על חדשנות, חידושים ואלו שכבר אינם מחדשים

דירוג 100 החברות החדשניות של פורבס חושף בפנינו תמונה מעניינת אודות חברות ה-IT ● מעבר לחברות שזכו להתברג ברשימה המדוברת, הרי שהדירוג צריך להדליק נורה אדומה לחברות ה-IT הגדולות שבלטו בהיעדרן ● כיום, יותר מתמיד, מי שאינו פורץ את מחסום החדשנות - נעלם

המאה הנוכחית היא המאה של החדשנות הטכנולוגית. זה החל למעשה בסוף המאה הקודמת, בסוף שנות ה-80, כאשר פרץ עידן האינטרנט. מנקודה זו ואילך, החדשנות הפכה להיות מילה נרדפת להווית החיים שלנו, בישראל כמו בכל מקום אחר בעולם. פורבס (Forbes) מלווה את העידן הזה בפרסום שנתי של 100 החברות החדשניות שהצטיינו ב-2012 לדעת עורכי המגזין. ל-IT יש מקום מכובד ברשימה זו עם 21 נציגות ברשימה, כאשר חלקן מתברגות בעשירייה הראשונה.

במקומות הראשונים של חברות ה-IT בדירוג עומדות חברות מתחום הענן, ולא במקרה. אלו הן חברות שעיקר הפעילות שלהם היא ניתוח מידע אנליטי – הדבר החם ביותר כיום. כאשר מחברים את הענן עם ניתוח אנליטי מקבלים באופן טבעי את Salesforce.com, החברה שהביאה את בשורת הענן לארגונים עוד הרבה לפני שהשם הזה הפך להיות טרנד. בפועל, פעילות התוכנה בענן, באמצעות חברות כמו Salesforce.com, היא הפעילות המעשית הברורה ביותר בענן בימים אלו. בכל יתר התחומים, לרבות חומרה, תשתיות ואפליקציות אחרות, העולם עדיין מדשדש עם תקוות להאצת הפעילות בשנים הבאות.

זאת ועוד, אי אפשר לדלג על אמזון (Amazon) כאשר מדברים על ענן. החדשנות הגדולה של החברה טמונה בעובדה שהיא מציגה גרף מכירות של 40.8 מיליארד דולרים, כאשר הפעילות, רובה ככולה, היא על בסיס הענן. אף חברה מסחרית השייכת לעידן "הישן" לא הצליחה להגיע להיקפים כאלו. הפתגם עם הצלחה אי אפשר להתווכח יתאר את החברה בצורה מדויקת.

חדשנות כמובן אינה רק ענן. למרות שזה נראה כמובן מאליו, הקוד הפתוח לינוקס (Linux) עדיין מספק חדשנות, בעיקר על רקע פרוץ עידן המובייל. זו כנראה הסיבה גם שרד-האט (Red Hat) דורגה במקום הרביעי, ובמסגרת מגמה זו גם יצרנית המעבדים ARM.

אין הגדרה מדוייקת לחדשנות. הבחירה של העורכים נעשית במידה רבה על בסיס מצטבר של תחושות, כלומר עד כמה החברות שנבחרו (ואלו שלא נבחרו) מצליחות לעורר התלהבות או התרגשות בקרב המשתמשים. אין חולק על כך שאפל (Apple) וגוגל (Google) נחשבות לחברות חדשניות, אבל עובדה היא שהן לא זכו במקומות הראשונים השנה. ייתכן שהסיבה לכך היא שהן בעיקר רוכבות על החדשנות וההצלחה שצברו בשנים הקודמות. לא יפתיע לגלות שראשי חברות הענק הללו שוברים את הראש במטרה לפרוץ מחסום החדשנות, להמציא את הגלגל מחדש.

הדירוג של פורבס כולל גם אמירה חשובה הנוגעת לשורה ארוכה של חברות IT מסורתיות, גדולות ומכובדות שכלל לא מופיעות ברשימה. החברות האלו מצויות כבר מספר שנים בסטגנציה. זה לא אומר שהן לא מפתחות מוצרים חדשים, זה לא אומר שהן לא מוכרות פתרונות חשובים (ותעיד על כך העובדה שחלק מהן עדיין מובילות שוק), אבל לאורך כל הדרך אף אחת מהחברות האלו לא הצליחה לפרוץ את מחסום החדשנות. אולי מפני שחדשנות מזוהה עם חברות צעירות, זריזות. כאלה שהפורטפוליו שלהן הוא דינמי, שלא לדבר על ממציא שוק, שובר מוסכמות ומלהיב את כולם.

לא צריך ללכת רחוק מדי. כתבות הפרומו שמופיעות בימים האחרונים לקראת ההכרזה הצפוייה של iPhone 5. אפל היא חברת IT שעלולה למצוא את עצמה מחוץ לרשימה המדוברת, אבל בניגוד ליתר החברות היא מנסה להיאחז בכל בדל של חידושים וחדשנות, ומנסה לעורר את השוק. אם זה מזכיר לכם את הימים הטובים של ההכרזה על חלונות (Windows) מבית מיקרוסופט (Microsoft), זה כנראה לא במקרה. אגב, העובדה שמיקרוסופט לא נכללת בחדשנות לא מפתיעה כלל. אנשיו של סטיב באלמר עובדים קשה מאוד בשנים האחרונות כדי לתקן את ה-"טעות" הזו. אנחנו רק צריכים להמתין בסבלנות ולראות היכן החברה הזו תהיה בעוד שנה מהיום, כך לפחות על פי קברניטי ענקית התוכנה.

השורה התחתונה: דירוג החדשנות מהווה ברומטר לכיוונים ולדברים שהשוק הטכנולוגי מתלהב מהם ומעריץ אותם. זה כמובן אינו מעיד על איכותן וטיבן של החברות האחרות שלא זכו להיכלל ברשימה, אבל זה בהחלט מרמז על כך שאנחנו חיים בעידן מרתק. היום, יותר מתמיד, מי שלא מחדש, מי שלא מעז – נעלם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים