ידיעות טובות בעירבון מוגבל

יונתן קורפל משתדל להיות שמח בעקבות ההבטחות של בזק

בזק הודיעה באחרונה על תחילת פרויקט ה-Fiber NGN. הפרסומים מטעם מבהירים שדירקטוריון החברה אישר הרחבת תשתית ופריסת סיבים אופטיים בהיקף גדול ביותר. מנכ"ל בזק, אבי גבאי, הבהיר ש-"מדובר בהחלטה אסטרטגית. התחלנו במסע שסופו אספקת שירותי תקשורת מתקדמים ביותר על בסיס רוחב פס כמעט בלתי מוגבל". קשה שלא להתייחס בחיוב לידיעות מן הסוג הזה, אפשר רק לברך עליהן.

הכותרות בעיתונות מתלהבות. חלקן מתמקד בכך שחברת תשתיות התקשורת הגדולה שלנו מתעתדת להשקיע בפרויקט מיליארדי שקלים. אחרות מדגישות, כי התוצאה תהיה שכבר בשנה הקרובה נקבל מהירויות גלישה גבוהות של 1 ג'יגה-ביט לשנייה. במרבית השנים שחלפו מאז הפרטת בזק, החברה העצימה רווחיה תוך שהיא מותירה את כולנו מאחור מבחינה טכנולוגית. באחרונה, התמונה משתנה וניתן להבחין בהתקדמות.

ה-Fiber NGN הוא נדבך נוסף בהפיכת רשת התקשורת למושתתת על סיבים אופטיים. בזק נמצאת כעת בשלב של סיום פרויקט מרכזי קודם שלה, שהמיר את תשתית הרשת לסיבים אופטיים, עד לתיבות הסעף שנמצאות במרחק של מאות מטרים מהבתים. ההשקעה הנדונה נועדה להכניס סיבים אופטיים גם לחוליה הבאה, בין הארונות לבתים. בל נשכח שהחוליה החלשה בשרשרת התקשורת היא שמאיטה את קצב ההעברה.

ראוי לשים לב שבניגוד למה שנכתב בחלק מהכתבות המהללות, ההחלטה איננה נוגעת בחיבור הדירות, אלא, כדבריו של המנכ"ל גבאי, ב-"פריסת סיבים אופטיים קרוב ככל הניתן לבתים". עד לחיבור כל מחשב, הדרך עדיין ארוכה. חשוב לא פחות להבין שהתחייבות הדירקטוריון האמור איננה מספיק חד משמעית. סכומי ההשקעה כלל לא ברורים. בכל שנה תחליט החברה על תקציב הפרויקט בשנה שאחרי. למיטב הבנתי, לא הוצבו אבני דרך מחייבות.

מכל הדיבורים הרבים, הדבר היחיד שקרוב להיות מדיד הינו האמירה שהמטרה היא שכבר ב-2013 תגיע התשתית החדשה שתתווסף למאות אלפי בתי מנויים בישראל. גם אם זה לא חד דיו, זוהי אבן דרך אותה נוכל לבדוק כבר בשנה הבאה. הנקודה החשובה ביותר בסיפור כולו הינה בירור המניע של בזק לפעולה זו. הזרז הוא ללא ספק התחרות, בה רואה בזק איום קיומי. היא תעשה הכול בכדי לצבור יתרונות לקראת ההתמודדות על הלקוחות.

שנים רבות של שליטת בזק בתשתיות התקשורת לא עשו לנו טוב. סוף סוף נקטה הממשלה מספר צעדים ובהם פרויקט רשת סיבים שאמורה לקום באמצעות חברת החשמל. זה מהלך אימים על בזק, שמנסה להוציא הרוח ממפרשי יוזמות מתחרות, עוד טרם יצאו בכלל לדרך. תוכניותיה מעורפלות במתכוון והן יתממשו ככל שיגדל עליה האיום. רק אם האפשרויות החליפיות, אלה שבינתיים מקרטעות, יקרמו עור וגידים, בזק באמת תכנס לעשייה גדולה.

אנחנו צריכים לקוות, כי ההבטחות ששמענו מחברת בזק יהפכו למציאות. בכדי להבטיח זאת לתועלת המדינה ואזרחיה, ראוי שהמדינה תסייע במשאביה ליצירת תחרות. בכך היא תסתום את הפערים בינינו לבין האומות המתקדמות ואולי תכין אותנו לעתיד טכנולוגי טוב יותר. אולם, עזרת המדינה צריכה להינתן אך ורק לחברות שישקיעו מעצמן, תוך גיוס מספר גדול יחסית של שחקנים, בכדי להבטיח תחרות אמיתית, שהיא המפתח להצלחה במקרה הנדון.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלומי רייס, הדסה- ניהול

    זה נושא מרתק וחשוב, אך יותר משמדאיגה אותי המהירות בה עובדת הרשת כיום והמהירות בה היא צפויה לעבוד בעתיד הקרוב, מעסיקה אותי בעיית היציבות של הרשת. הוספת הקווים הנוספים לקו הרשת הבודד שחיבר את כל תשתית הרשת במדינה לעולם הגדול היא נדבך חשוב בתהליך הייצוב של הרשת. היות וחלקים גדלים והולכים מתוך הקשר של האזרח הפשוט עם שלל גופי המדינה הסטטוטוריים הולכים לכיוון מבוססי רשת, נושא יציבותה של הרשת הופך יותר ויותר קרדינאלי . לפיכך יש להשקיע רבות ביציבות הרשת ובשמירה על נכסיה האינטרנטיים של המדינה. שוב תודה ליונתן על הצגת האמת הכואבת. רק מבט ישיר, אמיתי וכנה לחלקיה הפגומים של המציאות יביא למדינה חזקה יותר, לתרבות חזקה יותר ולאיכות חיים הולכת ועולה אצל חתך רחב ככל הניתן באוכלוסיה.

  2. איציק

    אנשים שוכחים שבזק היא חברה פרטית ושום דבר חוץ מהאינטרסים של הבעלים לא מעניין אות ןבצדק

  3. ז. טוב

    מהפכת התקשורת האמיתית תתרחש כאשר לכל משק בית תהיה אפשרות לתקשורת אינטרנט מהירה אמיתית (כמו ביפן, למשל). במובן הזה אנחנו עוד לא ממש מעצמת אינטרנט.

  4. נוחי

    התחרות תאלץ את כולם להיות זולים גם אם זאת לא הכוונה המקורית של הגדולים

אירועים קרובים