איך להתקדם ממנמ"ר למנכ"ל בנק?

יורם מימון, שעשה זאת בבנק הדואר, נותן כמה טיפים למנמ"ר ששואף להגיע לתפקיד הגבוה ביותר בארגון

יורם מימון, המנכ"ל בפועל של בנק הדואר. צילום: משה אלון

מעמדו של המנמ"ר ושאיפתו לשבת על כס המנכ"ל הן נושאים שעומדים פתוחים מזה שנים, וקשה לומר שיש הצלחות מוכחות בשטח. מספר המנמ"רים שהגיעו לעמדות בכירות בארגון קטן ביותר.

אלא שיש דוגמה אחת שאולי יכולה להוות סנונית למנמ"רים אחרים. היא קרתה דווקא בארגון שעובר שינויים משמעותיים במיצוב שלו ובאופי הפעילות שלו, והשינוי הזה משליך על הפעילות של הגופים המזוהים איתו.

הכוונה היא לדואר ישראל, שעומד לעבור רפורמה כוללת שבמסגרתה גם בנק הדואר יהפוך להיות ישות עסקית בעלת מיתוג משלה, וירחיב את השירותים שהוא נותן כיום לציבור הרחב.

את הבנק הזה מנהל כבר שנה יורם מימון, שהיה לפני כן סמנכ"ל מערכות מידע, תפעול וסליקה וממלא מקומו בהנהלת הארגון של יואל נווה. כעת מתפקד מימון בשני כובעים – גם מנמ"ר וגם מנכ"ל.

למעשה, מימון הוא המנמ"ר הראשון שהפך להיות מנהל גוף עסקי. בנק הדואר מתנהל כמו בנק לכל דבר ומפוקח על ידי אורן לויאן , מפקח במשרד התקשורת המחיל עליו את נהלי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, תוך התאמה לייחודו.

בימים אלה שוקד מימון על היערכות לקראת העידן החדש של בנק הדואר – עידן שיכלול שירותים מבוססי טכנולוגיה אותם הוא יזם ופיתח בתפקידו הקודם.

יש למימון כמה תובנות מעניינות בכל מה שקשור ליכולת של מנמ"ר להגיע לכס הניהול. לטענתו, הדבר אינו בלתי מציאותי, אם המנמ"ר יעשה את הדברים הנכונים. מימון אומר כי למנכ"ל ולמנמ"ר יש לכאורה תפיסות עולם עסקיות שונות, שנובעות מהמשימות שלהם, אבל בסופו של דבר הם צריכים להיפגש, כי הם עובדים לאותה מטרה.

"למנכ"ל יש משימה מרכזית: עמידה ביעדי הכנסות ורווחיות, ומכאן נגזרות המשימות האחרות שלו – מענה לדרישות הלקוחות, הרחבת תמהיל המוצרים, התמודדות עם השפעת השוק, עמידה ורגולציה וכמובן, ניהול הארגון והאצלת סמכויות", הוא אומר. "לעומת זאת, היעד המרכזי של המנמ"ר הוא אחריות על ההיבטים הטכנולוגיים שנוגעים לתפעול, להמשכיות העסקית ולפיתוח המוצרים של החברה. מתוך זה הוא צריך לעסוק באבטחת מידע, עמידה בדרישות רגולטוריות, החדרת מוצרים חדשים לייעול תהליכי עבודה וכמובן ניהול מערכות המידע של הבנק וייעול תהליכי עבודה שוטפים".

כיצד מנמ"ר יכול להתקרב לעמדת המנכ"ל?
"עליו להיות בעל הבנה עסקית של הארגון, להכיר את תזרים ההכנסות ובראש ובראשונה להיות בעל חשיבה עסקית. בנוסף, צריך להיות לו חיבור ישיר לאנשי השטח, נציגי המכירות והשירות, להיות קשוב לעובדים, לדעת לתפעל אותם נכון ובעיקר למצב את עצמו לא כקבלן ביצוע אלא כחבר הנהלה בכיר, שכל הארגון יודע ומכיר בחשיבותו".

להיות מנמ"ר עסקי

לדברי מימון, מנמ"ר שרוצה להיות מנכ"ל צריך להוביל פרויקטים עסקיים, ליזום תהליכים ולנהל תקציבי השקעות. המנמ"רים מוצאים את עצמם מקבלים יותר ויותר משימות ניהול, ייזום והובלה של תהליכים עסקיים, שכלל אינם טכנולוגיים. לפי תפיסת העולם הזו, המנכ"ל לא צריך להתעניין מהן מערכות המחשוב שאיתן הארגון עובד ואילו פרויקטי IT נעשים בו. הוא צריך להבין שהפרויקטים שהמנמ"ר מציע מביאים לארגון תועלות עסקיות ברורות, מכניסים כסף ומשרתים את היעדים העסקיים של הארגון.

מימון מסכים לתפיסה זו ומוסיף: " אנשי IT הם אנשים יקרים לארגון וביכולתם למנף כל ארגון".

יותר מכל מאמין מימון באנשים וביכולת של המנכ"ל להיות "בן אדם", כדבריו. בנק הדואר מעסיק 300 עובדי מטה, מתוכם 60 במערכות מידע. "אני משקיע הרבה בשיחות עם אנשים, יכול לומר שאני מכיר כמעט את כל העובדים, עושה הרבה פעולות גיבוש ומקפיד להאציל סמכויות שלצידן אחריות", אומר מימון. "כל חבר הנהלה בבנק הדואר חייב להוביל פרויקטים, להיות בקשר ישיר עם נציגי המכירות ולתמוך בהם, בנוסף לתפקידו הפורמלי. זה יוצר מחויבות ואחריות לפעילות מוצלחת".

כמנכ"ל נהנה מימון מיוזמות טכנולוגיות שיזם בעת שהיה מנמ"ר וסמנכ"ל מערכות מידע, תפעול וסליקה. לדבריו, הפרויקטים הללו הם הוכחה למיצוב תפקיד המנמ"ר, בהם מסלקה עבור המפעילים של התחבורה הציבורית, שחוסכת למדינה מיליוני שקלים בשנה וכרטיסים נטענים באוטובוסים. יש לו בקנה תוכניות רבות נוספות, שיישומו במבנה החדש של הבנק, שממצב את עצמו כבנק חברתי בעל תפקיד חשוב מאוד בחברה הישראלית.

מה לגבי הניהול הפיננסי? "העובדה שהייתי מעורב כל הזמן בפעילות העסקית מאפשרת לי לנהל טוב יותר את הבנק מבחינה פיננסית, ובעיקר אחריות לכספיהם של מאות אלפי אנשים שיש להם חשבון בבנק הדואר". הוא ממחיש את דבריו באמרו כי "יש בבנק 40 מיליון מופעים לתשלומים. זו כמות עצומה של פעולות שצריך לנהל, וכמובן שהטכנולוגיה מסייעת מאוד", מציין מימון.

בנק הדואר מתפתח במידה רבה לבנקאות מקוונת, הוספת שירותים וניתוח יעיל של המידע הקיים בו להנעת המכירות בכל הערוצים. לכן, השילוב של מנכ"ל בנק עם ידע ונסיון של מנמ"ר בכיר הוא, לדבריו, המתכון להצלחה של מנמ"רים נוספים, במגזרים שונים. "צריך לחשוב עסקית ולהיות חלק מהצוות הניהולי של הארגון", הוא מסכם.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נו באמת

    בנק הדואר זה לא באמת בנק. לכן זו לא דוגמא לכלום לדעתי. מנמ"ר שמבין את הערך העסקי של הארגון שלו ויודע לתת מענה מתאים, יוכל להתקדם והשמיים הם הגבול.

  2. ישראל פטשניק

    מימון איננו המנמ"ר הראשטון שהפך להיות מנהל גוף עיסקי פיני קמרי מנהל זוגלובק היה לפני שנים רבו מנמ"ר שטראוס ואחר מנהל מפעל הגלידה של שטראוס

אירועים קרובים