המהפכה הנשית ב-IT

כיום, יותר מבעבר, הנשים נוכחות בפגישות המקצועיות, מתוות דרך, מובילות, מקבלות החלטות, מנהלות ומשפיעות ● גם הן וגם הארגונים מפיקים מכך תועלת רבה

קרן שרר-טייבר, מנהלת מוצר ב-Priority Software

קרנן טרל, קים המונדס ושילה ג'ורדן אולי אינן מוּכּרות לכם, אבל שלושתן מנמ"ריות של תאגידים אמריקניים גדולים. טרל היא ה-CIO של וולמארט (Walmart), המונדס מנהלת את מערכות המידע של דויטשה בנק (Deutsche Bank) וג'ורדן עושה זאת בסימנטק (Symantec). בתפקידה הקודם היא הייתה המנמ"רית של בואינג (Bowing). כשהן החלו את דרכן המקצועית היו פחות נשים לצידן. כיום הן כבר לא לבד – יש יותר נשים בכירות בתחום.

גם בארץ יש בימינו יותר נשים שמנהלות מערכות מידע בארגונים גדולים או מובילות ארגונים בתחומי מערכות המידע וה-IT. ניתן לציין את אסתר לבנון, שהייתה מנכ"לית הבורסה ושימשה בתפקיד קודם כמנמ"רית השב"כ; שמעונה נווה, מנמ"רית אקסלנס; ליזי גוטסמן, מנמ"רית IDE; חנה שראל, מנכ"לית מידעטק; שלומית פנקס-אלקיים, מייסדת ומנכ"לית אידאה, ועוד לא מעט נשים שהצליחו, במקצועיות ובנחישות, לטפס לצמרת העולם הזה.

העובדה שאני מציינת שמות מעידה על כך שאין מספיק מהן, ולא רק בתפקידי מנמ"ריות בארגונים, אלא בכלל בעולם ה-IT – מתפקידי פיתוח, דרך יישום, תמיכה טכנית ועוד.

נתונים שמעידים על המצב הלא טוב עולים מסקר של סוכנות ההשמה Harvey Nash, שהעלה שבשנת 2013, רק 8% מהמנמ"רים בחברות בארצות הברית היו נשים. ב-14% מהחברות שהשתתפו בסקר כלל לא היו נשים במחלקות ה-IT.

הסיפור שלי

את הקריירה המקצועית שלי בתחום מערכות המידע התחלתי לפני 17 שנים כמיישמת תוכנת ה-ERP באשבל טכנולוגיות, כיום Priority. במהלך הקריירה שלי מילאתי כמה וכמה תפקידים, בהם ייעוץ, ניהול פרוייקטים, פיתוח עסקי, וכיום אני מנהלת המוצר של החברה וחברת הנהלה. שנים אני עובדת מול מנהלי מערכות מידע של חברות גדולות בענפים שונים ורואה לנגד עיני את השינוי.

17 שנים אחורה, הייתי בפגישות רבות האישה היחידה. אף על פי שהחברה שלנו תמיד התאפיינה באחוז גבוה של נשים, מרבית בעלי התפקידים מולם עבדתי אצל הלקוחות היו גברים, בעיקר בתפקידים הבכירים.

עם השנים, חברותיי הנשים ואני פנינו יותר ויותר לעסוק בתפקידי תוכן "מקצועיים", כגון: יישום, ניהול פרויקטים, פיתוח תמיכה טכנית ותשתיות, והתקדמנו, עד לדרגים הבכירים ביותר בעולם ה-IT. כיום, יותר מבעבר, אנחנו נוכחות בפגישות המקצועיות, מתוות דרך, מובילות, מקבלות החלטות, מנהלות ומשפיעות. איך זה קרה? שילוב של דברים. ראשית, יותר נשים לומדות מקצועות IT. בנוסף, יש יותר פתיחות והכרה ביכולות שמביאות עמן נשים לתחום בקרב מנהלים בדרג הביניים ובראש החברות. אולם האלמנט החשוב ביותר הוא שיותר נשים מאמינות ביכולתן לעשות זאת ומפגינות נחישות, שאפתנות וחוסר מוכנות לוותר או להתפשר בדרכן לצמרת.

מה נשים מביאות עמן לעולם ה-IT?

הנשים תורמות הרבה לעולם ה-IT, למשל ראיית מצבים רחבה, של 360 מעלות, תקשורת טובה ומכילה, יכולת לבצע כמה משימות בו זמנית (מולטי טאסקינג) ורצון למקסם את הסיטואציה ולאו דווקא לנצח בה. אין כאן ויכוח בין המינים מי טוב יותר. כמובן שיש באמירות הללו הכללה, אולם נדמה לי שכל מי שישב בצוות משולב של נשים וגברים ראה כיצד כל אחד מהם תורם את תרומתו, וכיצד השילוב של נקודות הראייה השונות מסייע בקידום מטרה מקצועית משותפת. מחקרים רבים מציגים את חשיבות הגיוון בצוותים מקצועיים. הדבר נכון בהחלט גם בתחום ה-IT.

כאן המקום להכיר בחשיבות החינוך, כבר מילדות. לכוון ילדות ונערות לעולמות הטכנולוגיה, לגרום להן להאמין ביכולות ובכישורים שלהן, ובכך שהן יכולות לעמוד באתגר ולהצליח בכל תחום. הנשים, מצידן, צריכות להיות אמביציוזיות בגישתן, לא לוותר ולהתעקש לטפס למעלה. גם עבורן, אבל גם עבור הדורות הבאים.

יש חשיבות לדמות של מנטור נשי, אישה שתהווה מודל לנשים אחרות. אני מאמינה שכל אישה מנהלת צריכה לזכור זאת ולדעת שמעבר לערך שהיא מביאה לארגון שלה, מעבר לסיפוק ולתגמול האישי, יש לה תרומה של ממש בקידום החברה למקום שוויוני יותר. היא כבר עשתה את זה, הוכיחה שאפשר, ונשים אחרות רואות זאת.

אני פונה למנהלים ולמנהלות: אמצו דפוסי הערכה שוויוניים בדרך בה אתם בוחנים נשים וגברים בקבלתם לעבודה וכאשר אתם בוחרים את מי לקדם. זהו את הטאלנטיות בצוותים שלכם, עודדו אותן לקחת עוד אחריות, להתפתח ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהן. זה ישתלם גם לארגון שאתם מובילים וגם לחברה כולה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחת שיודעת

    יישר כוח! מאמינה בנושא החינוך ומיישמת... יפה כתבת.

אירועים קרובים