מעשה במונית, סטודנטית והמהפכה הדיגיטלית
אבי עסיס, מנכ"ל משותף ב-Be-Digital, נסע במונית של אובר בבוסטון ויצא ממנה עם מסקנות על המהפכה הדיגיטלית שעוברת על עולם המוניות, אבל יכולות להועיל למנכ"לים ומנמ"רים גם במגזרים אחרים
לפני כשלושה שבועות טסתי לסייע לבתי בבוסטון, וכמו שאני רגיל, לאחר הטיסה הארוכה בת 12 שעות, יצאתי משדה התעופה, והמתנתי בתור לקחת מונית משם לקיימברידג', מרחק של כ-30 דקות נסיעה. לאחר נסיעה נעימה ברחבי העיר הגעתי ליעד ושילמתי לנהג כמבוקש 50 דולר. משם החלטנו בתי ואני לנסוע ברחבי העיר, כשאני מזמין מונית רגילה מתחנת מוניות. לאחר המתנה של כ-20 דקות הגיעה המונית עם השלט המוכר והמזהה, ועבור נסיעה קצרה יחסית שילמתי כ-17 דולר + טיפ של עוד שלושה דולר, כך שהנסיעה עלתה לנו בסך הכל 20 דולר.
למחרת היום נזכרתי כי מותקנת אצלי אפליקציית אובר (Uber) – החלטתי לנסות ולהזמין הפעם מונית באמצעותה. כאשר הפעלתי את האפליקציה, קיבלתי מסך שונה מהמסך שמוכר לנו בישראל. לפתע צצו לנגד עיני אופציות נוספות – והחלטתי לנסות את כולן.
אם כבר רואים גל של טכנולוגיה, נבחר באופציה לעלות עליו מאשר לצלול מתחתיו. מאותו הרגע ואילך חשתי עד כמה חזקה המהפיכה הטכנולוגית בכלל ועד כמה אובר יצרה עולם חדש של אפשרויות. לאחר הזמנת מוניות באמצעות האפליקציה, הוצע לי לחסוך בהוצאות ולהשתמש ב-UberX – הכוונה שכל נהג מורשה מטעם אובר יכול להחליט להפוך לנהג מונית למספר שעות בהן יחפוץ, לקחת נוסעים ולקבל תמורה על כך. החלטתי לנסות את העניין.
על המסך הופיעה לפתע מפה של האיזור ועשרות רכבים ממתינים לקפוץ על השלל – אך רק אחד מהם זוכה בכך. קיבלתי במדויק את שם הנהג שיגיע לאסוף אותי, סוג הרכב ומספרו, הדירוג הממוצע של הנהג, וכמובן תוך כמה זמן הרכב יגיע – ואכן הפלא ופלא – דווקא עם UberX התקצר זמן האיסוף מ-20 דקות לחמש דקות בלבד! ולא רק זה, אלא שבמקום לשלם כ-15 דולר + טיפ, עלות הנסיעה היתה כשישה דולר בלבד (כשאין צורך לשלם טיפ לנהג, ואף לא להוציא כלל את הארנק או כרטיס האשראי). למחרת שוב התרגשתי להפעיל את האפליקציה, אלא שהפעם האפליקציה המליצה לי לחסוך שוב בהוצאות, אם אפעיל את Uber Pool – שם לנהג יש זכות להוסיף נוסע נוסף במהלך הנסיעה (ובלבד שהסטייה מהמסלול לא תעלה על חמש דקות), וכך יקטן המחיר לחצי – דהיינו שלושה דולר בלבד!
החל מרגע זה, לכל נסיעה החלטנו להשתמש רק ב-Uber Pool, לא רק בגלל המחיר אלא בעיקר בגלל החוויה המדהימה שהאפליקציה נותנת למשתמש. האפליקציה קלה להפעלה, נוחה, ידידותית – ואף מציעה לנו להוזיל את העלויות על ידי המלצה.
מהפכה במושג שנקרא מונית
למחרת היום, החלטנו להמשיך ולהתנסות באפליקציה, והפעם הפעלנו את Uber XL – כאן מדובר ביכולת של המערכת להציע רכבים גדולים יותר כמו וואן, או Uber Black המאפשרת הזמנת קדילאק שחור כדי להרשים את האורחים והסביבה.
לאחר שבועיים של שימוש אינטנסיבי באפליקציה ונסיעה במוניות לכל מקום מבלי לעשות חשבון – הבנתי את גודל המהפכה הדיגיטלית. הבנתי מקרוב עד כמה החברה המדהימה גרמה למהפכה במושג שנקרא מונית, או הסעה ציבורית. עד כמה יצרה מצב שכל הסטודנטים בהרווארד משתמשים בה ונעים ממקום למקום בקלות ובחופשיות, וחשוב לא פחות – עד כמה החברה גרמה לתעסוקה והשלמת הכנסה בקרב תושבים שאינם בהכרח עם רישיון של מונית.
כשהסתיים הביקור נסעתי לשדה התעופה, כמובן תוך שימוש ב-Uber Pool. בדרך, המערכת עדכנה אותי כי הנהג יאסוף את ליז, סטודנטית צעירה. לא התנגדתי. כך הגעתי לשדה התעופה של בוסטון, והפעם שילמתי רק 16 דולר – שליש מהמחיר המקורי.
למעשה, אובר הינה חברת תוכנה שפיתחה אפליקציה מאוד חכמה, קלה וידידותית, וגרמה לסחף אדיר בחוויית הנסיעה וחוויית השימוש בתחבורה ציבורית. היכולת לספק לנוסע מידע בזמן אמת לגבי שם הנהג, סוג הרכב, מועד האיסוף וגם עלות הנסיעה מראש, מאפשרים לנוסעים שקט ובטחון במהלך הנסיעה. דווקא בנסיעה עם נהגים שאינם נהגי מוניות, הנסיעה היתה מהנה יותר ואפשרה לשוחח עם הנהג ועם הנוסעים הנוספים לנסיעה – דבר ששיפר את החוויה.
אז ידידיי, המהפכה הדיגיטלית כבר כאן – כל מנכ"ל צריך לחשוש ולוודא כיצד לא יעשו לו "אובר" במשמרת שלו. עליו לחשוב כיצד לשנות את פני העסק, להוביל ולהתאימו למהפכה הדיגיטלית, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ושינוי במודל העסקי.
הכותב הינו מנכ"ל משותף ב-Be-Digital המתמחה בהובלת עסקים לטרנספורמציה הדיגיטלית.
תגובות
(0)