מדיה חברתית שווה זהב

סקר חדש של מקינזי אודות המדיה החברתית טומן בחובו רוחות של שינוי, והנחת המוצא של שמירת המידע הארגוני מפנה את מקומה לטובת שימוש עסקי נרחב יותר ● בדרך למציאות זו, על הארגונים לעמוד במבחן השיתופיות, ולהגדיר בעלי תפקידים וסמכויות בניצול המדיה החברתית

השימוש העסקי במדיה החברתית הוא אחד הנושאים המדוברים ביותר בתקופה האחרונה. בתחום העסקי-ארגוני מרבים לדון בערך שניתן להפיק מפלטפורמות דוגמת פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter). עם זאת, בשוק נשמעות הערכות שונות, ונראה כי לא מעט מנמ"רים ומנהלי ארגונים יושבים עדיין על הגדר.

אולם, ייתכן שסקר חדש של מקינזי (McKinsey) עשוי לזרז את מקבלי ההחלטות. על פי החברה, מדיה חברתית מבוססת טכנולוגיה יכולה להניב ערך עסקי לכלכלה העולמית, בסכום שנע בין 900 מיליארד ל-1.3 טריליון דולרים מדי שנה. הסקר, שנערך בקרב מנהלים בכירים בארבעה מגזרי עסקים שונים, קובע בנוסף שעיקר התועלת הכלכלית מגיעה משיפור היכולות והתפוקה של אנשי מערכות המידע. מקינזי לא קבעה לו"ז עם נקודות ציון, ויש לזכור שקיים פער קבוע בין השקעות טכנולוגיות שנועדו לנצל את המדיה החברתית לטובת עסקים, לבין הזמן שהן מניבות תוצאות.

מניתוח הסקר עולה, כי המושג השימוש העסקי במדיה החברתית יקבל תאוצה ומשמעות רבה יותר במשך השנים הבאות. בין היתר הדבר יבוא לידי ביטוי בסיוע במהלכי שיווק ושירותי לקוחות שיעברו בהדרגה לשירותים און ליין על פלטפורמות חברתיות. על פי אנליסטים שונים שעברו על ממצאי מקינזי, עולה כי התועלת הגדולה ביותר שיכולה לבוא לארגונים בשימוש במדיה חברתית היא פיתוח יכולות שיתופי מידע ועבודת צוות. המדובר ביכולת שלא קיימת כיום בארגונים, הן ברמה הפנימית והן ברמה הבין-ארגונית. כך, המידע ממשיך להיתפס כנכס שיש לשמור אותו קרוב לחזה, ללא גמישות או שיתוף פעולה מניב, אשר מעלה את ערך המידע הקיים ברשותך. כאשר מדברים על שיתופיות, המנמ"רים ואנשי ה-IT סבורים כי זהו רעיון חשוב שיש ליישמו, אולם הם נרתעים כאשר זה מגיע לידי ביצוע. המדיה החברתית מעמידה אותם בפני מבחן של יישום השיתופיות.

המחקר של מקינזי טומן בחובו רוחות של שינוי, אשר סותרות את ההנחות הקיימות בשוק. שינוי זה לידי ביטוי בסקרים שונים שנערכו בשנה האחרונה. כך, למשל, סקר של InformationWeek שנערך לפני מספר חודשים בנושא תועלות ברשתות חברתיות חושף, כי 38% מהנשאלים שללו בכלל שיש אפשרות לערך עסקי כזה.

בחלקו השני של המחקר, במטרה להקל על הכניסה של ארגונים לעולם המדיה הדיגיטלית, פרסמה מקינזי מספר תועלות מרכזיות שעשויות לצמוח משימוש עסקי במדיה החברתית. בין התועלות הן האפשרויות לדעת ולהבין את הלקוח שלך טוב יותר, היכולת לשתף טוב יותר גורמים אחרים בארגון שלך, שיפור יכולת החיזוי והתכנון שלך לטווח ארוך על סמך מידע אמין ועמוק יותר שיהיה בידך, ניהול יעיל יותר של משימות העבודה שלך ושיפור ביכולת להעביר מסרים שיווקיים. זאת ועוד, החברה סבורה, כי שימוש ברשתות חברתיות יכול להוביל ללינקים לעסקים חדשים ולעודד כניסה לעסקים דיגיטליים, ואף להעלות לרמה הגבוהה ביותר את יכולת השיתוף הפנימי והבין-ארגוני, ברמה האישית וברמה העסקית.

אך יש צורך לשאול שאלה נוספת: מי מוביל בארגון את המהלך של שימוש במדיה חברתית? כיום, מקובל לחשוב שזהו מהלך שכל הארגון מעורב בו, ללא הגדרת תפקידים וסמכויות. סקרים שנעשו בנושא זה מראים, כי זו אחת השאלות שמטרידה ארגונים, שכן הם אינם יודעים להצביע על הגוף שיהיה אחראי לשימוש במדיה חברתית. הנהלות לא אוהבות את העובדה שהארגון מבלה זמן ניכר מזמנו בפעילות ברשתות החברתיות, ומכאן נראה שמדובר באתגר עבור המושכים בחוטים; יש צורך להגדיר בעלי תפקידים וסמכויות, ולוודא כי הם אכן מנגנים את אותה המנגינה עם יתר חלקי הארגון.

אירועים קרובים