חשבון נפש וחשבון כיס

סקר של InformationWeek בקרב 500 מנהלי IT בכירים בארה"ב, העלה כי 49% מהארגונים הצליחו השנה לייעל תהליכים עסקיים בעזרת ה-IT, ו-40% מהם הנחילו ידע והטמיעו כלי BI ליותר עובדים בארגון ● בישראל, חשבון הנפש של הענף צריך לכלול את השאלות האם עשינו מספיק כדי להכין את הארגונים שלנו לשעת חירום, האם אנו עושים מספיק לגבי הכשרת דור העתיד והאם המנמ"ר של היום ערוך מספיק לעידן החדש המתחולל לנגד עינינו ● גמר חתימה טובה לכולם

יום הכיפורים נתפס כיום שבו כל אחד, בדרכו שלו, עוצר לרגע מההמולה היום יומית השוטפת, ועל רקע הדממה המוחלטת סביב, מתכנס לעצמו ומבצע חשבון נפש – אישי, מקצועי ובכלל על החיים.

ברחבי העולם, תקופת "אחרי החגים" שלנו מסמלת את תחילתו של הרבעון האחרון בשנה האזרחית, שבמקביל לתכנונו מבצעים הערכות מצב ודיונים לגבי שנת 2013. בעולם ה-IT מקיימות הנהלות הארגונים הערכות באילו פרויקטי IT להשקיע, אלו מהם יביאו את החזר ההשקעה המהיר או הגדול ביותר, ומי מהם דורשת הוצאה תקציבית מינימלית, שתביא את מרב התועלת.

השבועון InformationWeek פרסם לא מכבר את הסקר השנתי שהוא עורך זה שנים רבות בקרב מדגם מייצג של 500 מנהלי IT בכירים בארגונים השונים בארה"ב. הסקר מתבצע בעיקר בקרב ארגונים שנסחרים בבורסה, שמחזורם הכספי המינימלי עומד על רבע מיליארד דולרים.

על פי הסקר, מרב הארגונים התמקדו השנה בהתייעלות עסקית. כך, 49% מהם דיווחו, כי הצליחו השנה לייעל תהליכים עסקיים בארגון בעזרת ה-IT, ו-40% מהארגונים הנחילו ידע והטמיעו כלי BI ליותר עובדים בארגון – דבר שתרם לליבה העסקית ולרווחיות של החברות הללו. רק 24% מהם שיפרו את שירות הלקוחות שלהם, ו-4% בלבד מימשו את המגמה של מעבר לסביבת IT ירוקה וידידותית לסביבה. סדרי העדיפויות העולים מהסקר ברורים לחלוטין: עדיפות להתייעלות וחשיפת שירותים חדשים ללקוחות, על מנת לשפר את התחרות – ופחות התעסקות בבאזז, דוגמת ירוק. לא שזה לא חשוב, אבל התעדוף התקציבי הוא זה שיצר את סדרי העדיפויות.

לגבי שאלת מיליון הדולר, מתי ואם בכלל עברתם לענן, השיבו 27% מהארגונים כי הם משתמשים בארכיטקטורה של פלטפורמה כשירות, PaaS, לעומת 19% בשנה שעברה. כלומר, יש גידול מסוים, אבל עדיין הארגונים לא חצו את רף ה-30% במעבר לענן. לעומת זאת, נתוני השימוש בתוכנה בענן, ממשיך לנסוק: 85% מהארגונים דיווחו על שימוש ב-SaaS, לעומת 79% מהם בשנה שעברה.

מגמת המיחשוב בעולם הנייד, המובייל, המשיכה להעסיק את הארגונים גם השנה. 37% מהארגונים פיתחו יישומים עבור הלקוחות, ורבע מהארגונים עשו זאת עבור העובדים. גם השנה התחבטו הארגונים בסוגיית ההלימה של ה-IT לצמיחה של העסק. השנה, כך מדווחים עורכי הסקר, חל  גידול קל בתחושה של המנמ"רים שהם תורמים לליבה העסקית של הארגון. 58% מהם דיווחו כך השנה, לעומת 53% מהם בשנה שעברה.

המשרד של המנמ"ר אחראי על שורה של תחומים. הסקר הנוכחי מיפה את גבולות האחריות של המנמ"רים בארגונים: 66% מהם השיבו, כי תחום האחריות הגדול ביותר שלהם הוא תחום הטלקום על רבדיו השונים. בהפרש די גדול מתפרשים התחומים האחרים: חדשנות, BPM, מערכות הפעלה, שירותים עסקיים ולוגיסטיקה. נתון מעניין נוסף: 15% מהארגונים כלל לא מטפלים בנושאים אלו. הסקר לא עונה על השאלה על מה אפוא הם כן אחראים.

לצד חשבון הנפש, נעשה חשבון הכיס. השאלה הכי מסקרנת היא מה התחזיות של המנמ"רים לגבי היקף התקציב שלהם לשנה הבאה. הנתונים של הסקר אופטימיים למדי: 68% מהם סבורים כי התקציב שלהם יגדל ב-2013, 10% מעריכים שיקטן ואילו 22% מקווים שיישאר באותה רמה.

אם נסכם את החשבון הכללי של מצב ארגוני ה-IT בארה"ב, הרי שניתן לומר כי חשבון הנפש והכיס הוא חיובי למדי. זאת, למרות רעשי רקע, חששות ואזהרות שהושמעו בתחילת השנה לגבי הצפוי לנו השנה ובשנה הבאה. ה-IT ימשיך ללוות את העולם העסקי והארגוני בצורה מדודה ושקולה, תוך מתן דגש חזק להתייעלות, חדשנות והגברת המחויבות לתהליכים עסקיים. מגמות כמו מובייל ו-BI ימשיכו לקבל תשומת לב, ואילו הענן עדיין לא מצליח להוציא את מרבית הארגונים מהגדר עליו הם יושבים בהמתנה לבום הגדול.

בישראל, חשבון הנפש של הענף ושל רבים אחרים צריך להיות גם סביב השאלה האם עשינו מספיק כדי להכין את הארגונים שלנו לשעת חירום? האם אנו עושים מספיק לגבי הכשרת דור העתיד? ובכלל, האם המנמ"ר של היום ערוך מספיק לעידן החדש המתחולל לנגד עינינו?

גמר חתימה טובה לכולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים