הכינו את הארנקים, המהפכה בדרך

לא רחוק היום שבו נזנח את כרטיסי האשראי לטובת הארנק הסלולרי, זה שיאפשר לנו להשתמש בטלפון החכם כאמצעי תשלום ● יצרניות סלולר, ספקי טכנולוגיה וחברות אשראי עומדות מאחורי המהפכה הגלובלית הזו, שעתידה לייעל את תהליכי המכירה ולהנגישה עבור הצרכנים והסוחרים ● עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה: "כולם מחכים לשחקן שיעשה את המהלך הראשון, ויגרור עמו את האחרים"

בקרוב, וליתר דיוק עד 2014 לכל המאוחר, רבים מאיתנו ישכחו שיש להם כרטיס אשראי מפלסטיק בארנק. את מרבית התשלומים בזירה הקמעונאית, הפיזית והווירטואלית נעשה באמצעות הטלפון הסלולרי שלנו. כך, במקום לשלוף את כרטיס הפלסטיק של חברת האשראי, נפעל באמצעות הטלפון החכם שלנו: אפליקציה מתאימה, הקשת קוד קישור לאמצעי תשלום וירטואלי או ממשק מסוים (מדבקה, למשל) שמועבר על מכשיר שקולט את השדר – ומתרגם אותו לאמצעי תשלום. יהיה זה תחילתו של עידן הארנק האלקטרוני.

נושא זה יהיה בין המסרים הבולטים בוועידה המרכזית הראשונה mPAY Israel 2012 של אנשים ומחשבים, שיתקיים בשבוע הבא בתל אביב. מהתגובות שקיבלנו לקראת הוועידה, עולה כי הנושא הזה עומד על סדר יומם של גופים רבים. למרות שרובם שומרים את הקלפים קרוב לחזה,  הרי שהשטח גועש. הציצו בלו"ז המרצים בכנס ותוכלו להבין שמדובר במהפכה של ממש, המשלבת טכנולוגיה עם שינוי משמעותי בהרגלי החיים של מיליוני בני אדם.

המדובר בשינוי גלובלי, חוצה ימים וגבולות. בחלק ממדינות אירופה, כמו צרפת, לקחו את הנושא הזה צעד אחד קדימה. זו הסיבה ששגריר צרפת בישראל יהיה האורח שיפתח את הוועידה. יש כאן מאזן כוחות בין שחקני ענק: יצרניות סלולר, ספקי טכנולוגיה כמו NFC – שהיא הדבר הכי חם בעולם הזה נכון לעכשיו – וכמובן חברות האשראי. זו הסיבה שאחת הענקיות, ויזה העולמית, זיהתה את הכיווון כבר לפני כמה שנים. עתה, היא דוחפת את הרעיון בצורה מושכלת ומרשימה בכל הזירות. אחת מהן, כאמור, זו הוועידה שתתקיים ביום שלישי הבא.

עודד סלומי, מנכ"ל ויזה (Visa) אירופה בישראל אומר, כי "מאז שהחלו ההכנות לוועידה לפני כחצי שנה, תיבת הדואר האלקטרוני שלו מכילה יותר ויותר הודעות מצד גורמים שונים שמתעניינים בנושא". לשאלתי לפי מה הוא משוכנע שהשוק יילך לתחום הזה – במיוחד לאור העובדה שענקית הטכנולוגיה אפל (Apple), אלוהי הסלולר החדש שמאחוריו עשרות מיליוני מאמינים, איכזבה את הלקוחות ולא הטמיעה את טכנולוגיית ה-NFC במכשירה – השיב סלומי, כי "אפל היא שחקן חשוב מאוד, אבל צריך להבין שמהפכת הארנק האלקטרוני היא שילוב של אינטרסים מכמה גורמים שונים, שברור להם שהמהפיכה הזו תתרחש".

לדבריו, ישנן שלוש סיבות עיקריות שביחד מסמנות את הכיוון: ראשית, בהיבט של הסוחרים, אין ספק שתשלומים באמצעות סלולר מקצרים את התורים ומייעלים את תהליך המכירה. שנית, הנוחיות בשימוש תגדיל את השימוש בקווי אשראי, לרבות בוויזה. בנוסף, זה יגדיל את כמות בתי העסק שמקבלים כרטיסי אשראי כאמצעי תשלום. הנתונים כיום מראים שרק 120 אלף בתי עסק בישראל עובדים עם כרטיסי אשראי מתוך 400 אלף עסקים – כלומר ישנם חסמים שעם כניסת הארנק האלקטרוני הם יוסרו. הסיבה השלישית – המהלך יאפשר לנו לפגוש את הלקוח לא רק בעמדת הקצה, במכירה, אלא בשלבים מוקדמים עוד קודם לכן, אומר סלומי.

סלומי מבטא רוח גבית שקיימת בשוק, שניצניה אמורים להיות גם בישראל. יש מספר גופים גדולים המנהלים מו"מ עם חברות כרטיסי האשראי ועם יצרני מערכות התשלומים בעמדות הקצה של החנויות, במטרה להתחיל במהפך. זהו אחד הנושאים הרגישים ביותר, שרוב המשתתפים בו נמנעים מלדבר עליו. הדבר מתקשר לתובנה אחרת שסלומי אומר בצדק: כולם מחכים לשחקן שיעשה את המהלך הראשון – זה שיכריז על המהפך, ויגרור את האחרים. בינתיים כל השחקנים בזירה חייבים להיות ערוכים ומוכנים, רגע לפני שהמתחרה שלהם יהיה שם.

מתעניינים בתחום הסלולר? הירשמו לוועידת mPAY Israel 2012 של אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים