תוכן שיווקי

בעקבות אירוע | המיינפריים צובר פופולאריות כתשתית איחוד שרתי לינוקס; יבמ תחשוף מערכת משולבת חדשה להאצת בסיסי נתונים

20/09/2012 12:12

יבמ תציג בעוד כחודש את הדור השלישי של מערכת ההאצה לעיבוד בסיסי נתונים ומחסני נתונים ממשפחת נטזה (Netteza). המאיץ האנליטי לסביבת DB2 צמוד למחשב המיינפריים, ועובד כחלק בלתי נפרד ממנו תחת מערכת ההפעלה של המחשב המרכזי. המאיץ ניתן להפעלה גם בתצורה עצמאית, בארגונים שאינם משתמשים במחשב מרכזי. פרטים ראשונים אודות המערכת החדשה, שתוצג בכנס "מידע על פי דרישה" של יבמ בלאס וגאס – נחשפו בכנס שערכה יבמ השבוע בתל אביב, להצגת החידושים בעולם המערכות המרכזיות של החברה. החיסכון בזמן העיבוד אותו מאפשר המכשיר הייעודי המשלב חומרה, תוכנה וזיכרון מהיר, עשוי להגיע כבר היום עד כדי אחד לאלפיים: משתי שעות ו- 39 דקות הנדרשות לעיבוד נתון – לחמש שניות. הצניחה בעומס על המעבד המרכזי של המחשב עשויה להגיע עד 35%.

על רקע ההאטה הכלכלית המובילה ארגונים רבים לחפש אחר דרכים לחיסכון בעלויות המחשוב – בולטת התרחבות השימוש במערכות מרכזיות של יבמ, במיוחד למשימות איחוד שרתים בסביבת לינוקס על גבי המיינפריים. 20% מקיבולת המיינפריים המותקנת סביב העולם מוקדשים כיום להרצת יישומי לינוקס. התאוצה בשימוש במיינפריים בעולם בולטת במיוחד בשווקי צמיחה – כאשר בסין, למשל, מקימים ארגוני-ענק חדשים על גבי לינוקס בסביבת שרתי System z – מערכות המיינפריים של יבמ.

על פי הערכות אותן הציג בכנס ד"ר מנפרד גרינס, ממעבדות המחקר של יבמ בגרמניה, שם נולד הלינוקס על גבי מיינפריים, 90% ממערכות הלינוקס הפועל על מיינפריים רצות מעל סביבת ההפעלה zVM. במקביל, מדווק גרינס על מאות לקוחות שמתקינים לינוקס על מיינפריים כמחשב המרכזי הראשון שלהם. חלקם החזירו לשימוש לצורך זה מחשבים ישנים, אחרים – מעולם לא היו לקוחות מיינפריים. קיבולת העיבוד במונחים של מספר ה- MIPS המותקנים של לינוקס על System Z צומחת בשיעור שנתי ממוצע של 39% משנת 2004, בקצב גידול קבוע ויציב.

בשנתיים וחצי האחרונות נוספו 140 לקוחות חדשים למשתמשי המיינפריים של יבמ. 36% מהם בשווקי צמיחה: 95% מהם אינם משתמשים ב- zOS או במערכת הפעלה אחרת אלא בלינוקס בלבד. יכולת הווירטואליזציה מובנית אל תוך המחשב המרכזי של יבמ, ואינה בגדר תוספת חיצונית מאוחדת – מה שהופך את המכונות האלה לתשתית אידיאלית לאיחוד שרתים.

מיכאל אורן, מנהל חטיבת המערכות והטכנולוגיות של יבמ  בישראל, מציג נתונים לפיהם בין 1996 ל- 2011 זינקו ההוצאות לשרתים בשוק העולמי מ- 100 מיליארד ל- 217: הוצאות הרכישה של המערכות האלה ירדו מ63% ל- 22% – מ- 66 מיליארד לכחמישים מיליארד – ולעומת זאת הוצאות הניהול התחזוקה והחשמל הן האחראיות לכל הגידול בהוצאה. אחת הדרכים להתמודדות עם המצב הזה הן מערכות מיינפריים המציעות תפעול יעיל וחסכוני במיוחד, ומערכות משולבות – דוגמת Pure Systems או נטזה של יבמ, האורזות בחבילה אחת תשתיות חומרה, תקשורת, מערכת הפעלה ואף יישומים, ומגיעות כשהן מוכנות להפעלה מיידית.

שרת המיינפריים החדש של יבמ zEC12 מבוסס על מעבד בעל 6 ליבות, ב- 5.5 מגה-הרץ, ומציע קיבולת עיבוד גבוהה ב- 50% מקודמו. הוא תומך ב- 101 מעבדים במקום 80, זיכרון מירבי של 3 טרא-בייט, ומציע שיפורים בצריכת החשמל וחיסכון בשטח הרצפה. המחשב מציע רמות חדשות של זמינות וביצועים באמצעות תוכנת zAware, ותוכנת Flash Express הפועלות אוטומטית: הראשונה – מבצעת ניתוח אנליטי של הודעות המערכת והתראה ממוקדת אודות כשלים עתידיים תוך המלצה לדרכי הפתרון והמניעה שלהם, והשניה – באמצעות שמירת קבצי dump אל זיכרון פלאש (SSD), באופן המאיץ את תהליכי ההתאוששות מכשלים, ומקל במיוחד על התנעת העבודה המקוונת בשעות הראשונות של יום העבודה, עם המעבר מעיבודי אצווה המתבצעים בלילה לעבודה בזמן אמת המאפיינת את שעות היום.

המחשב תומך בעומס עבודה המקביל לזה של 6,000 ליבות בעולם שרתי חלונות – וניתן להפעלה גם בחדר רגיל ללא רצפה צפה, וללא מערכות מיזוג אוויר ייעודיות יקרות.

כדי לאפשר זמני תגובה מהירים בהתעוררות או בהתאוששות מערכת, תשתמש מעתה מערכת ההפעלה בדפים – Page – בגודל מגה-בייט אחד במקום 4K שהיו זמינים עד היום – שיהיה שמור על SSD. הזיכרון הזה ישמש גם לכתיבת DUMP במקום כתיבה על גבי הדיסק הקשיח.

אירועים קרובים