האם המנמ"ר מאבד את השליטה בארגון?

תוצאות לא מעודדות שמעלה מחקר חדש מראות שהשיעור של פרויקטי ה-IT שיבוצעו על ידי מנמ"רים ירד השנה ל-47% ● מה זה אומר על מעמדם בארגון ומה הם צריכים לעשות?

מעמדם של המנמ"רים - בתהליך שינוי. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

מחקר חדש של פורסטר (Forrester) מאיר שוב זרקורים על השינויים שעובר מקצוע המנמ"ר ועל מעמדו. המסקנות לא ממש מעודדות ומראות שחלקם של פרויקטי ה-IT בארגון שנעשים על ידי המנמ"ר עומד לרדת ב-2015 ל-47% בלבד לעומת 55% ב-2009. המשמעות היא שיותר ויותר פרויקטים טכנולוגיים ינותבו בארגון על ידי גורמים שאינם נשלטים על ידי המנמ"ר, עם כל המשמעויות שיש לכך.

נתון נוסף שצריך להדליק נורה אדומה מצביע על כך שלמרות כל הסימנים שמעידים על כרסום במעמד המנמ"ר, רבים מהם עדיין מסרבים להפנים זאת. התופעה מתחזקת ככל שמודלים עסקיים מבוססי ענן חודרים לארגון ומאפשרים שירותים עצמיים, למשל BYOD. מחקר שערכה מוביסק והוצג בכנס הענן שערכנו בשבוע שעבר אישש מסקנות אלה. בארגונים שבהם הענן מוטמע, מוטת השליטה של המנמ"ר נחלשת.

החלופה לביצוע פרויקטים שנשלטים על ידי אגף ה-IT בלבד היא ביצוע פרויקטים שמשולבים בהם יזמים חיצוניים, שמדברים ישירות עם המחלקות העסקיות. זהו אחד הסימפטומים המעידים על כרסום רציני במעמד המנמ"ר.

המחקר מצא שקצת יותר מ-7% מתקציב ה-IT יוצא ללא מעורבות המנמ"ר והצוותים שלו, אולם מדובר בסכומים נמוכים. אלא שפורסטר מציעה שלא לבנות על הנתון הזה, כי אם לראות בו דגל אדום שמזהיר כי תפקידו של המנמ"ר משתנה.

הימים האלה מאתגרים במיוחד גם עבור הוונדורים. חלפו הימים בהם איש אחד בארגון החליט על פרויקטים טכנולוגיים, מבהירים עורכי המחקר, וכיום יש מנהלים שונים שמבצעים פרויקטים שונים. במקרים רבים הם לא טורחים אפילו לשתף את המנמ"ר.

הצד השני של המטבע

לכרסום במעמד המנמ"ר יש גם צד שני: הספקים, שצריכים להתמודד מול מציאות חדשה תהליכי רכישה וביצוע של פרויקטים טכנולוגיים הם מורכבים יחסית, והם צריכים להתמודד עם יותר ממקבל החלטות אחד. יתרה מזאת, לא מעט מההחלטות שמתקבלות על ידי אותם מנהלי מחלקות לא עוברות דרך המנמ"ר שהספק רגיל לתקשר איתו בשגרה.

זאת ועוד, במציאות החדשה, יותר ויותר תקציבי IT נמצאים בידי המחלקות העסקיות. עובדה זו מחייבת את המנמ"רים להיות "נחמדים" לאותם מנהלי עסקים, ובעיקר לטעת בהם את התחושה שהם יתנו להם פתרון לכל האתגרים. המנמ"ר צריך לשכנע אותם שהוא האיש שיסייע להם, ושהם יכולים לסמוך עליו ולקבל את המחיר הכי טוב.

המחקר מציע בנוסף למנמ"רים להתרגל לטפל ולשלוט גם על תקציבים קטנים יחסית, שבעבר עברו מתחת לרדאר שלהם. הסיבה לכך היא שהמעות הקטנות האלה יגדלו בעתיד לפרויקטים גדולים יותר.

מה נשתנה?

בגדול, ה-IT לא השתנה. מה שהשתנה זה תחום האחריות של מקבלי ההחלטות, שמונעים יותר על ידי בדיקת עלויות ותועלות – נושאים שבדרך כלל מעניינים את המנכ"ל או מנהל הכספים, ללא מעורבות המנמ"ר, עובדה שצריכה להדאיג את המנמ"ר של ימינו יותר מכל.

מצד שני, בחלק מהארגונים שבהם מנהלי עסקים מבצעים פעולות IT בעצמם עדיין נדרשת התערבות המנמ"ר ועליו לדעת למצב זאת בצורה הנכונה.

תפקידו של המנמ"ר ופעילותו בארגון יהיו בין הנושאים שיידונו בכנס החצי שנתי של המנמ"רים שייערך על ידי אנשים ומחשבים ב-19 ביולי במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

הכנס יכלול הרצאת פתיחה של אבנר שטראוס, שיסקור את המגמות המרכזיות שעומדות על סדר היום של המנמ"ר ויתייחס גם למיצוב מעמדו בארגון. אחרי כן יערכו חמישה פאנלים בהשתתפות סמנכ"לי מערכות מידע ומנהלי חברות IT, על פי מגזרים במשק: פיננסים, ממשלה וציבורי, תעשייה, טלקום ומגזר הבריאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים