המגמות שישנו את עולם המסחר האלקטרוני

בכמה יגדל המסחר האלקטרוני בשנים הקרובות? כיצד זה יועיל לארגונים ולאזרחים? ובכלל, לאן הולך העולם הזה? גרטנר חוזה

עולם המסחר האלקטרוני הולך ומשתנה. אילוסטרציה: BigStock

עולם המסחר האלקטרוני נמצא בימינו בעיצומם של שינויים טקטוניים. הביקוש ההולך וגובר לרכישות באמצעות האינטרנט, בממשקים שונים ומגוונים, מחייב את בעלי החנויות המקוונות להיערך לשינויים ששוטפים את העולם. הקצב מטורף.

חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית גרטנר (Gartner) קיימה לא מכבר מפגש של מומחים בנושא, שערכו סיעור מוחות על מנת לנסות ולשרטט כיצד ייראה עולם ה-eCommerce בעשור הקרוב. לחלק מאיתנו זה נראה תסריט מדע בדיוני, אבל מי שמקורב קצת לנושא יודע שמדובר בדברים שכבר קורים. המהפכה מעבר לדלת.

התחזיות הללו לא עוסקות בעולם של רק אלה שקשורים למסחר האלקטרוני אלא לכל אחד מאיתנו, משום שהדרך שבה נצרך דברים ונקנה תשתנה לחלוטין. ברור שחלק גדול מתהליכי המכירה והקנייה יהיו מבוססים על אלגוריתמים חכמים שידעו לזהות את הפרופיל שלנו, ישלטו על דרכי קבלת ההחלטות שלנו ויסייעו לנו, או אולי יכתיבו לנו, מה ואיך לקנות. שלא לדבר על כך שאם בעבר הסתפקנו בהזמנות דרך האינטרנט והתפללנו שהטרנזקציה אכן תגיע ליעדה, ועוד יותר שהחבילה תגיע בזמן, הרי שהיום אנחנו יכולים לעשות זאת באמצעות הטלפון החכם, מחשב הלוח ובעתיד אפילו מהשעון החכם. כל זה קשור לעולם האינטרנט של הדברים, שיציף את הסביבה שלנו בסנסורים חכמים, שיהיו פזורים בכל מקום.

מה יהיה?

ובכן, מה צופים לנו אנשי גרטנר? על פי התחזית שלהם, בתוך שנתיים, עסקים דיגיטליים יקומו על בסיס אלגוריתמים חכמים שיתוו להם את הדרך איך להצליח טוב יותר ומול מי להתמודד.

בתוך שלוש שנים הטכנולוגיה תגרום לכך שעסקים דיגיטליים יוכלו לוותר על מחצית מכוח האדם שלהם, שעוסק בתהליכי המכירה והתפעול. לעומת זאת, הם יחושו במחסור אדיר בכוח אדם שמתמחה בארכיטקטורה דיגיטלית של עסקים, מומחים לאנליטיקה, מומחי רשתות חברתיות, מנהלי סיכונים ועוד. כמובן שיהיה בנוסף צורך בהרבה יותר עורכי דין.

ב-2018, מכונות חכמות ומודלים עסקיים חדשים יקטינו ב-30% את ההוצאות התפעוליות של הארגונים. בזכות הטכנולוגיה, אורך החיים של עסקים דיגיטליים יהיה רב יותר. מערכות בקרה וניטור שיעזרו להם להיחלץ מסכנות.

ב-2020 נגדיל מאוד את היקף הקניות שלנו באמצעות רכיבים ניידים. מומחי גרטנר מעריכים שהיקף הקניות באמצעות המובייל יהיה ב-2016 כ-2.5 מיליארד דולר. קמפיינים שיווקיים שנועדו לעודד אנשים לקנות ברשת יצטרכו להתחשב לא רק בקונים אלא גם בכלים שהם מחזיקים בידיהם, ולהתאים את הפלטפורמות שלהם לציוד שיש בידי הקונה הפוטנציאלי. על פי התחזיות, 50% מהקניות ברשת יהיו באמצעות המובייל, הארנק האלקטרוני יעלה שוב לסדר היום והם יהוו עוד מהפכה בעולם התשלומים שהסוחרים ברשת יצטרכו לתת עליה את הדעת.

בתוך זמן קצר, אולי אפילו בעוד שנה, קובעים מומחי גרטנר, 70% מהמודלים העסקיים של העסקים הדיגיטליים לא יהיו יציבים וקבועים. הצוותים הטכנולוגיים של אתרי המסחר האלקטרוני יצטרכו להתמודד עם יכולת גמישות רבה יותר ומהירה יותר, לאור השינויים שיכתיבו את הרגלי הצריכה החדשים.

כפועל יוצא, ב-2017 יתמקדו 50% מההשקעות במו"פ בחוויית הלקוח, מה שיחייב את הארגונים להכיר טוב יותר את הרגלי הצריכה של לקוחותיהם. ולבסוף, אנשי גרטנר מעריכים ש-20% מכלל העסקים הדיגיטליים שמוכרים מוצרי צריכה ברי קיימא ייעזרו במדפסות תלת מימד על מנת לשווק את מוצריהם.

ומה בישראל?

ישראלים רבים קונים באינטרנט. היקף הקניות של ישראלים באתרי מסחר אלקטרוני בארצות הברית, אירופה וסין נאמד בכשני מיליארד שקלים בשנה – סכום חסר פרופורציות לכמות האוכלוסיה בארץ.

הסיבה העיקרית שישראלים מחפשים מציאות באתרים בחו"ל היא המחירים הזולים של שורה ארוכה של מוצרים, חוויית קנייה נעימה שחוזרת על עצמה בכל פעם שלוחצים על כפתור ה-Send ובעיקר אכזבה רבתי מרמת השירות והמחויבות של האתרים הישראליים.

אלא שאליה וקוץ בה: יש לוגיסטיקה רבה בדיוור החבילה מחו"ל ועד לבית הלקוח. הרפורמה שעליה הוחלט בדואר ישראל נועדה להתמודד עם המציאות העגומה הזו, כאשר חברות בלדרות גדולות כמו פדקס (Fedex) ו-UPS כבר שוקדות על פתרונות יצירתיים שיהפכו את קבלת החבילה לחוויה נעימה וקלה בפני עצמה.
יש היבטים נוספים, שקשורים באופטימיזציה של מערכות כדי להבטיח מסחר אלקטרוני בכל התחומים. ב-31 במרץ תקיים קבוצת אנשים ומחשבים כנס מרכזי בנושא זה בהובלת שי רוזן, מנהל תחום אסטרטגייה וחויית משתמש ב-RealCommerce. בכנס ישתתפו מרצים מהארץ ומחו"ל, בהם אייל רוזן מפורום ה-eCommerce בישראל, ויוצגו סיפורי הצלחה של לקוחות בארץ ובחו"ל.

לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    חבל שמשרד הכלכלה לא לוקח על עצמו לעודד את הישראלי שקונה באינטרנט להשתמש יותר ויותר באתרים ישראלים בכדי שרוב הכסף מהקניות ישאר בארץ ויצור מקומות עבודה נוספים. נכון בד בבד עם זאת צריך לשפר את רמת השרות ורמת המוצרים שיוכלו להתחרות עם אתרים מחו"ל

אירועים קרובים