איציק כהן ואהרון אהרונוב – בכירי האוצר לשעבר, מואשמים במרמה והפרת אמונים

השניים ואיש העסקים רביב רז, שאף נגדו הוגש כתב אישום, מואשמים שהקימו חברה, הסתירו שהם בעליה וקידמו את העסקת העובדים שלה בפרויקטי מיחשוב בממשלה ● כהן מואשם גם בכך שקיבל שוחד מרז - ורז מואשם במתן השוחד ● כמו כן, הוגש כתב אישום נגד איתן מלמד, לשעבר מנמ"ר משרד הבריאות, בחשד למרמה והפרת אמונים

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה אתמול (ד') כתבי אישום נגד איציק כהן, לשעבר סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, אהרון אהרונוב, לשעבר חשב המשרד, ואיש העסקים רביב רז. על פי כתבי האישום, שלושתם הקימו חברה, הסתירו שהם בעליה ופעלו על מנת לקדם העסקת עובדים מטעמה בפרויקטים של מיחשוב ממשלתי, בהם פרויקט מרכב"ה. נאשמים נוספים בפרשה הם איתן מלמד, לשעבר מנמ"ר משרד הבריאות, וזמירה סבגי, שהייתה מנהלת רכש ורכזת ועדת המכרזים לענייני מחשבים במשרד. התביעה כתבה בכתב האישום, כי ייתכן שתעתור למאסר בפועל.

כתב האישום מייחס לכהן עבירות של קבלת שוחד, מרמה, הפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. אהרונוב מואשם במרמה והפרת אמונים. לרז מיוחסות עבירות של מתן שוחד וניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות. סבגי מואשמת בניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. לפני כחודש הוגש כתב אישום נוסף במסגרת פרשה זו, שבו הואשם מלמד בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים.

כהן עבד במשרד האוצר בין 1973 ל-2007. במהלך עבודתו הוא עסק בתחומי המיחשוב ומערכות המידע והיה אחראי על התקשרויות הממשלה בתחום, בהן התקשרויות עם חברות כוח אדם. הממשלה העסיקה בפרויקטים בתחום מאות עובדים מחברות אלה. על פי כתב האישום, כהן "שלט, במישרין ובעקיפין, על תקציב שנתי של מאות מיליוני שקלים". עוד שימש כהן כראש ועדת עיבוד נתונים אוטומטי (ענ"א) עליונה, ראש פורום המנמ"רים של הממשלה ויושב ראש הוועדה הלאומית למדע וידע, במינוי ראש הממשלה. בכתב האישום נכתב, כי "תפקידיו באוצר הקנו לו מעמד רם".

איש העסקים רביב רזב-1999 יזם אגף החשב הכללי באוצר את מרכב"ה – פרויקט רחב היקף ועתיר תקציבים של הקמת מערכת מיחשוב רוחבית כוללת במשרדי הממשלה, שייושם באמצעות מערכת ERP. כהן שימש כמנהל הפרויקט והפרקליטות טוענת ש-"רוכזו בידיו סמכויות רבות, ובהן אישור התקשרויות עם ספקים, קביעת תעריפי תשלום לספקים ואישור תשלומים". בשנים 2006-2002 שימש אהרונוב כחשב משרד האוצר והיה אמון על טיפול בנושאים כספיים ותקציביים הקשורים לפרויקטי מיחשוב של המשרד.

רז הוא מומחה לתחום מערכות המידע בכלל ול-ERP בפרט. בתקופה הרלוונטית הוא הועסק ב-E121 Business Solutions, שהייתה בבעלות חמו, מוני יניב ז"ל. יניב שימש כיועץ לפרויקט מרכב"ה והיה המאפיין המרכזי של הפרויקט.

ב-2001 החל רז להיות מועסק באוצר בחוזה קבלני באמצעות E121, שימש כיועץ במרכב"ה ועסק בפיתוח תוכניות העבודה של הפרויקט והטמעתו במשרדי הממשלה. ב-2004 נפטר יניב וימים ספורים לאחר מותו, עדכן רז את כהן, כי ינהל את E121 במקום חמו. רז הועסק באוצר עד ל-2006.

מלמד היה ראש אגף מיחשוב ומנמ"ר משרד הבריאות. ב-2004 החליט המשרד שנוכח מאפייניו הייחודיים, הוא לא ייכלל במרכב"ה, ויקים פרויקט ייחודי בשם מזור, שישמש את בתי החולים הממשלתיים. ב-2005 מונו רז ומלמד כמנהלים משותפים למזור. לימים עוכב הפרויקט, ובסופו של דבר לא יצא אל הפועל.

"מערכת היחסים בין כהן לרז – פסולה ומושחתת"
על פי כתב האישום, כהן ניהל במהלך כהונתו באוצר "מערכת יחסים פסולה ומושחתת" עם רז, שבמהלכה הציע רז לכהן שוחד, תוך שכהן מעודד אותו לעשות כן. בהמשך קשרו השניים קשר על מנת לנצל את תפקידו הבכיר של כהן באוצר, ואת השפעתו במשרדי הממשלה, ליצירת מקורות פרנסה עבור שניהם. בין היתר, הם חברו לאהרונוב והקימו יחדיו חברה שנועדה לספק לאוצר שירותים בתחום המיחשוב. מעורבותם של כהן ואהרונוב בחברה זו הוסתרה, והשניים ניצלו את התפקידים הבכירים שלהם באוצר כדי לקדם את החברה במרמה.

איתן מלמד, לשעבר מנמ"ר משרד הבריאותכך, נכתב בכתב האישום, למשל, "רונן ברונר היה מנהל הפורטל הממשלתי מטעם משרד האוצר וכהן היה אחראי על הקצאת משאבים ועובדים עבור הפורטל הממשלתי. בסוף 2004 קבע כהן, מבלי להיוועץ עם ברונר, כי כוח האדם עבור פרויקט הפורטל הממשלתי יסופק על ידי E121, ורז החל לשמש כאחראי על האינטגרציה של הפרויקט וכמפקח על עובדי חברת E121. זאת, על אף שבהיבט המקצועי, העסקת עובדי E121 לא הייתה מחויבת המציאות והעסקת רז בפרויקט לא נדרשה כלל".

בכתב האישום צוין, כי ב-2005 העלה רז על הכתב הצעה לפיה כהן, אהרונוב והוא עצמו יקימו במשותף חברה שתספק שירותי IT למשרד האוצר, תוך שכהן ואהרונוב ימשיכו לעבוד במשרד. "השלושה פעלו, יחד עם עו"ד ורטהיים, המקורב לאהרונוב, להקמת חברת נט-סאפ סוליושנס", כתבה הפרקליטות. "ורטהיים ורביב נרשמו במרשם החברות כבעלים של החברה, ובד בבד, מעורבותם של כהן ואהרונוב בה הוסתרה. כהן ואהרונוב פעלו, תוך ניצול תפקידם ומעמדם באוצר, לקידום נט-סאפ. כהן פעל להכנסת נט-סאפ, באופן חריג, למאגר של חברות מיחשוב, שממנו ניתן לבחור ספקי שירותים עבור משרדי הממשלה. ב-2005 נשלחה לחברי הוועדה הרלוונטית במשרד האוצר, ביוזמתו של כהן, בקשה לאשר את העסקתם של 20 עובדים של נט-סאפ ואת הכשרתם באמצעות עובדי מרכב"ה. כהן הסתיר מחברי הוועדה, כי מדובר בחברה שיש לשלושה אינטרסים כלכליים בה. מצגיו הכוזבים של כהן לוועדה התאפשרו, בין היתר, נוכח שתיקתו של אהרונוב. בשל כך, הוצאה הזמנת רכש מטעם משרד האוצר עבור שירותים של נט-סאפ, ולימים בוטלה".

"כהן עודד את רז להציע לו הצעות בעלות אופי מושחת וקיבל ממנו שוחד", נכתב בכתב האישום. "בהתאם לכך ניצל כהן את תפקידו ומעמדו באוצר לקידום רז ולקידום תוכניותיהם המשותפות. כהן קיבל, במרמה, את הכנסת נט-סאפ למאגר חברות המיחשוב באוצר ואת האישור להעסיק עובדים מטעמה באוצר. קבלת הדבר במרמה נעשתה בנסיבות מחמירות – תפקידו הבכיר של כהן באוצר, מעמדו הרם של כהן, השפעת מעשי העבירה על המנגנון הציבורי והעובדה שהמרמה נועדה לקדם אינטרסים כלכליים של כהן ושל מקורבים אליו. במעשיהם עשו כהן ואהרונוב מעשה של מרמה והפרת אמונים הפוגע בציבור".

כתבי האישום הוגשו על ידי עו"ד גלעד סוקולובר ויונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. החקירה נוהלה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה. כהן מיוצג על ידי עורכי הדין הדס שפרן-ליס, ירון קוסטליץ ונעה פירר ממשרד ד"ר יעקב ויינרוט ושות', ואת אהרונוב מייצג עו"ד עידן שני ממשרד ששי גז – עורכי דין. לא התקבלה תגובת עורכי הדין של כהן ואהרונוב.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דב

    אני קורא את הכתבה ונדהם מרמת התעוזה ובחוצפה של אנשים מרכזיים בפעילות הממשלתית, איתם נפגשתי במשך השנים פעמים רבות. אם פירסומים אלו נכונים, אזי תחושת גועל הנפש חונקת את הגרון...

  2. יובל

    כמובן "ששכחו" להוסיף עוד כמה דברים מעניינים, כדוגמת אחריות עובדי האוצר לחוק עובדי (עבדי) קבלן בשוק המחשוב בישראל ועוד...

  3. מחנה שבויים ישראל

    5 נאשמים מהצמרת + סיענים + מעלימי עקבות + עוצמי עיין + מסנגרים + אלה שגידלו כנפיים גדולות מדי למקום ועפו החוצה למרעה הדשן שממתין להם = הנגע התפשט לכל המדגרה. צריך להחליף את הלול! א. מה לקח כל כך הרבה זמן להגיש את כתב האישום? ב. האם המדינה מעל החוק? לא מובן למה אף אחד לא תובע, שהמדינה תפצה את החברות/יועצים שהפסידו לטובת המושחתים ששלטו במכרזים, כנהוג בכל ארגון שעובדים שלו נתפסו בקשר להונאה.

  4. ואדים

    בוקר טוב, אליהו.. רק עכשיו בפרקליטות הבינו את זה?

אירועים קרובים