חדשנות: מהי חדשנות פרקטית?

בחדשנות מדובר בשינוי הדרכים המקובלות לביצוע ● ישנה התמקדות ביכולת להסב ידע לערך על ידי קישור של טכנולוגיות מתפתחות עם שווקים מתפתחים בתהליך המנהל את השינוי ● המיקוד של החדשנות הפרקטית הוא בביצוע פעילויות שלתוצאותיהן השפעה עסקית חיובית ● חלק ד'

07/10/2015 15:17
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

כידוע לרבים מאיתנו, השימוש בטכנולוגיה למטרת מימוש צרכים טכנולוגיים בלבד אינה נחשבת לאסטרטגיה מוצלחת כבר מאמצע שנות התשעים. אותה גישה נכונה גם לגבי אימוץ חדשנות בתוך הארגון. בחדשנות מדובר בשינוי הדרכים המקובלות לביצוע. החדשנות מתמקדת ביכולת להסב ידע לערך על ידי קישור של טכנולוגיות (מתפתחות) עם שווקים (מתפתחים) בתהליך המנהל את השינוי.

הצורך בחדשנות בארגונים מונע מצרכים עסקיים דחופים, תחרות, שינויים בפילוח השוק, שינויי רגולציה ושינויים בהרגלי הצריכה. למרות שזו אינה רשימה ממצה המשותף לכולם הוא בצורך לבצע התאמות ושינויים המבוססים על שינויים עסקיים. הצורך להתאמות ושינויים דורש מאיתנו לבצע דברים באופן שונה, כלומר עלינו לחדש במטרה לשגשג ולהצליח או אפילו לשרוד.

ברוח האימרה "doing more of the same will only lead to more of the same", חדשנות אמורה להתמקד בשינוי האופן בו אנו עושים דברים, מבצעים עסקים ומתקשרים עם לקוחות. זהו הבסיס לחדשנות הפרקטית. בעוד חדשנות מתמקדת בשינוי אופן הביצוע של דברים, החדשנות הפרקטית עושה צעד נוסף קדימה. המיקוד של החדשנות הפרקטית הוא בביצוע  פעילויות שלתוצאותיהן השפעה עסקית חיובית.

בסביבה העסקית ניתן לזהות חמישה מאפיינים  לחדשנות הפרקטית:

● מידת הרלוונטיות
במידה והרעיון החדשני אינו מתייחס לליבת העסקים, קרוב לוודאי שלא יהיה כדאי להשקיע בו. במילים אחרות, "חדשנות למטרת חדשנות" לא עובדת בדיוק כפי ש"טכנולוגיה למטרת טכנולוגיה" לא עובדת. הקישור לעסקים כמאפיין החשוב ביותר של חדשנות פרקטית אינה רק גורם מבדל, אלא גורם מכריע.

● רמת השיפור
חדשנות פרקטית צריכה להציג מידה מסוימת של שיפור. זה יכול להיות שיפור בתהליך קיים, במוצר או בשירות, או בערך העסקי הנובע מהם. כאלטרנטיבה, השיפור יכול להתבטא במשהו חדש לגמרי, כל עוד נלקחת בחשבון רמת הרלוונטיות.

השילוב של שני המאפיינים הראשונים הנ"ל מאפשרים לחדשנות הפרקטית להתמקד בשיפור העסקי. שלושת המאפיינים הנוספים מתייחסים למניעים אשר מובילים ל-"make or break" של רעיון חדשני גדול.

● מהירות היישום
למרות שעל הכביש "המהירות הורגת", במציאות העסקית של ימינו המהירות הכרחית. ללא יישום מהיר כל רעיון חדשני נדון לכשלון כבר מהתחלתו. במצב בו מחזור החיים העסקי מתקצר (כך גם הזמן מרעיון עד למוצר או שירות) על בסיס שנתי, מהירות היישום היא המבדל היחיד למעט הרעיון עצמו. במהירות היישום של הרעיון החדש, יכולה חברה אחת לבדל עצמה מרעותה.

● מוטיבציית הביצוע
בלעדיה החדשנות הופכת לסוג של פעילות "me too", היא מצפה לקיום סוג של פקחות וחריפות עסקית כחלק מה-DNA של החברה. בלעדיה הרעיון ישאר בגדר רעיון ללא השינוי המבדל בשוק כפי שמצופה.

● רמת המעשיות והשימושיות
כולה מתמקדת על יכולת הביצוע כחלק מהליבה העסקית. נדרשת תובנה, ידע והתמחות להעביר רעיון משלב קונספטואלי ליישום והטמעה מוצלחים.

הרלוונטיות העסקית היא זו המאפשרת להגות רעיון מוצלח ולפתחו עד לשלב היישום. לרעיון חדשני חייב להיות ערך עסקי (יכולת לעשות כסף), התאמה עם עסקי הליבה ויכולת ביצוע במסגרת הסביבה העסקית המורחבת.

שלושת המרכיבים האחרונים (המהירות, הביצוע והמעשיות) מהווים מרכיב משולב להחלטה של קרנות הון סיכון המחליטות להשקיע בסטארט-אפ.

אין זה משנה באיזו גישה של חדשנות מדובר, אם בשינויים ושיפורים בגישות קיימות ומוצלחות או ברעיונות חדשים "ישר מן הקופסא", תמיד יש להביא בחשבון את חמשת המאפיינים: מידת הרלוונטיות, רמת השיפור, מהירות היישום, מוטיבצית הביצוע ורמת המעשיות. באותה מידה שמידע ללא נקיטת פעולות לביצוע אין לו ערך עסקי, כך גם לחדשנות ללא ביצוע אין ערך עסקי.

הכותב הינו יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר – I-amIT.

לחלק ג'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים