קובי ביטר, דלק: "יש להימנע ממצב שבו מרוב Big Data ונתונים לא נראה את היער"

"דלק שומרת את כל המידע, עשרות טרה-בייט של נתונים מכל הסוגים", אמר ביטר, סמנכ"ל מערכות המידע הפורש של החברה ● לדבריו, "כל תדלוק נרשם, כמה זמן לקוחות שוטטו בחנויות הנוחות שלנו ועוד, ואנחנו מנתחים את העלויות בחתכים שונים, במטרה שה-IT יסייע להגדלת סלי הקניה של הרוכשים"

"העולם כיום שופע נתונים. אנחנו, בדלק, שומרים את כל המידע, עשרות טרה-בייט של נתונים. יש להימנע ממצב שמרוב Big Data, מרוב נתונים ועצים, לא נראה את היער", כך אמר קובי ביטר, סמנכ"ל מערכות המידע הפורש של החברה.

ביטר השתתף בפאנל בנושא Big Data שנערך במסגרת הוועידה החצי שנתית של המנמ"רים, שהופקה על ידי אנשים ומחשבים. הוועידה נערכה לפני ימים אחדים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מנמ"רים ובהנחיית פלי הנמר, נשיא הקבוצה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי שלה. קונפורטס אף הנחה את הפאנל יחד עם רפאל פוגל, מנהל הוועידות המקצועיות של אנשים ומחשבים.

לדברי ביטר, "דלק שומרת את כל סוגי הנתונים: כל תדלוק נרשם, כמה זמן לקוחות שוטטו בחנויות הנוחות שלנו ועוד. אנחנו מנתחים את העלויות בחתכים שונים – נוכחות, סלי קניה, קופונים, איך להיערך מול מבצע בו הפיצוציות הורידו מחיר של מוצר כלשהו. המטרה היא שה-IT יסייע להגדלת סלי הקניה של הרוכשים. אנחנו לא רוצים שמישהו שמגיע עם קופון ירכוש רק לפי מה שרשום בקופון".

"בניתוח המידע הזה אנחנו חוגגים", ציין. "אנחנו מכניסים לסלי החיזוי שלנו כמה שיותר נתונים, כגון: מזג אוויר ומידע השאוב ממקורות שונים".

עו"ד אביב אילון, מומחה לדיני מחשבים ואינטרנט. צילום: קובי קנטורהוא הוסיף, כי "מדלק לא עושים כסף, רק מהקמעונות שעוטפת אותו".

"דאגו לא לעצום עיניים בנושא הפרטיות"
עו"ד אביב אילון, מומחה לדיני מחשבים ואינטרנט, אמר שהסוגיה המרכזית בה נדרש לטפל בעת העיסוק ב-Big Data היא הגנת הפרטיות בהיבט המשפטי. הוא אמר, ספק בחיוך, כי יש הרבה עורכי דין במדינה, כי הם מחפשים עבודה וכי היבט הגנת הפרטיות מספק להם כר נרחב לפעילות.

"אחת הבעיות המרכזיות היא שאינכם מבינים איזה מידע עובר אצלכם", אמר עו"ד אילון למנמ"רים שבאולם. "אתם נדרשים לשלוט במידע, לדעת באיזה סוג מידע מדובר, למי הייתה גישה אליו ומתי הוא עשה זאת. אתם לא מודעים לכך, אבל לכל טיפת מידע יש השלכות משפטיות שונות וחקיקה הקשורה לתחום".

עו"ד אילון ציין, כי רמו"ט (ר"ת הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים) כבר קנסה כמה חברות בארץ עקב טיפול לא הולם במידע שהיה ברשותן והוסיף ש-"חשוב להיות מודעים לכך. אין לכם ברירה והבעיה הולכת ומחריפה עם הכניסה של ארגונים לעולמות המיחשוב הנייד וה-Big Data".

הוא סיים בהמלצה להתחיל ולתרגל הדמיות של הטיפול בנושאי הפרטיות, עם מידע שהוא הכי פחות פרטי. "אין חשוב מניסיון עצמי", אמר. "חברות הענק, דוגמת פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google), לא יספרו לכם מה הן גילו לאחר כרייה ב-Big Data. דאגו לא לעצום עיניים בתחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים