השבוע שהיה

ענקית התוכנה מרדמונד משמיעה תרועות קרב, בלונדון מאבטחים את מערך ה-IT האולימפי ובארץ מדברים על בנקאות חברתית ● וגם: האם ישראל מתנגדת לזכות לאינטרנט חופשי?

מיקרוסופט (Microsoft) החלה השבוע לחמם את המנועים לקראת ההשקה הצפויה של מערכת ההפעלה חלונות 8 (Windows 8). ההתנעה נערכה בכנס השותפים העסקיים השנתי של החברה, WPC 2012, שננעל היום (ה') בטורונטו, קנדה. מיקרוסופט תולה תקווה רבות בגרסה החדשה של מערכת ההפעלה שלה, ורואה בה את הפלטפורמה שתחזיר אותה למרכז הבמה, לאחר תקופה לא די ארוכה, ובוודאי לא קלה, שבה נאלצה להמציא את עצמה מחדש.

רף הציפיות גבוה במיוחד הפעם, בין היתר משום שסטיב באלמר – מנכ"ל הענקית מרדמונד, הגדיר את השנה הבאה כשנת מפנה מבחינתה של מיקרוסופט. יחד עם מערכת ההפעלה החדשה למחשבים וטאבלטים, ומערכת ההפעלה החדשה לסמארטפונים – חלונות פון (Windows Phone), מקווים ברדמונד לחזור למרכז הבמה ולתת תשובה הולמת למתחרים החדשים, שזעזעו את עולם המיחשוב.

בלונדון נמשכות בינתיים ההכנות לקראת המשחקים האולימפיים שייערכו שם בקרוב. כמו באולימפיאדות קודמות, גם הפעם למדנו שמשקלה של הטכנולוגיה באירוע הספורט הגדול בעולם, הולך ונעשה מרכזי יותר ויותר. הפעם כמעט רבע מתקציב האולימפיאדה הופנה לטכנולוגיה. כך, בעוד שהספורטאים מתאמנים על המגרשים וכרי הדשא, למדנו השבוע שבמטה ארגון האירוע מתאמנים האקרים "אתיים" כדי להיערך להתקפות סייבר. הם השקיעו בזה מאות שעות תרגול, כולל התקפות "אמת", והכל כדי לא לאפשר לאף האקר לשבש את המשחקים ואת הפעילות השוטפת.

בארץ נערך השבוע הכנס השנתי לתיקשוב במגזר הפיננסי. בנוסף להרצאות על טכנולוגיה ו-IT בשירות המערכת הפיננסית, דיברו לא מעט גם על המחאה החברתית, שחייבת לתת את אותותיה בשינוי המערכת הבנקאית. הוויכוח היה האם הבנקים הפנימו את העובדה הזו, או שמא מעדיפים להתמקד בטרנדים החדשים של עידן המובייל, האינטרנט וכדומה. היו מי שדיברו על בנקאות חברתית, שניצניה הראשונים נראים בדמותו של בנק הדואר, שמשרת יותר מ-2 מיליון אזרחים בישראל שאין להם חשבון בנק או כרטיס אשראי, אך בכל זאת מבקשים לחיות ולקבל שירותים כמו כל אזרח אחר.

כל הדוברים הסכימו של-IT יהיה תפקיד מכריע בשינוי שנדרש במערכת הבנקאית, הן בהתייעלות והן באיגום משאבים בתחום הטכנולוגי, שיהווה חלק ממגמה של הפרדת תפעול הבנקים מניהול עולם הבנקאות. היטיב להגדיר את העתיד ד"ר יצחק שמר, שאמר בין היתר שכדי לחיות, צריך מערכת בנקאית, אבל לא בטוח שצריך בנקים במובן שאותו אנו מכירים כיום.

השבוע שמענו גם על יוזמה מעניינת של ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יו"ר שדולת ההיי-טק בכנסת, שיזם תוכנית מקיפה להקמת עמק סייבר בדימונה. למה בדימונה כולנו יכולים לנחש, ומכאן שהאתגרים שתוכנית זו מציבה הם משמעותיים, ובראשם הקמת מוסדות להכשרת צעירים למקצועות הסייבר וכמובן קריית היי-טק. ח"כ אילטוב גם דאג ליידע את הבוס שלו, השר אביגדור ליברמן, שהתלהב והודיע, כי הוא מגיש לממשלה תוכנית עם תקציב בסך 330 מיליון שקלים. עכשיו צריך להמתין לביצוע ולקוות שהוא יחל במהירות רבה יותר ממה שאנו מורגלים אליו בארץ, שכן שעון הסייבר מתקתק.

האו"ם קיבל השבוע החלטה חשובה הקובעת, כי גלישה חופשית באינטרנט היא זכות בסיסית של כל אזרח בעולם, בדיוק חופש הביטוי. ישראל, שמגדירה את עצמה מעצמת סייבר, לא חתומה על האמנה הזו. על השאלה למה, אולי יוכל להשיב הקורא אביגדור ליברמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים