המנמ"ר, המנכ"ל ומה שביניהם
ארגוני ה-IT עדיין לא מגיבים באופן אפקטיבי לביקושי לקוחותיהם העסקיים ● המנהלים מוכנים לאמץ טכנולוגיות חדשות, אך מרבית היוזמות לא מגיעות ממחלקות ה-IT אלא מאלה העסקיות - אלה חדשות גרועות לכלל הארגון ● אז מה הדרך האפקטיבית ביותר להשגת הערך?
התשובה לשאלה האם טכנולוגית המידע תורמת ערך משמעותי לעסקים וללקוחות העסק? היא שעדיין חברות רבות מחמיצות ההזדמנות למנף טכנולוגיות חדשות ולשנות רדיקלית את התחרות בשוק.
מרבית מחלקות ה-IT מתקשות לאמץ חדשנות מכיוון שהן עסוקות בתפעול יומיומי. לפי מחקרים בתעשייה, מנהלי העסקים רואים במחלקת ה-IT גוף טקטי המתמקד בהורדת העלויות התפעוליות שלו ובתחזוקה יומיומית – ולא כמשאב חיוני להשגת יעדים עסקיים אסטרטגיים.
ארגוני ה-IT עדיין לא מגיבים באופן אפקטיבי לביקושי לקוחותיהם העסקיים.
המנהלים העסקיים מוכנים לאמץ טכנולוגיות חדשות, אך מרבית היוזמות לא מגיעות ממחלקות ה-IT אלא מהמחלקות העסקיות. אלה חדשות גרועות למנהלי ה-IT ולכלל הארגון. הדרך האפקטיבית ביותר להשגת הערך היא בשותפות חזקה בין העסקים וה-IT.
מסתבר שהמודלים התפעוליים של IT היום לא תואמים את דרישות העסקים של המחר. מנהלי ה-IT חייבים להשתתף אקטיבית בתהליכי התכנון העסקי העתידי בחברותיהם. חברות שייכשלו בטרנספורמציה של ארגון ה-IT שלהן, יפגרו אחר מתחריהן בשוק העסקי ויעמידו את הצמיחה העסקית שלהן בסכנה.
המחסומים בדרך
מטען העבר – ארכיטקטורת IT מורכבת, ישומים לא מתואמים, גישה מוגבלת לנתונים וארגון מוטה טכנולוגיה – אלה מונעים את בניית ערך ה-IT היום, ומיצוב העסק ליעדי המחר.
רוב החברות מכירות בחשיבות החדשנות של IT לאסטרטגיות העסקיות. אך החברות נשלטות בסבך מערכות לגסי שתחזוקתן יקרה. למעשה, 75%-85% מתקציבי ה-IT מוקצים לתשתיות וכוח האדם הנדרש לתמיכה בתפעול השוטף, ומאחר ורק חלק קטן מהוצאה זו ניתנת לשיקול דעת, קיצוצים והסבות אינן ניתנים לביצוע מהיר. רק 15%-25% מתקציבי ה-IT מיועדים להשקעות בטכנולוגיה שתאפשר חדשנות וערכים עסקיים מוספים. יותר פרויקטים נמצאים במרדף אחר התקציב או המשאבים הנדירים. ולכן, היוזמות היחידות שחברות תוכל להרשות לעצמן, הן אלו שיציגו ערך עסקי ברור וממשי.
לגידול וצמיחה מהירים יש גם צד שלילי – כמו האפשרות להשקיע ללא תשומת לב קפדנית להחזר ההשקעה. כאשר הכלכלה צומחת, חברות יכולות להגדיל את השקעותיהן בפרויקטים ויוזמות IT, וחלק נכבד מהם סיפק החזרי השקעה מאכזבים.
כדי לשמר את נתח עוגת התקציב הקטנה לחדשנות ויזמות עסקית, החברות יאלצו לייצר חסכונות בהוצאות התפעול השוטפות שישמשו מקורות לפתרונות המספקים יתרון תחרותי.
הדיכוטומיה: עסקים לעומת IT
המנהלים הבכירים בעסק ובמערך ה-IT שלו מסכימים בדרך כלל על הכוונות, אך לא על הביצוע. המנהלים העסקיים והמנמ"ר מכירים בקריטיות מערך ה-IT וחשיבותו בעיצוב הנוף התחרותי. האתגר היה ונשאר במימוש ההבטחות.
בסדר היום של המנכ"ל והמנמ"ר נמצא את השאלות הבאות:
● האם מושג המקסימום מההשקעות ב-IT?
● כיצד עדיין קיים עיכוב של שנים בהכנסת מערכות חדשות?
● איך לשפר את ביצועי ה-IT ולכוונם למטרה הנכונה?
● איך להפחית עלויות קבועות הכרוכות במערך ה-IT?
מה צריך להיעשות לשיפור המצב בעתיד
האתגר לעתיד טמון במסגרת ההיערכות הנכונה לחדשנות. כדי למסד את יחסי המנכ"ל והמנמ"ר לעתיד נדרשת הסכמה באשר לאופן בו הטכנולוגיה יכולה לתמוך באופן האפקטיבי ביותר ביעדים העסקיים. טכנולוגיית המידע יכולה לייצר ערך מעבר לקיצוץ בעלויות, ברגע שמוסכם כיצד להגיע לכך אזי ארגון ה-IT נדרש להפנות משאבים בהתאם. טכנולוגיית המידע צריכה להתמקד בארבעה תחומי מפתח:
אופטימזציה לנכסים טכנולוגיים בעלי ערך
נדרשת ההכרה שלא לכל טכנולוגיה אותה תרומה, ולכן נדרש למיין את הנכסים הטכנולוגיים לפי מידת תרומתם לארגון ולנהלם כפורטפוליו בשלוש קבוצות טכנולוגיות:
● לשיפור המצוינות התפעולית.
● לשיפור תהליכי הליבה העסקיים.
● לתמיכה בפריצת הדרך לחדשנות עסקית.
הקטנת המורכבות והקשיחות של מערכות הלגסי
אימוץ ארכיטקטורת Agile לתמיכה בתהליכים העסקיים:
● ניהול נתונים מרכזי.
● פישוט תהליכים עסקיים.
● תקשורת מאובטחת ובעלת פוטנציאל גידול.
● ארכיטקטורת יישומים מבוססת רכיבים ושירותים.
● פלטפורמות אינטגרטיביות.
אימוץ חדשנות כשלקוח החברה במוקד
● הבנת הציפיות והרצונות של הלקוח הסופי.
● גיבוש השירותים והמוצרים לפי חוויית הלקוח.
הערכות ארגונית וניהולית ( Governance)
● התבססות על מחזור חיים טכנולוגי וצרכים עסקיים.
● נכסי IT מאורגנים בפורטפוליו נכסים לפי בגרותם וקשריהם לערכים עסקיים.
● תהליכי תכנון עסקיים וטכנולוגיים משולבים.
תגובות
(0)