הסמכה מקצועית ב-IT: כמה היא תוסיף לחשבון הבנק שלכם?

ככל שרמת הטכנולוגיה עולה, הדרישות נעשות גבוהות יותר ● כשם שלא ניתן לדמיין מנהל מקצוען בשוק ה-IT ללא תואר אקדמי מתקדם, כך בעתיד הלא רחוק לא ניתן יהיה לאייש תפקידים טכניים ומקצועיים בלא הסמכות ● מדריך למקצוען ה-IT המתלבט האם להסמיך את עצמו

הסמכה מקצועית רשמית באחד ממקצועות ה-IT, נחשבת לנכס חשוב מאוד לכל מי שמחפש עבודה בשוק ה-IT. ברחבי העולם, כמו גם בישראל, מעמדו של מועמד לעבודה שיש בכיסו תעודת הסמכה של סיסקו (Cisco), מיקרוסופט (Microsoft) או רד-האט (Red Hat) – עדיף יותר מעובד שמגיע ללא תעודות שכאלו.

המגזין CIO ערך סדר בדברים והוא מעניק כמה טיפים חשובים בנושא. התפיסה הכללית, על פי כותבי המאמר, היא שככל שיהיו לאיש ה-IT בכיס יותר תעודות מקצועיות, כך גדל הסיכוי שתעודות אלו יסייעו לו אי פעם. ברור שנדרש תעדוף בין ההסמכות השונות. על פי המגזין, יש בשוק ה-IT יותר מ-1,700 סוגים של רישיונות ותעודות מקצועיות בתחומים השונים, וכמובן שלא כולם באותו מעמד ורמת חשיבות.

הנושא מקבל משנה חשיבות בשוק הפוסע לעבר מיתון, שעל פי נתוני חברת Robert Half Human Resources, האבטלה בשוק ה-IT עומדת על 3.6% מכלל המועסקים בארה"ב, קצת פחות מרמת האבטלה הלאומית באמריקה. בשוק שכזה ברור שתהיה עדיפות לעובדים מקצועיים ובעלי הסמכה, מאשר אלה שאינם.

בטרם אתם מחליטים באיזו תעודה להצטייד, ממליצים כותבי המאמר, כדאי שתפנימו כמה דברים: באיזה תחום אתם הולכים להתמקד – אבטחה? פיתוח ווב? תכנות? מהם האתגרים הקיימים במקצוע שברצונכם לרכוש ולקבל עבורו תעודה? האם יש ביקוש לתעודות אלו? וכמובן – כמה משאבים כספיים נדרשים לטובת ההסמכה נכספת?

לא פחות חשוב זה לבדוק היטב, עד כמה התעודה תוסיף לך עוד דולרים למשכורת, ואיך היא תקדם אותך הלאה. לצורך קבלת תשובות אלו חשוב מאוד להיות מעורה בשוק, לדבר עם אנשים ולברר עד כמה המאמץ כדאי. שלא יהיו אשליות, טוענים כותבי המאמר, הסמכה למקצועות של חברות בינלאומיות היא סיפור מורכב, דורשת הרבה מאוד יכולת למידה עצמית, הלימודים לעיתים לא מותאמים לתרבויות השונות שמחוץ לארה"ב וכך גם המבחנים. החברות שמעניקות הסמכות שכאלו מתייחסות לנושא ברצינות גמורה – והקושי להשיגן אינו פחות מאלה של תואר אקדמי באוניברסיטה. יש הסמכות מסוימות שהתנאי להתקבל אליהן הוא גם תואר מתאים באקדמיה.

גם אם אתה מגדיר את עצמך מומחה, וגם אם כבר עשית בעבר הסמכות, אל תזלזל בתחומים חדשים שבהם נדרשת כעת או תידרש בעתיד הסמכה. העולם הטכנולוגי מתקדם בצעדי ענק, מה שלמדת לפני חמש שנים לא יהיה אקטואלי בתוך שנה או שנתיים – ואתה עלול להישאר מאחור.

הנה כמה דוגמאות להסמכות שקיימות בשוק הבינלאומי, והשווי הכספי שלהן: מנהל פרויקטים בכיר (PMP) – אם תעבור את כל שרשרת ההסמכות בתחום זה, על פי הסקר של CIO תוכל להגיע לשכר של כ-100 אלף דולרים בשנה. הסמכה אחרת היא CISSP (שקיימת גם בישראל) והיא נחשבת לאחת מהחשובות בתחום אבטחת מידע. השכר הממוצע שהיא מקנה לבעל תעודה שכזו נאמד בכ-97 אלף דולרים לשנה. ואם תבחרו ללכת על הסמכה של מומחה רד-האט, לינוקס (Linux) וקוד פתוח, הרי שתיהנו מתגמול שנתי של עד 90 אלף דולרים. מנהל בסיסי נתונים (DBA) של אורקל (Oracle), מכניס לחשבון הבנק שלו כל שנה כ-103 אלף דולרים. זוהי אחת ההסמכות המבוקשות ביותר ומי שמחזיק בה בארגון נחשב למומחה ובעל מקצוע נדרש. סכומי כסף דומים משולמים גם לבעלי הסמכות של סיסקו, ITIL ומיקרוסופט – 85 אלף דולרים בשנה.

גם בישראל ישנה התעניינות רבה בקבלת הסמכות ויש גופי הדרכה לא מעטים שמתפרנסים מכך לא רע. ככל שרמת הטכנולוגיה עולה, הדרישות נעשות גבוהות יותר. כשם שלא ניתן לדמיין מנהל מקצוען בשוק ה-IT ללא תואר אקדמי מתקדם, כך בעתיד הלא רחוק, לא ניתן יהיה לאייש תפקידים טכניים ומקצועיים בלא הסמכות. אז בין ג'וב לג'וב, בדקו אילו הסמכות קיימות, ודאו שהן בעלות ערך ובהצלחה בלימודים.

CIO

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים