאנשי ה-BI לא מסכימים על כך, ובפורומים מקצועיים, דוגמת מגזינים בתחום ה-IT, מתחוללים דיונים מרתקים בנושא.

אך האמת היא, שההיסטריה בקרב חסידי ה-BI נובעת מכך שלמרבית היצרנים המסורתיים בתחום, כמו גם ליצרני בסיסי הנתונים, אין תשובה ממשית לעידן ה-Big Data. החברות המסורתיות יודעות היטב, כי אם הן מתכוונות לתת מענה לארגונים רבים שמוטרדים מתופעת ה-Big Data, אין זה אפשרי להציע להם פתרון המבוסס על בסיסי הנתונים הקיימים. "ETL, מיחסון נתונים ו-BI הם כלים שיעזרו לך להסתכל טוב יותר על הנתונים, אבל הם לא יקרבו אותך לפתרון אמיתי של הבעיה", אומר מנמ"ר של אחד הארגונים הגדולים בארה"ב, בדיון שהתנהל באחרונה מעל דפי השבועון האמריקני InformationWeek.

אין חולק שגם ל- Hadoop יש חסרונות. זאת, בעיקר בגלל מגבלות גודל וחוסר יכולתו להצביע על פרויקטים גדולים שבוצעו באמצעותו. אולם, כלי זה יכול להישען על אותם רכיבים ישנים של BI, ולבצע אנליזות של מידע לא מובנה בתוך אשכולות, שהמערכת שלו עצמה יוצרת או מחוצה לה.

בינתיים, הגיע לזירה שחקן חדש. עם 597 פטה-בייט של תעבורת מידע, העוברת בכל חודש דרך המכשירים הניידים – פי שמונה מאז שנת 2000 – ותחזית גידול של 6,254 פטה-בייט לחודש עד 2015 – ברור הן ליצרני ה-BI והאפליקציות האחרות והן לספקי פתרונות הקיימים ל-Big Data, כי הכסף הגדול מתגלגל בעולם המובייל. לכאורה, מדובר בתוצאה מתבקשת, אבל גם אם ימצאו אפליקציות שיעבירו את תופעת ה-Big Data למובייל, ומשתמשי סלולר יותקפו בפטה-בייטים של מידע בניגוד לרצונם, הרי שלא בטוח שהתוצאה הסופית תניב רווחים לספקים השונים. כל עוד מדובר בדואר אלקטרוני, במשחקים ובשידורי טלוויזיה – המגרש קיים והשחקנים ידועים. אבל האם משתמשי המובייל יגלו אותה סבלנות כאשר מפלי מידע יזרמו דרך המכשירים שלהם, רק כדי להשביע את רצונם של ספקים להנגיש את המשתמשים? האם תופעת ה-Big Data במובייל אינה מסתמנת כאסון צפוי שצריך להיערך לו? ומהצד השני, האם לספקים המסורתיים של BI יש פתרונות ל-Big Data בתחום המובייל? ואם כן, מדוע הם לא חושפים את זה בפורומים המתאימים?

הסוגיה הזו תעלה לדיון בפאנל בנושא מובייל ו-Big Data שייערך ב-23 ביולי, במסגרת הכנס החצי שנתי של פורום המנמ"רים C3. בפאנל ישתתפו מנמ"רים ממגזרי התעשייה והמסחר שונים, שיתייחסו למצב כיום וכיצד הם רואים את התפוצצות המידע בעידן המובייל. סקר עדכני שערך לא מכבר InformationWeek בקרב 453 מנמ"רים בכירים בארה"ב, העלה כי כ-16% מהם מיקמו את נושא ה-BI וה-Big Data בראש סדר העדיפויות לשנת 2012. אולם, 29% מהם סבורים ש-ROI מפרויקטים אלו יבוא לידי ביטוי רק בטווח הארוך. ומה אצלכם?

מתעניינים ב-Big Data וב-BI? הרשמו עכשיו לוועידת המנמ"רים החצי שנתית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים