הטמעה מהירה: חוקיות ברורה ומוכרת, וחווייתיות בממשק המשתמש

מידת ההצלחה של הטמעת אפליקציה מסוימת בקרב כל קהל מטרה, קשורה קשר ישיר לשלוש תופעות פסיכולוגיות: תגובות אינטואיטיביות, תחושת ביטחון והתלהבות

24/11/2015 12:46
00:00
00:00
האזינו לכתבה
colbass.com כתבה זו תועבד בפעם הראשונה |
אריאל אשל, יועץ וארכיטקט ממשקי משתמש

"משהו לא בסדר עם הדג"? שאלתי את אנדרי, אחיה של בת זוגי, כשראיתי שהפסיק לאכול את מנת הדובר סול (מנה מעולה שאני מכין בטכניקת סו ויד). "יש כאן דם", אמר בפסקנות. כל הסבריי שזה לא דם אלא צבע העצם והדג מבושל לחלוטין לא הועילו. אי שם בעברו, הוא למד שבשר אדום אינו טעים לו ולכן באופן אינטואיטיבי חדל לאכול.

בכל התנסויותינו, המוח קולט גירוי הנובע ממראה או מאמצעי תחושה אחר, ומורה לנו מה לעשות, בלי לחשוב, על סמך התנסות קודמת במצבים דומים.

מהמקרה שתיארנו עולה שההיסק ודרכי הפעולה שאנו נוקטים, תלויים בהתנסויות העבר שקשורות בין היתר לסביבה תרבותית ולגיל. מה שיהיה אינטואיטיבי עבור אחד לא יהיה בהכרח אינטואיטיבי עבור אחר.

התופעה השנייה שכדאי לשים לב אליה, היא תחושת הביטחון שמעניקים כללי משחק ברורים, עקביים ופשוטים. ככל שהתמרורים בכביש יהיו ברורים יותר ומדיניות העונשין על אי-ציות להם תהיה נהירה וקשיחה – כך עולה הסבירות שהנהג יציית להם ותפחתנה תאונות.

התופעה השלישית קשורה למידת החווייתיות של ההתנסויות אותן אנו עוברים. קחו למשל לימוד נושא בכימיה שיכול להיות מועבר באופן יבש ותיאורטי, לעומת אותו נושא שיועבר באופן חווייתי, היוצר מעורבות של התלמיד. די ברור שהשיעור החווייתי יגרום לתלמיד לקלוט טוב יותר את החומר ויותיר בפיו טעם של עוד.

כללי משחק ברורים מקנים למשתמש ביטחון

מידת ההצלחה של הטמעת אפליקציה מסוימת בקרב כל קהל מטרה, קשורה קשר ישיר לשלושת התופעות שהזכרנו – בין אם מדובר בממשק של מכשור רפואי, ובין אם מדובר בלומדה או באתר אינטרנט המעניק שירות או מוכר מוצרים.

ממשק משתמש המתבסס על לימוד מקדים של דרכי הפעולה והתובנות של קהלי המטרה ושימוש מושכל בהן, יאפשר יצירת אפליקציה שאנו מכנים "אינטואיטיבית לשימוש". המשתמש יוכל להבין מה רוצים ממנו בקלות ובמהירות ולהתמצא בנבכי האפליקציה, כי חווה בעבר (ייתכן בנסיבות שונות) תופעות דומות שלימדו אותו לפעול באופן מוגדר.

אוסף הרכיבים, מראם, אופן שילובם ודרכי התנהגותם, יכולים לנבוע ממגוון עולמות שחווה המשתמש. בין כפתורי הפעולה של מצלמה (מקצועית) תמצאו אייקונים השאובים מאפליקציות אינטרנטיות או מתוכנות מחשב. השימוש באייקונים אלו השאוב מעולם פעולה אחר הוא לגיטימי וטוב, כי הופך את השימוש במצלמה לאינטואיטיבי. גם שימוש בסמלים ותובנות מהעולם הריאלי של המשתמש עשוי להיות מפתח להשגת אינטואיטיביות.

בנוסף, כאשר לאפליקציה יש שפה ברורה, פשוטה להבנה ועקבית, בפרט בכל הנוגע לתצורת כפתורי הפעולה, מיקומם ומה הם עושים, נשיג כללי משחק ברורים שיקנו למשתמש ביטחון. הוא יטמיע מהר מאוד את הכללים, לא יחשוש להשתמש באפליקציה, ינווט בה בבטחה ויטעה פחות.

דוגמה נפוצה מחיי היומיום תמחיש את הנושא – תשוו כמה פעמים אתם משתמשים בכפתור הדפדפן "חזור" באתרים בעלי מנגנון ניווט תקין, לעומת מספר הפעמים שתעשו זאת כשמנגנון הניווט אינו תקין.

באשר לחווייתיות הממשק – צריך להדגיש שמראה מקצועי ומלהיב יוצר רצון להשתמש באפליקציה, הרבה יותר מאשר מראה שבלוני, חובבני ומשעמם. בעניין זה אני נוהג לומר בבדיחות הדעת שגם רואי חשבון מעדיפים סקס מלהיב. אין זה משנה אם מדובר בלומדה המיועדת לגיל הגן, בממשק פיננסי או בלוח בקרה כלשהו – חווייתיות הממשק היא בבחינת חובה.

הקפדה על חוקיות ברורה ומוכרת, ועל חווייתיות של ממשק המשתמש, יובילו רק למקום אחד – שביעות רצון המשתמש שפירושה הטמעה מהירה ושימוש חוזר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים