היתרונות המוכרים פחות של הגיימיפיקציה

מגמת המשחוק היא הרבה יותר מאשר לחלק לעובדים נקודות כדי להגביר את התחרותיות ולעודד פרודוקטיביות ● אימוץ נכון של פתרונות מתקדמים בתחום והטמעתם בצורה חכמה בארגון עשוי לחולל מהפכה אמיתית בתרבות הארגונית

08/09/2015 13:58
אורן שטרן, סמנכ"ל בכיר לאסטרטגיה ומוצרים בחטיבת המודיעין הארגוני בורינט

רבים חושבים שמשחוק, או גיימיפיקציה, מתמקדת בחלוקת תמריצים כגון נקודות או מטבעות וירטואליים, וזאת על בסיס ההנחה שעובדים תמיד יתחרו אחד בשני על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר. אז נכון, יצירתה ועידודה של תחרות בריאה בין העובדים היא חלק ממגמת ה-Gamification, אולם יש בה הרבה יותר מכך.

כיום, רוב המעסיקים מעוניינים להעלות את המוטיבציה הפנימית, אשר מבוססת על תחושת סיפוק מעבודה טובה, תחושת מלאות ומומחיות, הרבה יותר מאשר מוטיבציה חיצונית המבוססת על בונוסים ותחרותיות. הסיבה לכך היא שמוטיבציה פנימית מניעה עובדים טוב יותר, בדגש על תוצאות ארוכות טווח.

אז נכון שעל פי התיאוריה, המוטיבציה האנושית עולה מתוך נטייתנו הטבעית להשוות את עצמנו לסובבים אותנו. אולם מחקרים חדשים מחדדים את ההבנה בנוגע למוטיבציה האנושית וכיצד ניתן למנף אותה בדרכים אחרות. בעוד שחלוקת נקודות ואותות היא עדיין חשובה, הרי שבאחרונה הדגש עובר להפיכת העבודה למשמעותית יותר עבור העובדים. בהתאם לכך, משחוק הופך לאמצעי ראשי המאפשר לעובדים לקבל תחושת מומחיות, אוטונומיה והעצמה, ולהוות מנוע ליצירת מוטיבציה פנימית. יישום הגישה החדשה הזו בעולם המשחוק עשוי להשפיע במידה רבה על התרבות הארגונית, להביא לשיפור התקשורת הפנים ארגונית, ולעודד ביצועים משופרים לטווח ארוך. מכיוון שרבים עדיין נוטים להתעלם מהיתרונות האמיתיים של משחוק, הגיע הזמן להגדיר אותם בצורה מאורגנת.

שקיפות והגינות

שימוש בנתונים אובייקטיביים ושקופים הוא יתרון מרכזי של משחוק שנוטים להתעלם ממנו. מכיוון שהטמעת משחוק דורשת איסוף קבוע של נתוני ביצועים אובייקטיבים – כגון תפוקת המכירות, ביצועי מרכז שירות הלקוחות, או שיתוף ידע ושיתוף פעולה בין העובדים – אלה המנצלים את המשחוק מוצאים עצמם אוספים מידע חיוני שלא נאסף בעבר, וזה לכשעצמו יתרון גדול.

גם בלי להתכוון, מנהלים הנעזרים בכלי משחוק מסוגלים פתאום לדרג את העובדים שלהם בהתבסס על נתונים אמיתיים וקשיחים, במקום להסתמך על מה שנאמר להם ועל תוצאות "לאחר מעשה". כמו תמיד, כשמנתחים נתונים התוצאות עשויות להיות מפתיעות לעתים, ולספק תמונת מצב מדויקת הרבה יותר. בהרבה מקרים בעלי הביצועים הטובים ביותר אינם מי שהכי צפויים להיות כאלה. כיוון שעובדים מעריכים אובייקטיביות, עשויה להתפתח בהם מוטיבציה לעבוד קשה יותר ביודעם שפעילותם תגובה במספרים ותזכה להערכה הראויה.

משוב רציף

איסוף רציף של נתונים מכתיב משובים תדירים וכמעט מידיים. עובד שמתקשה ברמה מסוימת יכול להיוודע על כך מיד ולקבל הזדמנות לשפר את ביצועיו ובכך לקבל בחזרה את תחושת השליטה והמיומנות האישית שלו. הטכניקה דומה לאפליקציות המוכרות לכולנו המבצעות ניטור אימונים גופניים באמצעות חיישני פעילות, דיאטה ושינה – היא מאפשרת לבחון את הביצועים של היום ושל אתמול, וכיצד הם משתלבים עם המטרות שאותן העובד רוצה להשיג לאורך זמן.

פישוט הניהול

משחוק הופך את חיי המנהלים לפשוטים יותר. ניתנת להם היכולת להשתמש במידע מדויק ועדכני על מנת לבחון את ביצועי העובדים ולהשקיע משאבים רק היכן שיש צורך אמיתי המשתקף מן הנתונים. כאשר מתבצע ניתוח נתונים למטרות משחוק, מנהלים יכולים לראות היכן העובדים שלהם נתקעים או נופלים ולסייע להם לפרק ולפרוט את המשימות שלהם, כך שהן יהפכו לפשוטות יותר לביצוע וגם לניהול.

עובדים מרוצים יותר

כשמשתמשים במשחוק ליצירה ועידוד מוטיבציה פנימית בקרב העובדים, כל עובד מתחרה ונמדד בהשוואה לאמות המידה שלו עצמו, ולא של עובדים אחרים. זוהי דרך בריאה ויעילה יותר לחזק את תחושת הערך העצמי והמסוגלות של העובד. ברגע שאתה מאפשר לאנשים לדעת כמה הם מצליחים לעמוד ביעדים של עצמם, ולעתים תכופות, אתה מעניק להם מפתח להצלחה. משחוק מאפשר לך לעשות בדיוק את זה ולהטמיע את התחושה ש-"מחר הוא יום חדש".

תחושה של שליטה

חוקר מאוניברסיטת שיקגו טבע את המונח "זרימה" ותיאר אותו כתחושה של שליטה במה שאנחנו עושים, ביצוע משימות ללא מאמץ, ומימוש הפוטנציאל שלנו במלואו. שביעות הרצון בעבודה קשורה מטבעה לתחושה זו של "זרימה", ופתרונות משחוק מעניקים לעובדים את האפשרות להרגיש שהם שולטים במה שהם עושים בעבודתם. באמצעות ניתוח משחוק, מנהלים יכולים למטב את רמת הקושי שעובד מתמודד עמה בעבודתו כך שתתאים ליכולותיו האמתיות, ולאפשר תחושה של "זרימה". זה עניין של התאמת רמת הקושי בעבודה, ממש כפי שעושים במשחק חברתי – דואגים שיהיה מאתגר אך כזה שעדיין ניתן לנצח בו.

לפני סיום, אוסיף כמה מעלות נוספות של משחוק עבור מנהלים בארגון. ראשית, הצגה ברורה של המטלות לעובדים – כאשר כלי המשחוק משולבים עם אפליקציות ארגוניות, עובדי הארגון יכולים להתעדכן בביצועים שלהם ואף לדעת מה המטלות הבאות שעליהם לבצע. זהו גם כלי שימושי ביותר לקליטת עובדים חדשים.

בנוסף לכך, עובדים ציינו כי היכולת לבחור את ה"משחקים" בהם ישתתפו היא יקרה מאוד עבורם. משחוק מאפשר לעובדים לקבל תחושה של בחירה, אשר יכולה להיות מתורגמת לתחושת מעורבות ומוטיבציה חזקה יותר, אם רק יחפצו בכך.

ולבסוף, משחוק מאפשר למעסיקים להכשיר עובדים "תוך כדי הליכה" במקום בכיתות הדרכה. זה כלי יעיל במיוחד למטרות eLearning, מאחר ותכונות כגון חידונים וסימולציות עוזרים לשפר את איכות הלמידה ובאותו זמן להפוך אותה למהנה.

לסיכום, מגמת המשחוק היא הרבה יותר מאשר לחלק לעובדים נקודות כדי להגביר את התחרותיות ולעודד פרודוקטיביות. אימוץ נכון של פתרונות מתקדמים בתחום הגיימיפיקציה והטמעתם בצורה חכמה בארגון עשוי לחולל מהפכה אמיתית בתרבות הארגונית, להגביר את המוטיבציה הפנימית ואת תחושת הסיפוק האישי של העובדים, להעשיר את ארגז הכלים של הנהלת הארגון ובמידה רבה – לאפשר לארגון להפוך טוב יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים