המיינפריים לא מת – הוא חי ובועט

אבי שלום, יועץ מיחשוב בכיר, ציין במפגש של פורום המיינפריים החדש של אנשים ומחשבים, כי החל משנת 2000, מערכות המיחשוב מתאפיינות בשירותים ובארכיטקטורה מוכוונת שירותים, כמו גם במיחשוב ענן ● לדבריו, המיינפריים כיום שונה מהותית מבעבר, והעובדה שהשירותים המסופקים ארוזים בצורה שונה מהעבר משפיעה על היכולת של ניצול המיינפריים

"בשנות ה-90' העריכו עיתונאים וחברות מחקר שהמיינפריים ייעלם בקרוב, אולם זה לא קרה. נהפוך הוא, המיינפריים חי ובועט", כך אמר אבי שלום, יועץ מיחשוב בכיר.

שלום דיבר בפתחו של מפגש פורום חדש שהוקם בקבוצת אנשים ומחשבים, פורום מיינפריים, שהתכנס ביום ב' השבוע במלון שרתון בתל אביב. את המפגש הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, ומוטי מאירמן, יוזם הקמת הפורום ויועץ לתחומי מיינפריים ואבטחת מידע.

בדבריו תיאר שלום את התפתחות עולם המיחשוב. הוא אמר, כי שנות ה-70' התאפיינו במערכות מונוליתיות, שנות ה-80' היו של שרת-לקוח ובשנות ה-90' הגיע לעולם הווב. החל משנת 2000, ציין, מערכות המיחשוב מתאפיינות בשירותים ובארכיטקטורה מוכוונת שירותים (SOA), כמו גם במיחשוב ענן. לדבריו, העובדה שהשירותים המסופקים ארוזים בצורה שונה מהעבר משפיעה על היכולת של ניצול המיינפריים. הוא ציין, כי המיינפריים של היום שונה מהותית מזה של העבר.

על פי שלום, בין האתגרים העיקריים מולם ניצבים אנשי ה-IT קיים הצורך לעסוק פחות בתחזוקה ולהיות יותר קשוב לצרכים העסקיים של הארגון, על מנת לשרת היבט זה. הוא ציין שלושה אבני דרך בעולם המיינפריים: תפעול המשרד האחורי, עם תהליכי אצווה (Batch), תפעול המשרד הקדמי, עם תהליכי העברת נתונים מקוונים, וכיום – תפעול כלל הארגון, לרבות מיחשוב, יכולת גידול, זמינות, אבטחת מידע, מיחשוב עסקי מקוון ומסחר חכם.

הוא אמר, כי יתרונות המיינפריים הם זיכרון עצום, יכולת עיבוד נתונים בקצבים מהירים, אבטחת מידע בלתי פריצה ברמה גבוהה ו-וירטואליזציה מצוינת. חסרונותיו הם העלות היקרה של החומרה, עלויות התפעול, הצורך בתשומת לב אנושית וצריכה נוספת של משאבי מיחשוב.

"רוב מערכות ה-IT של חברות האשראי והבנקים בעולם מבוססות מיינפריים", סיכם שלום. "אף על פי שזה יקר, ארגונים ממשיכים לעבוד עימו. למרות עלות התחזוקה, לא בטוח שכדאי לרדת מהמיינפריים".

מיינפריים בישראכרט וביבמ
מייק שורקנד
, מנהל מדור תשתיות מרכזיות בישראכרט, תיאר כיצד המיינפריים מסייע למערכות ה-IT בחברת האשראי. הוא אמר, כי האתגרים של ה-IT הם רבים: צמצום הוצאות, השגת החזר השקעה מהיר, הגעה מהירה לשוק עם מוצרים ושירותים, אילוצי רגולציות, התמודדות עם איומי סייבר, וירטואליזציה, קונסולידציה, המשכיות עסקית וזמינות.

שורקנד תיאר את מערך המיחשוב של החברה, שכולל אתר ראשי בתל אביב, מערכות איחסון של יבמ (IBM), מערכות לינוקס (Linux) ו-VMware, ואתר גיבוי בנתניה, באירוח של יבמ. "הדטה סנטר נהיה מפלצת", אמר. לדבריו, "אחד הפתרונות שמימשנו כמענה לבעיות בשטח רצפה, לעלויות, לצורך בהתאוששות ולעליית עומסים לא צפויה הוא פתרון לינוקס על גבי מיינפריים". הוא ציין, כי "גם אתר האינטרנט שלנו מבוסס על פתרון שכזה. התחלנו להגיע לקצה יכולת עיבוד המכונות ולכן, החלטנו להוסיף מיינפריים שלישי".

אריק ברקוביץ', מנהל קבוצת מכירות מוצרים לארגוני אנטרפרייז ביבמ ישראל, תיאר את תכונות המיינפריים כיום ואמר שהחברה מנפיקה גרסה חדשה שלו מדי שנתיים לערך. "יצאו חמישה דורות מאז 2000", אמר. "המיינפריים מלא כוח עיבוד ופועל בליבת העשייה הבנקאית, תוך טיפול ביישומים קריטיים ועוד".

הוא ציין, כי "יבמ משקיעה בהרחבת יכולות המיינפריים, לרבות הגדלת כוח העיבוד שלו. כמות הקוד שנכתבת בעולם הלינוקס היא מזערית, לאנשי לינוקס אין בעיה להתממשק עם מיינפריים ולעבוד עליו. גם יכולת העבודה בין מיינפריים למערכות מיקרוסופט (Microsoft) טובה".

ברקוביץ' סיים באמרו, כי "הצוות המפתח את השבב הבא של המיינפריים יושב במרכזי המו"פ של יבמ בחיפה ובתל אביב. מאז הרבעון הראשון של השנה נוספו לחברה 120 לקוחות מיינפריים חדשים. אנחנו חווים גידול של 35% בשוק זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים