מנכ"ל הכנסת, דן לנדאו: "פרלמנט שלא מתקדם עם העולם הדיגיטלי – מאבד את הרלבנטיות שלו"

"כאן, במשכן הזה, מתקבלות כל ההחלטות - ותפקידינו הוא לשקף אותן לציבור", אמר עו"ד לנדאו בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "יש פה מתח מתמיד בין הרצון להיות קוהרנטיים לבין הצורך למהירות וזמינות" ● "הצלחנו לעשות הפרדה ארגונית בין המידע לטכנולוגיה", סיפר המנכ"ל והדגיש, כי "המידע הוא המוצר המרכזי שלנו" ● קבע: "יצרנו פה מהפיכה ארגונית וקונספטואלית"

"פרלמנט שלא מתקדם עם העולם הדיגיטלי ולא מתחבר לעידן החדש, מאבד את הרלבנטיות שלו", אמר מנכ"ל הכנסת, עו"ד דן לנדאו, בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים. לדבריו, "האתגר שלנו הוא אינדוקס חכם יותר של כל תוצרי הכנסת, כדי לשרת טוב יותר את הלקוחות הפנימיים שלנו. אלה מורכבים מ-120 חברי הכנסת ועוד כמה מאות עובדי הכנסת מצד אחד, וכל אזרחי מדינת ישראל מהצד השני".

בראיון עמו, בו לקחו חלק גם נציגים מצוות אגף המיחשוב ומערכות המידע של הכנסת, סיפר לנדאו על המהפכה הארגונית והטכנולוגית שמבצע המשכן בימים אלו. זאת, הדגיש, בנוסף לפרויקטים שכבר החלו בשנים קודמות, כגון פרויקט ה-ERP של הכנסת והמשך העבודות על הנגשת ארכיון הכנסת – הן באופן טקסטואלי והן באופן ויזואלי, כולל שליפה מהירה של קטעי וידיאו.

"כאן, במשכן הזה, מתקבלות כל ההחלטות – ותפקידינו הוא לשקף אותן לציבור", אמר עו"ד לנדאו. "זו מלאכה לא פשוטה ולא מובנת מאליה. יש פה מתח מתמיד בין הרצון להיות קוהרנטיים לבין הצורך למהירות וזמינות בעידן הדיגיטלי", אמר לנדאו והדגיש כי "אנחנו לא אנליסטים או פרשנים של מה שנאמר בכנסת. רשמיות היא שם המשחק, ולכן תפקידנו הוא רק לייצר את המידע, ולתת ללקוח לבחור באיזה פורמט ובאיזה ערוץ הוא רוצה לקבל אותו".

תקציב IT של 42 מיליון שקלים
למרות הקיצוצים בתקציבי השירות הציבורי, מצליח לשמור תקציב ה-IT של הכנסת על יציבות. כך, עומד כיום תקציב ה-IT הכולל של המשכן על 42 מיליון שקלים. 16 מיליון מתוכם מיועדים לפרויקטים ייעודיים שתוקצבו בשנים קודמות ולא הושלמו והשאר מיועדים לתפעול השוטף.

עוז כהן, סגן ראש אגף טכנולוגיה ומיחשוב ומנהל מדור יישומים בכיר בכנסתבעזרת תקציב זה הצליח המנכ"ל להוביל שינוי ארגוני דרמטי באגף המיחשוב, שבו לדבריו הוא רואה את גולת הכותרת של המהפכה הטכנולוגית שביצעה הכנסת מזה שנים. עיקרו של השינוי, הוא הפרדה ארגונית ופיסית בין עולם המידע לבין עולם התשתיות הטכנולוגיות. כך, אל המנמ"ר הוותיק עמנואל גז, צורפו שני מנהלים חדשים: עוז כהן – סגן ראש אגף טכנולוגיה ומיחשוב ומנהל מדור יישומים בכיר, ושמואל חזקיה – מנהל חטיבת המידע. בשתי החטיבות עובדים 55 עובדים בסך הכל, מתוכם 40 במודל מיקור-חוץ, המבוצע על ידי HP ישראל, בשיתוף עם ספקים שונים.

"יצרנו פה מהפיכה ארגונית וקונספטואלית", אומר לנדאו. "הצלחנו לעשות הפרדה ארגונית בין המידע לטכנולוגיה. עולם המידע משרת את המשתמשים – עובדי הכנסת חברי הכנסת וכל מי שקשור אלינו, ואילו העולם התשתיות הטכנולוגי מנהל איתנו מעין יחסי ספק/לקוח. הבסיס הרעיוני לשינוי הזה הוא, שניהול הציבור הוא קודם כל ניהול המידע. זה המוצר המרכזי שלנו. אנחנו עוסקים במידע".

מניהול מאגרי מידע – לניהול ידע
"במסגרת השינויים הטכנולוגיים שביצענו, יישמנו את תפיסת המעבר מניהול מאגרי מידע לניהול המידע", הוסיף מנכ"ל הכנסת. "כשאתה מחפש מידע, אתה רוצה את ההקשר של הלוגי של השדות, כמו למשל בפרוטוקולים של הכנסת, בדיוני ועדות, במרכז המחקר של הכנסת ועוד. זה לא היה קיים עד היום. התפיסה הכללית בכל הפרלמנטים בעולם היא, שהטיפול ב-XML צריך להיות אחיד. כשאתה מאמץ גישה כזו, זה מכתיב לך באיזה ערוצים אתה מפיץ את המידע".

שמואל חזקיה, מנהל חטיבת המידע של הכנסתאחת הדוגמאות לכך היא פרויקט סנכרון ארכיון הכנסת, שנמצא בעיצומו. "הכוונה היא לאפשר לציבור לצפות בקטעי וידיאו ממוקדים על סמך חיפוש", מסביר עוז כהן – סגן ראש אגף טכנולוגיות ומיחשוב בכנסת. "עד היום זה ניתן ברמה מוגבלת, תוך שיפורים מסוימים, כמו תמונות סטילס. הדילמה הגדולה היא מה לאחזר ואיזה תוצרים לשמור – אלה המקוריים, או אלה הפורמליים, אחרי עריכה ועיבוד".

מהפכה נוספת אותה הוביל לנדאו, היא השלמת הקמתו של אתר האינטרנט החדש של הכנסת, והצגת דף בית חדש שעלה לאוויר בשבועות האחרונים. האתר, אמר לנדאו, עוצב מחדש ברוח עכשווית, ומציג בצורה חדשותית את כל המידע שזורם ממערכות הכנסת השונות, הוועדות והמליאה. בנוסף, ציין, מאפשר האתר צפייה בערוץ הכנסת בשידור ישיר כבר מדף הבית. לתפקיד מנהל האתר והאחראי על התכנים מונה יותם יקיר – דובר הכנסת וראש חטיבת תקשורת ויחסי ציבור. האתר שודרג בשיתוף פעולה עם HP – ספקית מיקור-החוץ של הכנסת, וחברת Netcraft.

במסגרת המאמצים להגביר את הפתיחות והנגישות, עומדת להכריז הכנסת בקרוב על פרויקט Data, במסגרתו יוכלו מפתחים וגורמי שונים בציבור, לפתח אפליקציות תוכן עבור אתר הכנסת לטובת הציבור, כחלק מהמדיניות הממשלתית הכוללת לכינון ממשל פתוח. "בנושא הזה אנו מקדימים פרלמנטים רבים אחרים בעולם", קבע לנדאו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים