חידוש מערכות Legacy – התכנון בראייה תפעולית
הגישה למהלך זה מתחשבת בכלל הפונקציונאליות וההוצאות למערכות המידע בארגון, מתווה מסלול מלא להשגת יעדי הארגון, ומטמיעה תהליכי מדידה מודרניים והערכת העלויות, הצפויה ללקוח בגמר ה-"מסע"
בהחלטה לקנות מכונית פרטית יש פרמטרים רבים לבד מתג המחיר. העלויות הנוספות, כמו יעילות צריכת הדלק, עלות התיקונים, עלות פרמיית הביטוח ועוד משפיעים על תכולת הארנק.
בדרך כלל לא נמהר לקחת את המפתחות מבלי שנדע את מחיר תפעול המכונית החדשה בעוזבה את מגרש המכירה.
בבואנו לחדש את מערכות המידע, לא תמיד אנו מסוגלים לספק תמונה מלאה לעלויות הפוטנציאליות הכרוכות במימוש הפרויקטים החדשים בתשתיות וביישומים. כאשר רק תג המחיר לעינינו, אנו חותמים חוזים לפרויקטים המובילים אותנו קילומטרים אחדים בדרך, אך לא בטוח שיביאו אותנו ליעד הסופי. שקיפות מלאה לאורך הדרך בעזרת תפיסת תכנון בראיה תפעולית, עוזרים לבנות מפת IT עתידית והעלויות האמיתיות למימושה.
השילוביות כמפתח
ארגונים רבים מטפלים בנושאי ה-IT שלהם בגישה מקומית – טיפול בבעיות ספציפיות בתהליך עסקי מסוים הזוכה לתשומת לב, תקציב ומחויבות לטווח קצר לפתרון הבעיות. דומה הדבר לתשלום עבור הקמת כביש קצר המאפשר גישה למקום יחיד.
המפתח הוא בקיום תוכנית אינטגרטיבית לחיבור כל הכבישים, כך שמערכות המידע של הארגון תוכלנה לטפל בתנועה הכבדה הכרוכה במחזור פעילות של 24/7 ובתחזיות לנפחי תנועה כבדים יותר לשנים הבאות.
הגלובליזציה, ממשקי שירות עצמי ללקוחות וניהול עסקים בזמן אמיתי, דורשים מערכות מידע גמישות ומהירות לאספקת נתונים אמינים בעולם שהוא ON תמידי.
כאשר היעדים והשווקים של הארגונים מתפתחים ומשתנים כל העת, מערכות המידע דורשות קיום צמתים רבים להנעת הארגון קדימה. מערכות מידע החסרות צמתים וממשקים כאלה לשילוב כל הרכיבים מתגלות כמערכות יקרות מאוד לתפעול, וצורכות עד 80% מתקציב ה-IT בארגון.
תקציב ה-IT בארגונים רבים כולל שילוב יישומים ותשתיות חדשות וישנות. לוגי להעריך את העלויות העצומות של זמן וכסף הדרושות להשלמת תהליך חידוש ומודרניזציה חד פעמית וכוללת של כל מערכות המידע בארגון. רק ארגונים מעטים יכולים להרשות לעצמם זאת.
כמו שמתכנני ערים אינם יכולים להרוס כל דרך קיימת כדי ליצור את הקישורים הנדרשים, מרבית הארגונים אינם יכולים לסדר מחדש את כל מערכות המידע שלהם. שניהם זקוקים לתיכנון רב-שנתי של שיפור הדרגתי.
נדרש תכנון ארוך טווח אשר יאפשר לשלב יישומים ותשתיות קיימים עם פרויקטים חדשים באופן יעיל ואפקטיבי תוך סלילת הדרך לטכנולוגיות העתידיות של הארגון.
להישאר במסלול
הבנקים משמשים דוגמא לחשיבות בחירת הדרך הנכונה בתהליכי הרחבה וחידוש של מערכות המידע. הם היו בין הארגונים הגדולים הראשונים שאימצו טכנולוגיה המאפשרת ללקוחותיהם לנהל עמם את קשריהם העסקיים באופן אינטראקטיבי. מכשירי הכספומט הוציאו ביצוע טרנזקציות בנקאיות אל מחוץ לכתלי הסניף, שירותי Web ומובייל מאפשרים אינטראקציה ב"קליק" עם הלקוח בכל מקום, בכל זמן ובמגוון ערוצים ומכשירים.
המודל העסקי שבאופן תמידי ON, מציע תועלות רבות ללקוח ולעסק. עם פחות עובדים המתווכים בין הלקוח לשירות עסקי, הבנקאות נהנית מהורדת עלויות תפעול ושיפור שירות ללקוח.
במקרה של תקלה, השירות עלול להתמוטט, הגיבוי האנושי לא יכול לספק את רמת השירות ללקוח. כל דקת השבתה מתורגמת לאובדן לקוחות ועמם אובדן הכנסות.
ארגונים אשר ממשיכים בגישה המקומית הממודרת ל-IT ללא תכנון ארוך טווח וטכניקות "תפירה" משופרות של כל מרכיבי ה-IT יחד, חושפים עצמם לסיכון רב. הלקוחות מתרגלים לזמני תגובה של שניות במקום שעות וימים, ארגונים שה-IT שלהם לא יוכל לתמוך בציפיות לא יאפשרו לארגונים שלהם לעמוד בתחרות על לקוחות חדשים ולשמר את הלקוחות הקיימים.
תכנון בראיה תפעולית
המנמ"ר עוזר ללקוחותיו להישאר בכיסא הנהג, מחזק אותם להשיג את דרישות ההווה תוך בנייה נכונה לעמידה באתגרי העתיד.
הגישה לתכנון בראייה תפעולית מתחשבת בכלל הפונקציונאליות וההוצאות למערכות המידע בארגון, מתווה מסלול מלא להשגת יעדי הארגון ומטמיעה תהליכי מדידה מודרניים והערכת העלויות הצפויה ללקוח בגמר ה"מסע".
מומלץ לפעול בהתאם לתוכנית אב מוסכמת, תוך הטמעת שינויים חיוביים ומדידים בתהליך. להימנע מהמכשולים הצפויים בדרך על ידי מתן תמונה שקופה של עלויות פיתוח והטמעה מבוקרות ומדידות תוך הורדת עלות הבעלות (TCO).
התהליך מבטיח חיבור כל השבילים הדרושים. במקום להוסיף ל"ספגטי" של המערכות הקיימות, מומלץ לפעול לקונסולידציה וסטנדרטיזציה של התשתיות והיישומים תוך הורדת עלויות ושיפור הביצועים. אלה יביאו לשיפור באיכות, ביציבות המערכות והורדת הסיכונים ממערכות ה-Legacy.
הכותב הינו יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר – I-amIT.
תגובות
(0)