מרוב עצים לא רואים את היער

עומס מידע יכול להבריח אותנו יותר מאשר לשרת אותנו; ראוי לזכור שפעמים רבות, הפחתת כמות המידע הפרושה על פני המסך תתרום יותר מכל אמצעי אחר

28/07/2015 17:00
אריאל אשל, יועץ וארכיטקט ממשקי משתמש

עמוד הבית המהווה את חלון הראווה של הארגון או החברה סובל פעמים רבות מעומס מידע. העומס פוגע במטרות הארגון. הפתרון הבסיסי הוא לחדול לרצות להציג את כל הסחורה, ולשפר את מנגנוני החיפוש.

רבות נכתב בגנות העומס הקוגניטיבי שמפחית ומשבש את היכולת של המשתמש להתמודד עם עמוד מידע או עם מסך של אפליקציה. קשת הפתרונות להפחתת העומס וליצירת דגשים מתאימים היא מאוד רחבה ומשתנה בהתאם לאופיים של תכני העמוד. ככל שהדברים נוגעים לעמוד הבית או עמודי לובי נושאיים, ראוי לזכור שפעמים רבות הפחתת כמות המידע הפרושה על פני המסך תתרום יותר מכל אמצעי אחר.

הדברים מקבלים משנה תוקף באתרי ממשל, שירות, ואף מכירות, בהם אנו מתפתים לנסות לספק בו זמנית את צרכיהם של מספר קהלי מטרה בעלי צרכים שונים. לכאורה נוצר צורך אובייקטיבי להציף על פני עמוד בית אחד הרבה 'עצים' של מידע, או קצות חוט למידע, אולם התוצאה אינה מועילה לאף אחד כי מרוב עצים לא רואים את היער והחטאנו את המטרה השירותית או המסחרית.

אם ציידנו את האתר במנגנון חיפוש משוכלל, למשל FAST או גוגל (Google) זו חצי צרה, כי אז המשתמש יוכל לאתר בעזרתו את מה שבעצם חיפש. הבעיה במרבית אתרי השירות והממשל בישראל, היא שבצד העומס הקוגניטיבי בעמוד הבית אין מנגנון חיפוש ראוי ואף מלאכת שיוך המידע לפרקים השונים לא בוצעה באופן מיטבי (לעיתים משיקולים ארגוניים שאינם מעניינו של המשתמש).

בהנחת מנגנון חיפוש תקין (או לפחות פילוג מידע תקין וברור) רצוי מאוד לצמצם את כמות פרטי המידע בעמוד הבית, למשל על ידי אכלוסו רק בקצות חוט לנושאים עיקריים או נפוצים המשרתים את קהלי המטרה או את הארגון. סרגלי ניווט הנפתחים בשכבה צפה עשויים אף הם לסייע – ככל שניתן לא 'נקניקיות' ארוכות של קישוריות, אלא תצוגה גרפית נאותה.

נכון שבמצב זה אולי לא נצליח לתת מענה במסגרת גוף עמוד הבית לכל משאלה של קהלי המטרה, לרבות גורמים בארגון, אולם אותו מידע שברגע נתון הוצף בעמוד הבית יקבל את החשיפה המצופה. כשמשווים את עמוד הבית של ממשל זמין הישראלי למקבילו הבריטי, מגלים עד כמה העמוד הישראלי עמוס ולקוי. האם באמת חשוב להציף בראש עמוד הבית את הידיעה ש"משרד הבינוי מעלה מדריך לניתוח צפיפות בשכונות מגורים"?

עמוד הבית: ממשל זמין הבריטי לעומת הישראלי

להפריד, להפריד

במקרים רבים, ככל שהדברים נוגעים לאתרי ממשל דוגמת משרד הבריאות, משרד החקלאות, או התיירות, ראשית חוכמה היא הפרדה מוחלטת בין המידע הנוגע למבנה ולפעילות המשרד לבין המידע השירותי לקהלי המטרה – באמצעות עמודי בית שונים (אתרים שונים עם הפניות הדדיות ביניהם).

מבלי להיכנס לדיון באיכות התכנים או בגורמים אחרים, העפת מבט באתרי משרד הבריאות הבריטי (וכך גם השוודי והאמריקני) מראה שעצם ההפרדה בין אתרים המכילים מידע בריאותי ורפואי לרווחת התושבים, לבין האתר המכיל מידע אודות פעילות המשרד או רגולציה, מועילה רבות.

עמוד הבית NHS הבריטי: רק מידע בריאותי ורפואי. מנגנון החיפוש תקין לחלוטין.

עמוד הבית משרד הבריאות: בליל מידע ומנגנון חיפוש מיושן.

אני תוהה אם מאן דהוא במשרד הבריאות או החקלאות ניסה אי פעם להיכנס לעורו של מי שמנסה לדלות מידע מבליל הנושאים שהועמסו על עמוד בית אחד, או ניסה להשתמש במנגנון החיפוש המיושן. קיצורו של עניין – מה שמתאים לבריטים, לשבדים ולאמריקנים, כנראה יתאים גם לנו.

הטור הבא: eHealth ו-mHealth – חזון או מציאות.

הכותב הינו יועץ וארכיטקט ממשקי משתמש 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים