דילמת המנמ"ר בתחום הבריאות: בין צורכי הרופא לפרטיות החולה

כיצד ניתן להגיע למידע רפואי בשעת חירום, שאינו מצוי בתיק הרפואי הדיגיטלי של החולה? ● כיצד מונעים גישה למידע רפואי חסוי מפני מי שאינו רשאי להחזיק בו? ● על הקשר בין הפטיש לשעת חירום באוטובוס, למקלדתו של הרופא

אחת הדילמות הידועות בתחום מערכות המידע לעולם הבריאות, היא מציאת הקו המפריד בין צורכי הרופא ופרטיות החולה. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, במערכות מידע רפואיות (EMR) מדורות מתקדמים, אשר מסייעות לרופאים לאסוף מידע על החולים. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת ברמת המיחשוב האישי וברמת מערכות IT ארגוניות, מתמודדת מערכת הבריאות עם שאלות קשות יותר ויותר, הקשורות למפגש בין פרטיות החולה לצורכי הרופא.

דור חדש של מערכות מן הסוג הזה, שהוכנס לרשת בתי חולים גדולה בארצות הברית המפעילה 179 סניפים, העלה את הדילמה על סדר היום הציבורי. המערכת מאפשרת לבעלי תפקידים רבים ברשת בתי החולים לצפות במידע על הפציינטים שלהם, כמו גם על חולים אחרים, בכפוף להרשאות קפדניות. למרות זאת, עדיין קרו מקרים בהם בעלי תפקידים בבתי החולים השיגו גישה למידע רפואי, למרות שהדבר נאסר עליהם. המדובר בעיקר על סגל רפואי, דוגמת אחיות, שנראה מעיין בתיקים רפואיים אלקטרוניים ללא כל סיבה מיוחדת.

הפתרון להתמודדות עם הסוגיה הזו אינו פשוט, משום שבתי החולים מטפלים, באופן טבעי, במקרי חירום, בהם יש צורך לשלוף מידע רפואי על חולים – מידע שייתכן שמצוי בכלל במערכות מידע אחרות. כאן עולה בצורה חריפה ביותר שאלה לגבי הרשאות, סיסמאות והיכולת לשלוף מידע ממאגרים – מידע שלפעמים נמצא במקומות מרוחקים. כך, עלולה להיווצר סיטואציה, כפי שקרתה בתחילת ההטמעה של מערכת ה-EMR באותה רשת בתי חולים, במסגרתה רופאים קבלו על כך שלא הצליחו לגשת לנתוני החולים שלהם.

על מנת לאפשר להם גישה מהירה למידע במקרי חירום, יכולים הרופאים לבצע פעילות המשולה לשבירת הזכוכית המגנה על הפטיש המיועד למקרי חירום באוטובוסים. על ידי הקלדה של סיסמאות מיוחדות, יכול הרופא להגיש עזרה לחולה במהירות רבה יותר.

מנמ"רים מדווחים שהלקוחות הקשים ביותר הם רופאים, שמטעמי שמרנות לא מוכנים להשלים עם הקידמה. המשימה הראשונה של המטמיעים היא, קודם כל, להלהיב את הרופאים ולהאיר בפניהם את הצדדים החיוביים של המערכות.

התפתחות הטכנולוגיה ומגמות כגון כניסתם של הטלפונים החכמים והטאבלטים, לצד חדירת הרשתות החברתיות – האיצו מאוד את עולם הטלא-רפואה. ואילו בצד השני של המתרס, הולך וגדל הרצון של מבוטחים לקבל מידע רפואי על עצמם ועל מחלותיהם – מכל מקום ובכל מקום. שוב נפגשים בצומת הרצון להקל ולממש את העיקרון שהחולה הוא הבעלים היחיד של המידע שלו, עם הצורך באבטחה ובמניעת זליגה של מידע לעיניהם מי שאינו מורשה לו.

ומה בישראל? גם בארץ קיים כל הזמן דיאלוג פורה בין האחראים על החוקים והתקנות הקשורים לפרטיות החולה, לבין הרצון ליישם כמה שיותר כלים וטכנולוגיות, שישפרו את השירות ויצילו חיים. ב-2008 הוגש תזכיר הצעת חוק לרשומה רפואית לאומית. הדיונים סביב חוק זה טרם פסקו, כשחלק ניכר מהם נסב על היכולת להבטיח את פרטיות המידע של החולים. גם המעבר לתעודות זהות חכמות, שאם יקרה נס גם יתממש באחד מן הימים, מעלה שאלות רבות סביב היכולת לזהות את החולה, כמו גם אפשרויות ההזדהות של הרופא, לדוגמה באמצעות כרטיס חכם שעלול, חלילה, ללכת לאיבוד.

נושאים אלו ואחרים יידונו בוועידה השנתית לתיקשוב בעולם הבריאות, Smart Doctor 2012, שתערוך קבוצת אנשים ומחשבים. אורח הכבוד באירוע יהיה סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן. הוועידה תכלול הרצאות מפי בכירי משרד הבריאות על אתגרי ה-IT במערכת הבריאות הישראלית, בעד ונגד תיק רפואי אישי והיערכות מערכת הבריאות לשעת חירום – היערכות שלמערכות ה-IT יש תפקיד חשוב בה.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו עכשיו לוועידת Smart Doctor 2012 של אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים