דו"ח מיוחד: Big Data 2018

דנה פרידמן ואייל בירן נזכרים בשובר הקופות דו"ח מיוחד מ-2002 ומנבאים ממה יורכב שובר קופות אפשרי דומה בעוד שלוש שנים ● האם גם בו יככב טום קרוז?

האם "דו"ח מיוחד" על Big Data ישבור קופות יותר מקודמו? כרזת הסרט מ-2002

אייל, נזכרתי השבוע בסרט דו"ח מיוחד מ-2002, הסרט הבדיוני המדהים הזה עם טום קרוז. מדהים לראות איך מצליחים בסרט כזה לחזות פיתוחים דיגיטליים שאמנם קורים כמה שנים אחר כך. לאחר מכן חשבתי שגם אנחנו כל הזמן משתמשים במודלים של חיזוי וניבוי. מה דעתך שננבא ונחזה איך ייראה עולם ה-Big Data בעוד שלוש שנים? הרי בהמון פגישות עם ארגונים שונים עולה אותה דילמה לגבי מה צופן העתיד וכיצד כדאי להיערך אליו בהיבטים של השקעות ב-Big Data. מה אתה אומר? נצא לדרך?

אייל: בשמחה. זה באמת סרט ענק ואת יודעת שאני אוהב אתגרים. אני מתחיל. תחזית ראשונה: יותר ויותר מוצרים ייכנסו לעולם האינטרנט של הדברים. חולצות, צמידים, שעונים, נעליים… כל מה שלביש. כמעט כל מוצר יוכל להיות מחובר ומה שזה יעשה יהיה בעיקר לייצר Data. עוד ועוד Data על המשתמשים של אותו המוצר. ארגונים יעסקו ביצירת המחשוב הלביש הבא או המחשוב החכם הבא, בעיקר בשביל לקבל גישה לפעילות של לקוחותיהם. זה אומר הרבה מידע והתחזקות של הצורך בניתוחו.

דנה: מסכימה. נראה שכמות המידע תכפיל את עצמה בעשרות מונים. דרך אגב, הלהיט בעולם האינטרנט של הדברים יהיה המכשירים הביתיים. יש לכך תחזית נגזרת: הביקוש ל-Data scientists יילך ויגבר. המקצוע הזה, שכבר עכשיו נחשב מהמבוקשים בשוק, יתבסס כמשרה אטרקטיבית ביותר ורמות השכר של בעלי הידע בעולם הזה יהיו משמעותית גבוהות יותר. למרות כל האוטומציה מסביב ועולם ה-Machine Learning, הצורך במימד האנושי בדמות מידען מומחה רק יילך ויגבר, עקב כמות המידע העצומה והצורך בתובנות עסקיות מהירות.

אייל: הגיוני מאוד. אני סבור שגם עולם ה-Real Time יהפוך ליישום מבוקש. יותר ויותר ארגונים ירצו לקבל תובנות ולייצר תהליכים עסקיים נגזרים מה-Data בזמן אמת. התמונה תלך ותתבהר, וארגונים יבינו שמה שלא קורה, מתעדכן ומעובד באותו הרגע כבר לא רלוונטי למחרת המהלך הליילי. שירות או מכירה – הכול יהיה מבוסס מיידיות. לקוחות ירצו הכול כאן, מהר ומייד מותאם ופרסונלי. ממש Big Data אפקטיבי ב-Real Time.

דנה: ברור לי שנראה הרבה יותר פתרונות ויישומים מבוססי ענן. המגמה ברורה. במקום להתעסק עם ממדי אחסון וצורך בשרתי על ארגוניים, יאמצו פתרונות של שירות דרך ענן פרטי או ציבורי, והעיקר זול, מהיר ופונקציונלי. היבטים של אבטחת מידע או רגולציה ייפתרו בענפים השונים והחיבור דרך צד שלישי בענן יאפשר ליישם פתרונות פורצי דרך בעולם הדיגיטל בכלל וה-Big Data העסקי בפרט.

אייל: בכלל, נראה יותר ויותר פלטפורמות שמאפשרות לקבל מגוון פתרונות במקום אחד. משהו בסגנון מתחברים ומתחילים לעבוד. ארגון לא יידרש יותר להטמעה אחת ארוכה ומורכבת של מוצר בודד, אלא יקבל מגוון פתרונות במקום אחד, המבוססים על שיתופי פעולה בין מספר צדדים. לרוב נראה ספק שמחזיק בפלטפורמת בסיס ומארח דרכה סטארט-אפים או פתרונות בשלים יותר, שיכולים להוות פתרון כולל לצרכי כל ארגון. ייגמרו ימי האינטגרציה המורכבים, מבוססי פתרון אחד ומיושמים בטור, ונעבור לאינטגרציות חלקיות, מהירות אך כוללות יותר, שנעשות בחבילות שלמות.

דנה: בכלל, אני סבורה במישור הזה שנתחיל לראות הסכמי בלעדיות בין חברות שירותים של Big Data לגופים עסקיים. הסכמים שיאפשרו ללקוחות לקבל מגוון פתרונות, למשל בניהול סיכונים יחד עם עולמות המכירות והשירותים מחד ולספקים להתבסס על לקוחות קבועים לאורך זמן שמקבלים מהם פתרונות 360 מאידך. לא עוד מספר ספקים שעובד בו זמנית מול מספר לקוחות מתחרים מאותו ענף, אלא מעין הסכמים לעבודה משותפת לתקופה מוגדרת על כל צרכי ה-Big Data ובבלעדיות. זה יצריך מחברות המוצרים ומחברות השירותים לפתח התמחויות בכל עולמות ה-Big Data.

אייל: אין ספק שהדגש יהיה על יישומי Big Data שנותנים מענה עסקי מהיר. ניתקל יותר ויותר ברצון למדוד את תוצאות ההשקעה, ומכאן תהיה יותר בחינה עסקית פוטנציאלית של כל יישום ומה הוא יואיל לעסק. ארגונים לא יטמיעו פתרונות Big Data רק כדי להיות חלק מהטרנד או כי המתחרים עשו זאת, אלא יחפשו להבין כיצד ההשקעה תשפיע עסקית על הביצועים שהוגדרו, איזה מידע יתמוך בקידום הביצועים ואיזה חסר להשלמה לצורך שיפור ביצועים.

דנה: בדיוק בגלל זה נראה יותר הטמעות של כלי Self Service BI, שיוכלו להנגיש את התוצאות לכל מקבל החלטה באופן חווייתי, ברור וכזה שמעודד דיון על הנתונים ולא מצריך יותר מדי שאילת שאלות. נראה כלים גרפיים יצירתיים ויכולת של מוצרים שונים להתחבר למערכות ה-CRM וה-Big Data בקלות, על מנת להנגיש את התובנות וההצלחות. אני צופה הוזלה משמעותית של עלות הרישיונות לכלים האלה. מדוע? עקב הצפה של פתרונות בשוק יחד עם חיבור של הכלים ישירות למכשיר הכי נייד שיש למנהלי העסקים ושבו הם יהיו מעוניינים להיחשף למידע – ישירות למובייל שלהם.

אייל: אין ספק שזה הולך להיות מרתק. היקף ההשקעה בעולם ה-Big Data רק יכפיל את עצמו, אם לא ישלש. כדאי לארגונים כבר להיערך לזה כבר בימים אלה, בטרם יהיה מאוחר, ויפה שעה אחת קודם.

 

דנה: נכון, ובכל מקרה – אני מרגישה שיצרנו פה דו"ח מיוחד – Big Data 2018. ומי יודע? אולי בסוף יעשו מזה סרט…


אייל בירן הוא ראש אגף דיגיטל ו-Big Data, ודנה פרידמן היא ראש ענף Big Data – שניהם בבנק לאומי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים