תוכן שיווקי

כיצד להגן על אפליקציה שטרם באה לעולם בזכויות יוצרים?

11/09/2012 14:25

מאת עו"ד יריב קדם *

אפליקציות, סרטים, משחקי טלוויזיה ויצירות אחרות נולדו מרעיונות. אולם בטרם הפכו אלו ושכמותן ליצירות של ממש, בוודאי קינן החשש במוחו הקודח של בעל הרעיון, שמא מישהו יחמוד את רעיונו ויעשה בו כחפצו, ולפיכך כיצד יגן על אותו רעיון, בטרם בא לעולם? ואכן, לא ניתן להגן על רעיון כשלעצמו, אלא על דרך ביטויו. באותו אופן, לא ניתן להגן על רעיון לאפליקציה, אלא על דרך ביטויה. ברם הדרך המקובלת לבטא אפליקציה, קרי באמצעות קוד מקור, אינה הדרך היחידה לעשות זאת, וניתן לבטא פורמט של האפליקציה בשפה פשוטה.

לכשתבוא האפליקציה עצמה לעולם, בהסתמך על אותו פורמט, היא תהיה "יצירה נגזרת" כמשמעותה בסעיף 16 לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, קרי "עשיית יצירה נגזרת היא עשיית יצירה מקורית המבוססת באופן מהותי על יצירה אחרת, כגון תרגום או עיבוד". הזכות לעשות יצירה נגזרת קיימת רק למחבר היצירה המקורית. לפיכך, למי שאינו בקיא בשפת קוד מקור, או מעוניין למסור את הפיתוח של האפליקציה לאדם אחר, טוב יעשה אם יגן עם הפורמט של היצירה.

הדרך להגן על פורמט של יצירה כגון אפליקציה (אך יכול שיהיה פורמט גם לסוגי יצירות אחרות, כאמור), מתחילה בביטוי כתוב של הרעיון לעיתים עם המחשות. בשלב זה ניתן לבצע עיבוד משפטי של הטקסט לשם הרחבת משמעותו, כדי שישתרע עם אפליקציות נוספות מלבד זו המקורית ובכך להשיג גם הרחבה של ההגנה המשפטית.

אישור נוטריוני לתצהיר נלווה לפורמט, יאפשר גם לזהות את בעל זכויות היוצרים בפורמט, ואת מועד ביטויה של היצירה. בכך תיווצר ראיה אובייקטיבית ומהימנה להוכחת זהות היוצר, מקוריות היצירה, מועד יצירתה, ועוד. בצירוף אישור אפוסטיל ניתן להרחיב את תוקף האישור הנוטריוני גם לחו"ל.

להלן מצגת הממחישה את הדרך להגן בזכויות יוצרים על אפליקציה שטרם נכתבה.

אישור בכתב מאת מפתח חיצוני המאשר כי זכויות היוצרים בפיתוח שלכם, ישלימו את התמונה וההגנה המשפטית. אשר על כן, אישור נוטריוני על תצהיר הכולל פורמט של היצירה וערוך באופן משפטי, הינו כלי ראייתי משמעותי בדרך להוכחת זכויות היוצרים באפליקציה שעדיין לא באה לעולם. יצויין כי ניתן להגן על חלק מהאפליקציות גם על ידי פטנט.

* עו"ד יריב קדם הינו הבעלים של משרד עורכי דין מסחרי המתמקד בטכנולוגיה ובקניין רוחני, ומלווה חברות טכנולוגיה ותעשייה, סטרטאפים וחברות הייטק, בכל שלבי והיבטי פעילותם בארץ ובעולם. המשרד ממוקם בבית התעשייה, רח' המרד 29 תל אביב. טל' 03-6543210, פקס 03-6543211

אירועים קרובים