ממשלה ירוקה: האתגר של המנמ"ר

דו"ח פעילות הממשלה בתחום הירוק בשנה החולפת חושף, כי צמצום ההדפסה במשרדי הממשלה חסך לקופת המדינה כ-700 אלף שקלים ● אך לא רק חסכון כספי: ניהול חכם של מערך ההדפסות, במשרדי הממשלה כמו גם במגזר הפרטי, מוביל להתייעלות פנים ארגונית וניהול חכם יותר ● רכישת מוצרים ירוקים היא החלטה ממשלתית חשובה, שיש לקוות שתגרור אחריה מוסדות ציבוריים נוספים

הממשלה דנה היום (א') בהצעתו של השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אודות מעבר משרדי הממשלה לרכישת מוצרים ירוקים. על פי הצעת השר, היקף הרכש הירוק יעלה בכל שנה, כך שיצמח מ-5% ל-20% בשנת 2020. בין הסעיפים המרכזיים בתוכנית הירוקה הוא החיסכון בנייר. על פי הערכות משרד ההגנה על הסביבה, הדבר יבוא מהשקעות ברכישת מערכות מיחשוב חדישות, מדפסות ירוקות, מסכי מחשב חדשים וכן הגברת השימוש בנייר ממוחזר.

בישיבת הממשלה הציג ארדן את דו"ח הפעילות של הממשלה בתחום הירוק בשנת 2011, עוד בטרם החלטת הממשלה. מהדו"ח עולה, כי בשנה שעברה נחסכו כ-12.3 מיליון שקלים, כאשר משרדי הממשלה צמצמו את ההדפסה שלהם ב-23 מיליון דפים – מהלך שחסך לקופת המדינה כ-700 אלף שקל.

ניהול חכם של מערך ההדפסות הוא אתגר שלא רק הממשלה מתמודדת איתו, אלא מרבית הארגונים בעולם, הן העסקיים והן הציבוריים. לא מדובר בחיסכון כספי בלבד, כי אם במהלך שמביא עמו באופן טבעי ניהול חכם והתייעלות פנים ארגונית, דוגמת ניהול דואר, הזמנות, רכש וכדומה.

המדובר במפגש אינטרסים של שני צדדים שונים, שבעבר לא היה קשר ביניהם: מחד, מנמ"ר הארגון, שמונחה על ידי ההנהלה לצמצם בהוצאות התפעוליות – ואין ספר שנייר, צבע ומדפסות הן הוצאות קבועות שמהוות נתח חשוב ביותר מתקציב התפעול. מאידך, אנשי הרכש והתחזוקה, שבדרך כלל אחראים על כל נושא הנייר והמדפסות. כך, מביא ה-IT לשולחן הדיונים את הפתרונות החדשים שפיתחו ספקי המדפסות והדפוס. הפתרונות הטכנולוגיים מייצרים מציאות שמוכיחה כלל ידוע בחיים, לפיו הכמות אינה מעידה על האיכות. אפשר וצריך לצמצם את כמות ההדפסות, אבל האיכות שלהן, ותרומתן לליבת העסקים של הארגון, היא גדולה לאין שיעור.

הפתרונות החכמים כוללים הפקת כרטיסים חכמים לעובדים, שבאמצעותם הם מנהלים את ההדפסות שלהם. במילים אחרות, אם שלחת קובץ למדפסת ושכחת להדפיסו, בניגוד למצב כיום, הוא יודפס רק אם תואיל ללכת למדפסת, שתמוקם באזור מרכזי בארגון. לאחר העברת הכרטיס האישי, יוכל העובד לקבל את הניירות להם הוא זקוק באמת. ארגונים שכבר יישמו פתרונות כאלו, התגברו על בעיה אחרת הקשורה לאבטחת מידע. סוד גלוי הוא שאת הדברים האינטימיים והרגישים ביותר לארגון, הן ברמה העסקית והן ברמה האישית, אפשר לקבל ליד עמדת המדפסת הצמודה, הסמוכה לרוב לעמדת הקפה. זאת, מפני שעובדים נוהגים לשלוח להדפסה כמויות אדירות של ניירת, חלקם עם מידע מסווג, ו-"שוכחים" למשוך אותו. הכרטיס החכם, אם אכן ייושם במשרדי הממשלה, הוא אחד הפתרונות להגברת ההגנה על הפרטיות.

משרדים ירוקים מתחברים לממשל זמין, למידע רב שיכול להיות על הפורטלים של המשרדים, ואין צורך להדפיסו בהכרח. כל אזרח יכול להכנס לאתר מהמחשב האישי שלו, ולבצע את התהליך מול המשרדים ללא כל צורך בהדפסה. אל התהליך הזה מתחברת גם המגמה שכבר קיימת כמה שנים: העלאת טפסים מקוונים לרשת, המתקיימת במסגרת ממשל זמין ומבטלת את הצורך בהדפסה ושליחה בדואר. כמובן שאלו הם רק דוגמאות בודדות. יש להניח, כי מערך התיקשוב בממשלה, לצד מינהל הרכש והמשרדים האחראים בנדון, יכינו תוכנית כוללת לכל המשרדים, אשר תגרום לכל אחד מהעובדים לחשוב פעמיים לפני שהוא מדפיס – גם ללא ויתור על איכות השירות.

השורה תחתונה
: החלטת הממשלה אודות רכישת מוצרים ירוקים היא החלטה חשובה ומבורכת, הן ברמה הפיננסית והן ברמה התודעתית. היא צריכה לגרור אחריה את המוסדות הציבוריים בישראל, לרבות ארגוני התעשייה, המסחר והשירותים. כך, תתקדם ישראל ותהיה למדינת היי-טק שמובילה גם בתחום הירוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים