הקרב על הארנק האלקטרוני

יבוא יום וכרטיס האשראי שלנו ייעלם במתכונתו הנוכחית, מפלסטיק ● את מקומו יתפוס שבב שיותקן על גבי הטלפונים החכמים שלנו, בטכנולוגיית NFC, או בשיטה אחרת ● העיקר שיהיה לנו אשראי

ההודעה של סלקום ו-ויזה כ.א.ל על שיתוף פעולה בנושא כרטיס אשראי סלולרי בטכנולוגיית NFC מגלה רק חלק קטן ממהפכה צרכנית וטכנולוגית אמיתית, המתרחשת לנגד עינינו.

בשלב זה המדובר במהפכה שקטה מאוד, שבה אף לא אחד מהשחקנים הגדולים מעוניין לחשוף את עצמו. אבל לדעת כל מי שמצוי בתחום, הפריצה האמיתית תהיה בשנת 2013. על פי התחזיות השונות, עד 2015 לא נוכל לבצע קניות רציניות בבתי עסק מרכזיים במערב אירופה, בלא שנהיה מצויידים בטלפון סלולרי, בו יש שבב NFC או טכנולוגיה אחרת שתממש את מהפכת הארנק האלקטרוני.

NFC (ר"ת Near Field Communication) היא למעשה טכנולוגיית RFID הפועלת בטווח קצר, בתדר של כ-13 מגה הרץ, ומוטמעת במרבית הטלפונים החכמים. המהפכה תבוא לידי ביטוי בכך שלקוח שיגיע לבית עסק, מסעדה, או כל מקום בו הוא צריך לקנות משהו, או אז הוא לא יצטרך לשלוף את כרטיס האשראי שלו – אלא יציג את הטלפון שלו אל מול קורא כרטיסים. קורא זה די דומה לקורא כרטיסי אשראי שקיים כיום במרבית בתי העסק בעולם. השבב מתחבר למערכת המידע שקיימת בקורא המיוחד לארנק האלקטרוני ומבצעת את כל תהליכי ההזדהות שמבצע כל עסק שמקבל כרטיסי אשראי כאמצעי תשלום.

ההכרזה של סלקום ו-ויזה כ.א.ל היא ההכרזה המשמעותית ביותר שנעשתה עד כה בתחום. כל חברות האשראי בארץ ובעולם מחפשות דרכים כיצד לאמץ את ה-NFC או כל טכנולוגיה דומה אחרת, כדי לא לאבד את מקור ההכנסה העיקרי שלהם – עמלות על רכישות בכרטיסי האשראי. מנגד, גם יצרניות הסלולר וספקיות השירותים בישראל מבינות שיש בידיהם תרנגולת המטילה ביצי זהב. אומנם איש לא יודע לומר כרגע כמה ביצים בדיוק יוטלו ואיך, אבל כל הצדדים מבינים כי עליהם להתחבר יחד, ולצעוד זה לצד זה, אל עבר המהפכה החדשה – ולקבוע עובדות בשטח.

ויזה העולמית עושה בימים אלו "ניסוי כלים" בתחום. החברה הודיעה כי כל השוהים בכפר האולימפי בלונדון מבצעים את כל הרכישות שלהם במקום באמצעות הטלפון הסלולרי. סמסונג (Samsung) היא כרגע היצרנית הגדולה של הטלפונים הסלולרים שיש לה שבב NFC והיא אף ציידה את חברי המשלחת הישראלית בטלפונים מתאימים, כדי שיבצעו את הרכישות באמצעות ארנק אלקטרוני סלולרי.

סלקום ו-ויזה כ.א.ל אינן הראשונות. לאומי קארד יצאה לפני כמה חודשים עם מדבקה שמבצעת תכונות דומות ל-NFC והיא מודבקת על הטלפון הסלולרי. שאלו מה הקשר בין המדבקה לגב של הטלפון הסלולרי? התשובה היא שאין ממש קשר. המדבקה היא ישות בפני עצמה, שלצורך העניין יכולה להיות מודבקת גם על המצח שלכם. הסיבה למיקומה של המדבקה היא שיווקית, מאחר וגם בלאומי קארד יודעים היטב שהארנק הסלולרי הוא הדבר הבא. גם מאסטר קארד מבית ישראכרט לא יושבת בחיבוק ידיים: לא מכבר הכריזה החברה על מדבקה דומה, שמחוברת לטלפון הסלולרי. לכולם ברור כי זהו הצעד הראשון, ובמוקדם או במאוחר כל חברות האשראי ייכנסו לעולם של הארנק האלקטרוני באמצעות ה-NFC או כל טכנולוגיה אחרת.

שיתופי הפעולה בין חברות האשראי וחברות הסלולר אינן נעשים מאהבת מרדכי, אלא מפחד וחששות מרגולציה. חברות הסלולר, שיודעות שהן הולכות לגזור קופון נאה מכך שבמקום שנשלוף את הכרטיס נציג את הטלפון, מעדיפות לחבור לגופים פיננסים. לאלה יש ממילא היתרים לעסוק במכירה באשראי ולבצע עסקאות ארוכות טווח. חברות האשראי עצמן מבינות כי העולם מתקדם ואם רק לפני שני עשורים המגמה הייתה למלא את הארנק שלנו בכמה שיותר כרטיסי אשראי, כדי שנקנה יותר, הרי כעת הכיוון הוא טלפון סלולרי עם שבב מתאים, שיאפשר לנו לקנות בכל מקום ומכל מקום – כאוות נפשנו.

כמו כל מהפכה, גם זו תתרחש בשלבים. למשך תקופה ארוכה עדיין יהיו זה לצד זה כרטיסי הפלסטיק וה-NFC. בעוד כמה שנים נשכח שהיה לנו כרטיס כזה, אבל העיקר שיהיה לנו אשראי.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו עכשיו לוועידת mPAY Israel 2012 – הארנק האלקטרוני של העתיד

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמיר סרנגה

    מתן לוי סטודנט לתואר שני בפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו ומהנדס תוכנה בחברת Cyber-Ark, בוגר ממר"ם ובעל תואר ראשון במדעי המחשב הצליח במשא ומתן עם מעסיקו בחברת Cyber-Ark להוריד את אחוזי משרתו על מנת להגשים את חלום חייו והקים את חברת ההזנק xRefunds שפיתחה פלטפורמה דיגיטלית ל- smartphone לניהול אשראי בחנות של דואר, קבלות/זיכויים וכרטיסי מתנה כמתואר בתגובה מס' 3 . ההצלחה במשא ומתן נבעה מן העובדה כי ל- xRefunds ו ל- Cyber-Ark אין תחומי פעילות חופפים אלא להפך, הטכנולוגיה של Cyber-Ark לאבטחה ושיתוף מסמכים רגישים דיגיטליים משלימה את הצורך של הפלטפורמה הדיגיטלית ב- xRefunds מול סקטור הרשתות הקמעונאיות העתידיים להשתמש בפלטפורמה זו. .. אמיר סרנגה M.B.A מנהל עסקים

  2. אמיר סרנגה

    בעזרת המיזם המתואר בתגובה 2, הזיכויים האלקטרוניים בטלפון הנייד יואילו לאין שיעור בהתנהלות הזבנים ברשתות הקמעונאות מול הלקוח היות ולא יהיה צריך לפענח את הכתב הדהוי בקבלת זיכויי הנייר. .. אמיר סרנגה

  3. אמיר סרנגה

    עולם התשלומים במובייל יכול להיות אטרקטיבי לטעינת זיכויים מרשתות קמעונאיות בטלפון הנייד על החזר קניית מוצרים היות והנייר עליו מודפסים הזיכויים מתקלה אחרי פרק זמן מסוים. חב' ההזנק Cyber-Ark פיתחה את המוצר האפליקטיבי xRefunds לטלפונים הניידים של הפתרון המובא בתיאור הנ"ל. .. אמיר סרנגה M.B.A מנהל עסקים

  4. אמיר סרנגה

    אפליקציית מיזם הארנק הסלולרי של תחנות הדלק סונול אינה מקלה כלל על התשלום על מוצרי הבנזין והסולר היות והתשלום בשרות עצמי במזומן או באשראי מעניק את אותה הנחה (ופחות מההנחה בתחנות הדלק Ten). במקרה של תשלום באשראי ניתן לבדוק את גובה מסגרת כרטיס האשראי דרך מענה אוטומטי 24 שעות במספר הטלפון בגב כרטיס האשראי ולראות אם נשארה יתרה פנויה כאשר יש לזכור את העובדה כי היום במרבית הניידים שיחות הטלפון הינן ללא הגבלה. .. אמיר סרנגה M.B.A מנהל עסקים

אירועים קרובים