WiFi לכל פועל

ההכרזה על "האינטרנט החברתי" של בזק, מיזם רשתות אלחוטיות ציבוריות בחינם לקהל לקוחותיה, היא צעד נוסף במהפכת התקשורת שאנו חווים בישראל ● כך, התחרות בענף התקשורת הסלולרית והקווית שחטה גם הפרה הקדושה של אינטרנט בתשלום ● אולם, בדרך לגלישה חופשית לחלוטין בישראל, בזק תצטרך להתמודד עם משימה חינוכית לא פשוטה: לגרום לצרכן הישראלי לשתף דבר שהוא רואה בו כנכס יקר, למרות שכלל לא בטוח שיקבל תמורה מיידית לכך

הודעתה של בזק, לפיה היא תשיק אינטרנט אלחוטי ציבורי בחינם, מהווה סימן נוסף למהפכת התקשורת שאנו חווים בשנתיים האחרונות. מהלך זה שובר את המיתוס של רשתות אלחוטיות, הרואה בהן כמותרות. בעידן הטלפונים החכמים, הטאבלטים ויתר המכשירים הדיגיטליים, מדובר בשירות מתבקש, בדיוק כשם היינו מצפים לחשמל, מים ותשתיות בסיסיות אחרות.

אולם, מקומות רבים עדיין דורשים סכומי כסף לא סבירים עבור שימוש ברשתות האלחוטיות. זאת, למרות שהיא לא מנוהלת, ובמקרה הטוב מחוברת לנתב המאפשר את הגישה לרשת. ברשימת הקלון הזו ניתן למצוא בעיקר בתי מלון, מרכזי כנסים ואולמות. עם זאת, בשנים האחרונות אנו רואים תגובת נגד, עת החלו להופיע רשתות בתי מלון יוקרתיות שמאפשרות לך לגלוש ללא הגבלה בשטחים הציבוריים – ולעתים גם בחדרים. רשתות אלו הבינו, כי חיבור לאינטרנט מהווה תקשורת בסיסית שכל תייר מצפה למצוא בחדרו.

בישראל המצב שונה. אמנם מספר מרכזי הבידור, בתי קפה ומקומות ציבוריים שבהם ניתן לגלוש ברשת אלחוטית הולך וגדל, אבל הדרך לגישה חופשית לחלוטין במרחבים ציבוריים עדיין רחוקה. מספר רשויות מקומיות, בהן תל אביב והרצליה, ראויות לציון בהקשר זה, שכן החלו במיזמים של רישות הרחובות המרכזיים.

התחרות הבריאה שהתפתחה בענף התקשורת הסלולרית והקווית הביאה לכך, שגם הפרה הקדושה הזו של אינטרנט בתשלום הולכת להישחט. בתוך כך, גם ספקיות האינטרנט שנותרו בשוק מבינות עתה, כי תם עידן החליבה של המנויים. רוב החברות מציעות חבילות משולבות שמוזילות בצורה משמעותית את עלות הגלישה.

המהלך עליו הכריזה היום (ג') בזק, בהנחה שלא מסתתרות אותיות קטנות, הוא לכאורה פשוט: לקוחות החברה יוכלו לגלוש בחינם וללא מגבלות באופן אלחוטי מהמחשבים הניידים, הטאבלטים והטלפונים החכמים שלהם, מהבית או מכל מקום אחר בארץ.

ברוח ימים אלו, זכה המיזם לכינוי אינטרנט חברתי, משום שהיישום שלו מבוסס על שיתוף משאבי רשת שיבואו מכל צרכן. כיום, כמעט בכל בית ישנו נתב המספק משאבי גלישה ברשת, שלרוב אינם מנוצלים באופן מלא על ידי הגולשים. הדבר משול לרשת החשמל, בה יש שעות שיא ושעות שפל. כך, גם בקצב הגלישה של מרבית הלקוחות הפרטיים. הרעיון נשמע מבטיח: כל אחד מ-850 אלף לקוחות בזק יקצה 10% מסך רוחב הפס שלו ברשת הביתית לטובת הרשת הציבורית. שיתוף משאבי מחשב אינו רעיון חדש, והוא מהווה את בסיס הפעולה של פרויקט הגריד (מחשבי רישות), שהבטיח בעבר שיתוף משאבי מחשב בין מכוני מחקר ומוסדות אקדמיים. התוצר המפורסם שיצא מכך הוא זה הגנום האנושי. על בסיס תפיסה זו, אין סיבה שצרכנים פרטיים לא יקצו חלק ממשאבי הרשת שלהם בבית לטובת הכלל, ובתמורה יוכלו לתקשר ולגלוש באופן חופשי בכל מקום בעולם. השיתוף אמנם נעשה בהסכמת המנויים, אך כאן נכנסת לתמונה המשימה החינוכית של בזק: לגרום לצרכן הישראלי לשתף דבר שהוא רואה בו כנכס יקר, למרות שלא בטוח שיקבל תמורה מיידית לכך.

יש לומר, כי אספקת רשתות אלחוטיות בחינם היא בוודאי לא המטרה הבלעדית. על ספקי התקשורת, ובראשם בזק, לתת מענה הולם לכל אתגרי האבטחה שעומדים מאחורי גלישה ברשת אלחוטית. התדמית שדבקה בה היא שמדובר ברשת לא מאובטחת. בין אם הדבר נכון או לא, הרי שיש עוד לפעול רבות בנושא, כך באמת תהיה זמינה לכל פועל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים