אבי שלום, יועץ מיחשוב בכיר: "ה-IT יכול להוביל לשינוי חברתי"

"הפער בין העשירים לעניים הוא מגפה לחברה, וה-IT יכול להוביל הנעה לשינוי", אמר אבי שלום, יועץ מיחשוב בכיר ● הוא התייחס לעולם הבנקאות ואמר, כי הוא נדרש לשינויים מהפכניים, אולם הוא לא בשל אליהם ● לדבריו, ה-IT יכול להביא לשינוי גם בתחום זה

"חייבים להביא לשינוי חברתי, כי הפער בין העשירים לעניים הוא מגפה לחברה, וה-IT יכול להוביל הנעה לשינוי", כך אמר אבי שלום, יועץ מיחשוב בכיר.

שלום היה דובר המפתח בכנס SMART Finance. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, והנחו אותו שלום ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי שלום, "עולם הבנקאות נדרש לשינויים מהפכניים, שכן כיום הוא מצוי במצב של חוסר התייעלות מחד ומתן שירותים יקרים ללקוחות מאידך. הבנקאות בארץ לא בשלה עדיין לשינוי, אולם ה-IT הוא שיכול לחולל אותו".

"העולם נמצא בסערה כלכלית ואילו אנחנו מצויים יחסית בבועה", הוסיף. "המהפכה מתרחשת ונראה שהיא משיקה לעולם הבנקאות. כיום, הבנקים נבדקים בזכוכית מגדלת".

הוא ציטט מחקר של מכון ירושלים לחקר השווקים לפיו יש שלושה רכיבים קריטיים שמשפיעים על המצב הכלכלי בישראל: בארץ משלמים על מוצרי בסיס 30%-50% יותר מאשר בארצות הברית וביתר בארצות ה-OECD, העוני נמצא במגמת עלייה וקיימים שחיתות וחוסר התייעלות שמלווים את המדינה מאז היווסדה.

שלום ציין ארבעה כוחות שוק בהקשר לבנקים: המחאה החברתית, התפעול בבזבזני של הבנקים, הרגולציה והחלופה לבנקאות המסורתית – בנקאות ברשת. "לבנקים אין אפשרות להתייעל וכל שנותר להם הוא להמשיך לגבות תשלומים יקרים ועמלות על השירותים שהם מספקים", אמר. לעובדי הבנקים יש שכר גבוה ובנוסף, יש דרישות רגולטוריות". הוא הוסיף, כי "הבנקים בישראל פחות יעילים תפעולית מהבנקים בעולם".

"בנקאות אינטרנטית היא בנק בלי סניפים, בניגוד לבנק שיש לו, בין הערוצים, ערוץ אינטרנט", הוסיף שלום. "בנק אינטרנטי עשוי לחסוך ללקוחות 411.4 מיליון שקלים בשנה בהוצאות שוטפות בעו"ש". נתון מעניין אותו חשף שלום מעלה שמשפחה ממוצעת "משאירה" בבנק 10,000 שקלים בשנה.

לדבריו, "מודל הבנקאות האינטרנטית הקיים במדינות מתקדמות בעולם מוכיח כי אפשר לפתוח את השוק לתחרות וליהנות משירותי בנק מתקדמים".

הוא הסביר שה-IT מצוי גם בחוסר ההתייעלות התפעולית של הבנק, שיש לו מערכות ליבה תחת לחץ עלויות גבוהות של תפעול ותשתיות. המורכבות של ה-IT, ציין, משפיעה על היכולת לשדרג ולהשביח את המערכת. בנוסף, יש למחלקות המיחשוב בבנקים ירידה בכישורים הטכנולוגיים של העובדים. "הפתרון הוא לצמצם את מורכבות המערכות התפעוליות, לפשט מערכות, ולצד זאת לבצע תפעול רזה – למשל, לצמצם משך זמן הלוואה משבועיים לרבע שעה", אמר. "היבט נוסף הוא הקושי לנייד עובדים, וגם זה מביא לתפעול לקוי".

"ה-IT לא יכול לעבוד לבד. יש לנהל את התפעול בתוך הארגון תוך שילוב ה-IT", סיכם שלום. "מדובר בשינוי מהפכני. שינוי הדרגתי לא תמיד נותן התוצאות הנדרשות. האפשרות להשפיע באופן משמעותי על הבנקאות קשה מאוד. הווקטורים – המחאה החברתית, התפעול בבזבזני של הבנקים והרגולציה – חזקים יותר. המערכת הפיננסית לא מוכנה לשינוי גורף".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים