הצעת חוק: הממשלה תעודד חברות היי-טק להעסיק בני 45 ומעלה

התמריץ יתבטא בהטבה במס חברות, והשתתפות המדינה בשכר העובדים ● מהצעת החוק עולה, כי התעשייה עתירת הידע היא צעירה יחסית, דבר מוביל לאובדן ישיר של תל"ג, לשחיקת חסכונותיהם של המבוגרים ולהגעתם לגיל פנסיה ללא משאבים מספיקים ● ח"כ רוברט אילטוב, מגיש התיקון לחוק עידוד השקעות הון: "הצעת החוק מתמקדת בחברות מוטבות ומועדפות, שכן בחברות הללו המשמעות הכלכלית של ההטבה המוצעת צפויה לגבור על שיקולים תרבותיים/ארגוניים"

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יו"ר שדולת ההיי-טק בכנסת, הגיש תיקון לחוק עידוד השקעות הון, שמטרתו לעודד מעסיקים להעסיק אחוז מינימאלי של עובדים בעלי הכשרה טכנולוגית, בני 45 ומעלה, בשכר הולם התואם את הכשרתם וניסיונם. הצעת החוק, שקובעת כי השכר האמור יהיה לפחות פעמיים השכר הממוצע במשק, גובשה ונכתבה בשיתוף איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות ומתנדבי השדולה. תהליך גיבוש הצעת החוק ארך כשנה.

"הצמיחה של מדינת ישראל וחוסנה הכלכלי, מתבססים על יתרונה היחסי, שמגולם בהון האנושי האיכותי שלה. הדבר נכון בפרט בתעשייה עתירת הידע", נכתב בהצעה. "עם זאת, קיימים בתעשייה עתירת הידע שני כשלי שוק משמעותיים וסותרים: מחד, עובדים בעלי הכשרה הנדסית/טכנולוגית, מבוגרים יחסית – בני 45 ומעלה, מתקשים להישאר בתעשייה. התעשייה עתירת הידע היא תעשייה צעירה יחסית, ומנהלים צעירים חוששים מקשיי השתלבות של המבוגרים, ומכך שהם אינם מעודכנים טכנולוגית ועל כן יתקשו לתרום לפיתוח, כנדרש בתחום. הדבר מוביל לאובדן ישיר של תל"ג, לשחיקת חסכונותיהם של המבוגרים ולהגעתם לגיל פנסיה ללא משאבים מספיקים. בטווח הארוך, והמגמה מסתמנת כבר כעת, הדבר עלול להוביל כוח אדם מוכשר להימנע מלבחור במסלולים טכנולוגיים/הנדסיים, ולהעדיף מקצועות חופשיים, בהם ניתן להזדקן בכבוד".

מאידך, נכתב בהצעה, "קיים מחסור של כ-2,000 מהנדסים/טכנולוגים בשנה על מנת לעמוד בצרכי התעשייה עתירת הידע. הדבר מוביל לעליה משמעותית בשכר הממוצע של עובדי מחקר ופיתוח בתעשייה, אשר עמד, על פי נתוני הלמ"ס ב-2010, על 21,204 שקלים. הפער בין היצע המהנדסים/טכנולוגים לביקוש, אשר מוביל לעליה בשכרם, מוביל לזליגת משרות פיתוח מישראל לחו"ל, ולשחיקת היתרון היחסי של התעשייה עתירת הידע בישראל, אשר נסמך, רובו ככולו, על ההון האנושי האיכותי".

הצעת החוק מעודדת העסקת מבוגרים במתן שתי הטבות: האחת, מפעל המעסיק מינימום של לפחות 20 עובדים, ומספר בני ה-45 ומעלה עומד על לפחות 10% מהמועסקים במפעל, יקבל הטבה נוספת במס חברות, מעבר למה שחברה מועדפת זכאית לו לפי הנוסח הקיים. באזור פיתוח א', המפעל ישלם 5% מס חברות, ואילו באזור שאינו אזור פיתוח א', המפעל ישלם 10% מס חברות.

כמו כן, ההצעה קובעת, כי המדינה תשתתף באחוזים נכבדים בשכרם של המועסקים. "יודגש, כי השאיפה היא שבני 45 ומעלה ייקלטו מחדש בתעשייה עתירת הידע", נכתב. "לפיכך, ועל מנת למנוע מצב של 'דלת מסתובבת', הוגדרה ההטבה כך שהיא הולכת ומשתפרת ככל שמועסקים בחברה יותר עובדים מבוגרים. כך, אם החברה מעסיקה 100-20 עובדים מבוגרים, המדינה תשתתף ב-18% משכרם. אם החברה מעסיקה 500-100 עובדים מבוגרים, המדינה תשתתף ב-25% משכרם. אם החברה מעסיקה מעל 500 עובדים מבוגרים, המדינה תשתתף ב-40% משכרם".

עוד נכתב בהצעה, כי "הוספת כוח אדם מקצועי ועתיר ניסיון בחברות הטכנולוגיה, צפויה להגדיל את יכולת החדשנות הטכנולוגית, את כושר התחרות בעולם ואת ההכנסות – וכפועל יוצא את מאזן התשלומים. בנוסף, הפניה לכוח אדם טכנולוגי מיומן, שכיום אינו מנוצל דיו, עתידה להוביל לצמצום הפער בכוח אדם טכנולוגי/הנדסי בתעשייה, להחזרת השכר הממוצע של עובדי מחקר ופיתוח בתעשייה לממדים סבירים, ולצמצום זליגת משרות המחקר והפיתוח לחו"ל".

לדברי ח"כ אילטוב, "הצעת החוק מתמקדת בחברות מוטבות ומועדפות, שכן בחברות הללו המשמעות הכלכלית של ההטבה המוצעת צפויה לגבור על שיקולים תרבותיים/ארגוניים, שהינם בבסיס קשיי ההשתלבות של בני 45 ומעלה בתעשייה עתירת הידע. עם זאת, יש להדגיש כי הציפייה היא שעם שילובם של יותר ויותר בני 45 ומעלה בתעשייה, הערך המוסף של העסקתם יהיה נהיר וברור לכל, לאור ניסיונם ותרומתם לארגונים. הדבר יוביל, בטווח הבינוני והרחוק, ליצירת מסלולי תעסוקה מתאימים לקבוצת הגיל הזו, ללא צורך בתמריצים כלכליים לשם כך".

ח"כ אילטוב הוסיף, כי "תעשיית ההיי-טק היא הקטר שמושך את המשק קדימה. דווקא בתקופות של אי יציבות כלכלית גלובלית, מדינת ישראל צריכה לפעול על מנת להבטיח את המשך קיומו של הקטר, התלוי בפרט בהון האנושי האיכותי שלו. עלינו לפעול בדחיפות על מנת להימנע ממצב שצעירים מוכשרים נמנעים מלבחור במסלולי תעסוקה טכנולוגיים/ הנדסיים ומבכרים מקצועות חופשיים, ולהבטיח שגם בהיי-טק ניתן יהיה להזדקן בכבוד".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רן

    כל הכבוד ממש נכון חשוב לעשות וחשוב לדאוג כולנו נגיע לזה בהצלחה

אירועים קרובים