למרות הקיצוצים: תקציב מינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך גדל השנה ל-400 מיליון שקלים

שנת הלימודים תשע"ג, שתיפתח מחר (ב') בבוקר, תעמוד בסימן המשך מגמת הגידול במספר התלמידים הפונים למקצועות המדעיים והמחשבים - הן במסגרת החינוך הרגיל והן במסגרות של החינוך הטכנולוגי ● ד"ר עופר רימון, ראש מינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך: "יש לייצר מערך חינוך טכנולוגי בעל אופי תעסוקתי, אבל לעטוף אותו בצלילים של היי-טק" ● 50 מהנדסים מהתעשייה עברו הסבה והצטרפו למערכת ההוראה בחינוך הטכנולוגי, 50 נוספים יעברו הסבה השנה

למרות ההחלטה על קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה, משרד החינוך החליט שלא לקצץ בתקציבי מינהל המדע והטכנולוגיה, שאף יגדלו בשנת הלימודים הקרובה ב-50 מיליון שקלים ויעמדו על 400 מיליון. זאת, לאור הגידול הצפוי בסך 9% בכמות התלמידים שעתידים לפנות ללימודי המדע, המחשבים והנדסת התוכנה.

ד"ר עופר רימון – ראש מינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך, אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים לרגל פתיחת שנת הלימודים תשע"ג, כי "הגידול בתקציבי האגף שאני עומד בראשו, הוא חלק מהמדיניות של שר החינוך, גדעון סער, שהכריז ב-2009 על תוכנית התאמת מערכת החינוך למאה ה-21". הוא ציין, כי אז עמד תקציב המינהל על כ-50 מיליון שקלים בלבד.

ד"ר רימון מעודד מאוד מהגידול החד במספר הפונים ללימודי הנדסת תוכנה: השנה מספרם יעמוד על 17,732 לעומת 16,507 בשנת 2009. כמו כן, ציין, כי חל גידול במספר הלומדים במגמת תיקשוב – מגמה חדשה המאפשרת גם לתלמידים שלומדים 3 יחידות מדעיות לבגרות להשתלב במקצועות ההיי-טק למיניהם, ולא רק למצטיינים, אלה הלומדים הנדסת תוכנה.

"התחלנו במגמה זו עם 50 תלמידים וכעת אנו עומדים על כ-4,000", אמר ד"ר רימון, "זה מבטא את ההשקפה שלי, לפיה מטרתנו היא לייצר את הקטר שיוביל את החינוך הטכנולוגי ויגביר את לומדי המדעים בכל הרמות, כולל חמש יחידות כמובן. אנו משווים את עצמנו למדינות ה-OECD, ועל פי מדד זה, אנו נמצאים במקום טוב. קצב הגידול בחינוך הטכנולוגי גבוה יותר מאשר הגידול הטבעי במספר המצטרפים למערכת החינוך בכל שנה". לדבריו, "אנו מעריכים שמגמת הגידול במספר הפונים לחינוך הטכנולוגי תימשך גם בשנים הבאות, ואנו צופים שבכל שנה יעמוד הגידול על בין 3,000 ל-5,000 תלמידים".

במינהל החינוך הטכנולוגי מעודדים מהנתונים לפיהם יש גידול במספר ההורים שמעוניינים לשלוח את ילדיהם ללימודי מדעים, ברמות של ארבע וחמש יחידות, ולא להסתפק רק במקצועות הומניים, שנחשבים לקלים יותר. לדברי ד"ר רימון, בעקבות הגידול החד במספר הפונים ללימודים, גייס המינהל שבראשותו כ-50 מהנדסים, שעברו הסבה להוראה במסגרת בתי הספר של החינוך הטכנולוגי. 50 מהנדסים נוספים יעברו הסבה להוראה במהלך השנה הבאה. "בסך הכל מדובר על תוספת משמעותית של כ-100 מורים למערכת. זה שינוי עצום, שלא היה קיים בשלוש השנים האחרונות".

לעודד לימודי מדעים כבר מחטיבת הביניים
במסגרת המגמה של הגדלת מספר הפונים ללימודי מדע ומחשבים, בקרב תלמידי כיתות ז' ו-ח' בבתי הספר בחינוך הרגיל, החלו במשרד בפרויקט רב-שנתי, של עתודה מדעית. פרויקט זה נועד לעודד תלמידים לפנות ללימודי מדעים כבר מחטיבות הביניים. "לתוכנית זו הוסיף משרד החינוך כ-150 מיליון שקלים, שאיננו על חשבון התקציב הרגיל", אמר ד"ר רימון, "בתי הספר שנכנסים לפרויקט עתודה מדעית מקבלים תיגבור של מעבדות, לצד יכולת ללמד ילדים בקבוצות קטנות. אנו בוחרים כל בית ספר, לאחר שערכנו בדיקה מקדימה מה הפוטנציאל הטמון בו. לראשונה, מנהלי בתי ספר נמדדים על הישגים ותפוקה, ובתי ספר שלא ימלאו אחר הציפיות שלנו – נפסיק להם את הפרויקט".

במינהל החינוך הטכנולוגי גאים במיוחד בהצלחה המסתמנת של פרויקט "טו"ב" – ראשי תיבות של "טכנאים לבגרות". המדובר בתוכנית המיועדת לתלמידי י"ג ו-י"ד, המאפשרת ללמוד לבגרות רגילה, עם הסמכה לאחד מהמקצועות הטכניים. הפרויקט נערך בשיתוף התאחדות התעשיינים, וכולל לימודי חשמל, מכונות ותיקשוב לתעשייה.

החינוך הטכנולוגי מאפשר לבוגרי תיכון שאין להם סיכוי לקבל בגרות, ללמוד במסגרת תוכנית הזנק לתעשייה. "בכך אנו מקטינים את האופציה הפחות טובה: שילדים אלה יישארו מחוץ למסגרות החינוך", אמר ד"ר רימון. קמפיין שהיה בטלוויזיה בשנה שעברה בנושא זה, הניב, לדבריו, תגובות רבות מאוד, והמשרד הקציב לטובתו כארבעה מיליון שקלים.

פרויקט נוסף אותו ציין ד"ר רמון הוא "פרויקט חדש שנפעיל השנה: פיילוט של ספרי לימוד דיגיטליים". לדבריו, הפרויקט יופעל בבתי הספר היסודיים בכיתות ז' ו-ח', בדגש על מקצועות מדעיים".

"התפיסה שלי היא לייצר מערך חינוך טכנולוגי בעל אופי תעסוקתי, עם הפנים לתעשייה", אמר ד"ר רימון, "אבל אני עוטף את הכל בצלילים של היי-טק. זאת, כדי לשדרג את התדמית של המקצוע בעיני המורים, מנהלי בתי הספר, ובעקבותיהם – בקרב הציבור הרחב".

ד"ר רימון מציין, כי כל פעילות החינוך המדעי שבאחריותו, מהווה חלק בלתי נפרד מתוכנית התיקשוב הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. "התוכנית, בהובלת השר סער, נכנסה לשנתה השלישית, ובשנה שעברה השתלבו בה כאלף בתי ספר יסודיים בכל הארץ. הוא סיכם באומרו, כי "בשנת הלימודים הנוכחית נמשיך לקדם את מהלכי התיקשוב בכל בתי הספר ששולבו עד כה. בנוסף, נשלב את כל חטיבות הביניים במחוז דרום, צפון ומחוז ירושלים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים