תוכן שיווקי

טכנולוגיית שידור ווידאו על גבי הדור הרביעי בסלולר – המהפכה בעולם הסלולאר לה כולנו מייחלים?

03/11/2014 14:05
משה בלאיש, מנהל תחום מוצרי הטלוויזיה, אריקסון ישראל

מאת: משה בלאיש, מנהל תחום מוצרי הטלוויזיה, אריקסון ישראל
בשנים האחרונות אנו עדים לגידול בביקוש מצד המשתמשים לצפות בשידורי ווידאו באמצעות המכשירים הסלולאריים. גידול זה יוצר צווארי בקבוק בנקודות שונות ברשת הסלולארית. שימוש בטכנולוגיות חדישות יכול לשחרר את ה"פקק" ולהעביר את המפעיל הסלולארי למציאות בה הוא 'ברודקאסטר': מפעיל שיודע להעביר ווידאו, תוכן, או קבצים, להמוני לקוחות, בו זמנית!

הפתרון ממנו יהנו חלק מהצרכנים בעולם כבר ב- 2015 נקרא LTE Video Broadcast. הפתרון מתבסס על אחת מאבני היסוד החשובות בצמצום צווארי בקבוק מסוג זה, והיא היכולת לעבור מ- Unicast (שידור ליחיד) ל- Broadcast (שידור במקביל לכולם).

מעבר זה משנה,  בסדרי גודל,  את העומס על כל אחד מרכיבי הרשת הסלולארית. המשמעות היא שבמקום, לדוגמא, שמאה לקוחות יצפו כל אחד בקובץ ווידאו המצריך משאב  של 1 מגה לשניה, כל אחד ממאה הלקוחות יאזינו לערוץ הברודקאסט ויקבלו כולם את אותו מידע, ש"עלה" לכלל התשתיות ברשת הסלולארית 1 מגה בלבד ולא מאות מגה כמכפלות של כל צופה וצופה.

פתרון השידור על גבי LTE מבוסס על מספר טכנולוגיות:
•    HVEC (קידוד וידיאו ביעילות גבוהה יותר, ידוע גם בשם H.265) – קידוד חדש לדחיסת וידאו שמבטיח לקצץ בכמעט מחצית את רוחב הפס הנדרש להעברת תכני ווידיאו לעומת התקן המקובל כיום H.264

•    MPEG DASH – פישוט ותקנון של Adaptive Bit Rate להעברת ווידיאו להתקני קצה שונים המבטיח איכות שירות טובה יותר, יעילות משופרת ועוד

•    LTE Broadcast Client – שינוי בחומרת הטלפון כפי שאנו מכירים אותה היום, שמאפשר להאזין לערוץ דינמי של שידורי ברודקאסט

•    רכיבי רשת חדשים שמאפשרים לשלוט על מהם התכנים שישודרו בברודקאסט ובאילו אתרים סלולאריים ישודרו תכנים אלה. רכיבים אלה נקראים Broadcast Management Center ו – Broadcast Delivery Center

אריקסון, הפעילה כבר שנים בתחום, מציעה כבר היום פתרון מלא לעולם זה. בעבר דובר על שידור ברודקאסט על גבי רשתות דור 3, אבל לפני כחמש שנים ה'צינור' לא היה מספיק רחב. היום מפעיל יכול להקצות "נתיב ייעודי" של כמה מגות בודדות מסך הספקטרום שלו, וזה יאפשר לספק שידור ווידאו באיכות טובה מאוד, לא רק לטלפונים ניידים אלא גם למכשירים בעלי מסך עם רזולוציה גבוהה.
המהירות הגבוהה והקיבולת הגדולה של רשת LTE מאפשרות העברת תכני וידיאו באיכות גבוהה, בכל מקום ובכל עת ללא אגירה (buffering) ומציעות שימושים חדשים לחלוטין למפעילות הסלולאריות. המפעילה האוסטרלית טלסטרה, בשיתוף עם אריקסון, ביצעה ניסוי מוצלח בטכנולוגיה זו והענקית האמריקאית ורייזון מתכננת להשיק את Ericsson LTE Broadcast על מנת לספק לאוהדי הספורט חוויה חדשה לגמרי בצפייה במשחקים.
הטכנולוגיה מעבירה את המפעיל הסלולארי מהמקום המוכר והידוע למקום בו הוא יכול לההפך לברודקאסטר: מפעיל שיודע להעביר ווידאו, תוכן, או קבצים, להמוני לקוחות בו זמנית. בניגוד לרשתות הברודקאסט המוכרות לנו מעולם הטלוויזיה, למפעיל הסלולארי יש שני מימדים שמשנים לגמרי את המתמטיקה המוכרת – הוא יכול לשדר להמונים תוך שילוב מימדים של מיקום (עד לרמת האתר הסלולארי הבודד שהלקוח נמצא תחתיו כעת) וזמן (רק בשעה 15.33 בדיוק). תחומים כמו אספקת ווידאו למבקרים בקניונים, שידורי ווידאו בתוך מערך ההסעה הציבורית או אפילו שילוט חוצות מתוחכם הינם חלק ממה שניתן יהיה לבצע בקרוב.
אריקסון נמצאת בעמדה ייחודית לאספקת Video Broadcast LTE. היא כיום החברה היחידה שמסוגלת לשלב תובנות לגבי הרגלי הצרכנים, מומחיות מעמיקה ברשתות סלולריות ועשרים שנות מנהיגות בטכנולוגיית דחיסת ווידאו והודות לכך לאפשר למפעילים ערוץ הכנסות נוסף.

אירועים קרובים