גרטנר חוזה: אלה המגמות שיאפיינו את 2015

אילו טכנולוגיות יבלטו בשנה הבאה? איך ימשיך להתפתח העולם הדיגיטלי? ואיך תשפיע שנת הבחירות על ארגונים בישראל? שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל, משיבה

שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל

שנת 2014 המסתיימת התאפיינה בעולם ההיי-טק וה-IT בשורה של מגמות מעניינות, כשהמרכזית בהן היא המשך המעבר של עסקים קטנים, בינוניים וגדולים לעולם הדיגיטלי.

ניכר היה כי העסקים המשיכו לבצע את האימוץ הנרחב של ארבע הטכנולוגיות המכונות על ידי גרטנר Nexus of Forces. הכוונה היא למעבר למובייל, מחשוב ענן, רשתות חברתיות ו-BI. הארגונים העמיקו את הבנתם בתחומים האלה ובחשיבות שלהם.

המגמות האלה, ואחרות, צפויות להמשיך לאפיין את עולם ה-IT גם ב-2015 הבאה עלינו לטובה. על פי סקר שערכה גרטנר באחרונה בקרב מנמ"רים בכירים, כפי שחזתה בעבר, הטכנולוגיות הצפויות להוביל בארגוני IT ב-2015 הן: בינה עסקית וניתוח עסקי; דטה סנטרים; מחשוב ענן; ERP; מובייל; דיגיטליזציה ושיווק דיגיטלי; אבטחה; רשתות, קול ותקשורת נתונים; יחסים עם הלקוח, חוויית הלקוח; אפליקציות ייחודיות לתחום מסוים; מודרניזציה של תשתיות קיימות; ואפליקציות ארגוניות.

מהי תשתית דיגיטלית וכיצד היא מרחיבה את תשתית ה-IT הקיימת כיום?

רוב החברות כיום מחזיקות באפליקציות ארגוניות ישנות ומונוליטיות, שמתאפיינות במבנה עסקי סגור. זאת, כיוון שהכלכלה הדיגיטלית דורשת מחברות לפתוח את עצמן לעולם החיצוני באמצעות ערוצים דיגיטליים, ולשלב באופן מלא את המוצרים והשירותים שלהן עם לקוחות, משתמשים ושותפים עסקיים, מעלה את הצורך בתשתית IT חדשה לגמרי, שתתמוך בהלך הרוח החדש, הפתוח ומהיר התגובה.

הכלכלה הדיגיטלית דוחפת עסקים אל עבר הזדמנויות חדשות בתחום המוצרים והשירותים, אך ללא תשתית דיגיטלית שיכולה לתמוך בעסק דיגיטלי, הארגון עלול לפספס הזדמנויות. כדי להצליח, ארגונים תעשייתיים חייבים לעבור דיגיטליזציה, ולא רק בקצוות. הם זקוקים לתשתית דיגיטלית מלאה שיכולה להתחבר לעולם החיצון.

מסלול ההתפתחות של העולם הדיגיטלי

מסלול ההתפתחות של העולם הדיגיטלי

תשתית דיגיטלית היא מרכיב חובה בכלכלה דיגיטלית

אפליקציות עסקיות מונוליטיות, כגון מערכות ה-ERP המסורתיות, עם יכולות המידע והנתונים המיושנות שלהן המוטמעות בתוך מבנה עסקי סגור, ימנעו מחברות לנצל את מלוא היתרונות של כלכלה דיגיטלית. כאשר חברות נכנסות לעידן הדיגיטלי, עליהן להסיט את המוקד כך שיוכלו לתקשר בקלות עם העולם החיצון, שם נמצאות ההזדמנויות הטכנולוגיות. המבנים הטכנולוגיים הקיימים ברוב החברות לא מאפשרים יכולת הפעלה הדדית בקצבים הנדרשים בעידן הדיגיטלי.

קיימות ארבע סיבות לחדש את תשתית ה-IT של העסק:
•    כדי לאפשר אסטרטגיה שמספקת בעקביות את צרכי הלקוחות דרך ערוצים דיגיטליים – או, בקיצור, אסטרטגיה של איחוד ערוצים.
•    על מנת לתמוך בנתונים חדשים שעמם אנחנו מתמודדים, כולל מדיה חברתית, סרטונים ובלוגים.
•    כדי לאסוף נתונים ולתקשר עם חפצים וחיישנים באינטרנט של הדברים.
•    על מנת לספק "רגעים עסקיים" דיגיטליים – הזדמנויות חולפות שמנוצלות באופן דינמי כדי להפיק רווחים נוספים אפילו לארגונים המסורתיים ביותר.

התשתית הדיגיטלית מוגדרת על ידי שלושה מרכיבים התלויים זה בזה במידה רבה, ושיאפשרו לכל חברה להצטרף לכלכלה הדיגיטלית:

●    מערכת פוסט-מודרנית משודרגת של ERP ושאר אפליקציות ארגוניות, כך שפונקציות שכיחות יותאמו לעבודה בכל ערוץ דיגיטלי (לדוגמה, מכשירים ניידים ואינטרנט) באמצעות שירותים וממשקי תכנות אפליקציה (apis – Application-Programing Interfaces) נפוצים שנמצאים בשימוש של מספר אפליקציות בו זמנית. אחת המטרות היא לבטל את המנטרה שעל פיה "חייבים לפתח כל דבר ב-ERP", ולאפשר רכיבים חיצוניים שיהיו נגישים במערכת ERP פתוחה.
●    עסק דיגיטלי המבוסס על מבנה מוכוון-שירות (SOA – Service Oriented Architecture), כדי לפתוח עסקים ולתאם אותם עם העולם החיצון, כולל הענן.
●    פתרונות אנליטיים מתקדמים שיכולים להתמודד עם סוגי מידע מגוונים וחדשים ועם ערוצים דיגיטליים, וכך לספק תובנות לגבי העתיד תוך שימוש בכלי ניבוי והמלצות.

מסע השדרוג של התשתית הדיגיטלית רלוונטי כיום יותר מאי פעם. הוא ישנה מן היסוד את הלך הרוח הארגוני ויספק יכולות חדשות החיוניות לעתיד הקרוב של העסק. זוהי הזדמנות נפלאה לגשר על פערים בין ה-IT לשאר חלקי העסק ולהגביר את אמינותם של כלי ה-IT. בנייה של מערכת פתוחה מוכוונת שירות, הוספה של מערכת מודרנית לניהול מלאי ואפליקציות ארגוניות נוספות, והשימוש בניתוחים מתקדמים, הופכים את המסע הזה לארוך, אך רווחיו רק ילכו ויגדלו ככל שיתקדם התהליך. עסקים שהחליטו על מחויבות לתהליך כבר עדים לתוצאות.

עסק שישלים את תהליך השדרוג יקבל שליטה מלאה ביכולות מאפשרות; הוא ידע כיצד לחבור לספקים בתחומים חדשים, לטפח כישרון דיגיטלי ולייסד שליטה דיגיטלית שתקדם זריזות תוך התאמה לעסק. התשתית המשודרגת עוזרת לעסק להשיג יתרון עסקי ברמה גבוהה יותר – כזו שלא ניתן להשיגה בפרספקטיבה טכנולוגית בלבד.

הארגון כולו יתמודד עם אי ודאויות עסקיות בזריזות, שתאפשר לנצל את המומנטום העסקי שמאפיין את הכלכלה הדיגיטלית.

2015 היא שנת בחירות בישראל. ארגונים שעובדים מול הממשלה צפויים להיות מאותגרים עקב דחייה בקבלת ההחלטות הקשורות לפרויקטים גדולים ועקב חוסר תקצוב שנתי של המשרדים השונים.

מצד שני, לארגונים העובדים מול הסקטור הפרטי בארץ ובעולם צפויים הזדמנויות מהותיות במידה שיפעלו מהר להשתלבות בכלכלה הדיגיטלית המתחזקת במהירות.

הכותבת הינה מנכ"לית גרטנר ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים