המסע הארוך לדיגיטל והתחנות שבדרך

כדי לאמץ וליישם פלטפורמה דיגיטלית, צריך להשקיע במערכות ובפתרונות שיגשרו בין העולם הקיים לעולם הדיגיטלי החדש - זו אחת המסקנות שעולות ממפגש פורום C3 של אנשים ומחשבים

בדרך לטרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה: BigStock

הטרנספורמציה הדיגיטלית היא מושג שנשמע כיום בכל שיח מקצועי שבו מעורבים מנהלים טכנולוגים ומקבלי החלטות. העובדה שהשיח הזה תופס מקום בולט מאוד ועולה בכנסים רבים יוצרת את התחושה שרעידת האדמה שהטרנספורמציה הדיגיטלית מהווה נמצאת מעבר לפינה במקרה הטוב, ובמקרים קיצוניים יותר כבר חוללה את המהפכה, וכל מי שלא הכין את עצמו אליה נמחק ממפת העסקים העולמית.

התחושה הזו אינה מקרית. יש גורמים רבים, בעלי אינטרסים שונים, שמעוניינים ליצור פאניקה סביב הנושא. עצם בחירת השם, "טרנספורמציה דיגיטלית", יוצרת מיד מחסום פסיכולוגי בקרב מנכ"לים ומנמ"רים, שמתקשים לעכל את המהפכה הגדולה.

ההיסטריה מנותבת על ידי מנהלי שיווק, כחלק מאסטרטגיה שמניעה ארגונים להגיב על כל מהלך שמתחריהם עושים או, לחילופין, להלחיץ את המנהלים בארגון להיכנס לתחום, רגע לפני שיהיה מאוחר, לכאורה.

בארץ יש דוגמה מוחשית לכך מהחודשים האחרונים: המלחמה בין שני הבנקים הגדולים במרוץ המטורף לעבר הבנקאות הדיגיטלית. בנק אחד הקים פיזית סניף דיגיטלי ובנק שני מוכיח, בקמפיינים עתירי תקציב, שדיגיטל הוא הדברים הקטנים והפשוטים שכל אחד מאיתנו מבין. שמדובר בכלים שמאפשרים לנו לבצע פעולות פיננסיות מבלי ללכת פיזית לסניף ולחכות בהמתנה אינסופית לפקיד העמוס והעייף. הבנקים שנוקטים באסטרטגיה זו לוקחים את המושג טרנספורמציה דיגיטלית למחוזות אחרים, שקשורים יותר בממשק לקוח-בנק – אבל לא מעבר לזה. בנק אחר, שבעבר סיסמתו הייתה "הבנק שצועד עם הזמן", מפרש את המעבר לדיגיטל בכיוון הפוך כמעט לחלוטין ממתחריו: הוא מדגיש שלצד החידושים, כל השירותים הקונבנציונליים, שעד היום הורגלנו לקבל אותם בסניף, ימשיכו ללוות אותנו גם בסניף.

המסקנה מדוגמאות אלה היא שהמעבר לניהול ארגונים על בסיס תהליכים אוטומטיים ודיגיטליים הוא עובדה קיימת, ולמעשה מדובר בצורך שקיים כבר שנים. אלא שהדרך אל הארגון הדיגיטלי השלם, ואולי יש לומר האוטופי, רחוקה מאוד, והיא צפויה להסתיים בעוד שני עשורים, במקרה הטוב.

טרנספורמציה דיגיטלית – לא רק מובייל

במפגש של פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים, שנערך אתמול (א'), התייחס ערן אלראי, מנכ"ל Software AG, להיסטריה שקיימת סביב הנושא. הוא ציטט נתונים עדכניים של חברות מחקר שטוענות כי בארבע השנים הקרובות, רק לרבע מהארגונים תהיה אסטרטגיה דיגיטלית.

עוד אמר אלראי שיש נטייה לחשוב שהמעבר לדיגיטל מסתכם באפליקציות מובייל, אולם בפועל, מדובר במהלך מורכב הרבה יותר. המובייל הוא תחנה אחת בדרך, מתוך שורה ארוכה של תחנות שהרכבת ששמה טרנספורמציה דיגיטלית צריכה לעבור בהם, עד שתגיע ליעד הסופי.

אבל אסור לטעות: לא צריך לחשוד באלראי ובאחרים שתומכים בתפיסה זו שהם סבורים שצריך לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות כלום בכל מה שקשור לדיגיטל. בדיוק ההיפך. המנוע המרכזי שצריך להנחות ארגון לשקול אסטרטגיה דיגיטלית הוא התועלת העסקית. כאן חוזרים לאזורים המוכרים: אוטומציה של תהליכים עסקיים, התייעלות והשקעת מאמצים רבים בחוויית הלקוח שהוא, ללא ספק, המלך הבלתי מעורער של המהפכה הדיגיטלית.

גם מהרצאות אחרות במפגש עלתה אותה תפיסה ש-Software AG מיישמת, לפיה כדי לאמץ וליישם פלטפורמה דיגיטלית, צריך להשקיע במערכות ובפתרונות שיגשרו בין העולם הקיים לעולם הדיגיטלי החדש. אלה הן דקויות שקשה להמחיש אותן למי שמביט על הנושא מהצד, אבל בפועל – זה מה שקורה. יותר ויותר ארגונים מאמצים ארכיטקטורה של וירטואליזציה, יישום בענן, שימוש במובייל וחיבור בין רכיבי האינטרנט של הדברים למשאבים קיימים.

כל מחשוב של תהליך בארגון הוא עוד צעד קדימה אל היעד, לצד העובדה שהוא מביא תועלות שיווקית ועסקית. בפנל שסיכם את המפגש אמרו המשתתפים כי מי שיחפש החזר השקעה בטרנספורמציה דיגיטלית – לא ימצא אותה, כי היא לא קיימת. למעבר לדיגיטל יש יתרונות רבים, ובשורה התחתונה הוא אמור להגדיל את רווחיות הארגון, אבל המשתתפים המליצו לא לחפש את האגורה מתחת לפנס הלא נכון – אותם תהליכים שמובילים אל העולם הדיגיטלי. במקום זאת, יש לחפש אותה בתוצאות של אותו מעבר.

לפני כשנתיים פרסמו קארל היינץ שטרייביך, יו"ר וחבר מועצת המנהלים של Software AG, ומארק בניוף, מייסד Salesforce, את הספר Digital Enterprise. הוא כלל סיפורים מרתקים של כמה עשרות מנהלים בכירים של חברות ענק בעולם, שדיברו על האסטרטגיה הדיגיטלית שלהם. בין החברות הללו ניתן למצוא את קוקה קולה (Coca Cola), ניסן מוטורוס (Nisan Motors), דויטשה טלקום (Deutsche Telekom) ואקסנצ'ר (Accenture).

בפסקה שפותחת את הספר מופיע המשפט שמסכם אולי טוב מכל את המציאות כיום: "לא כל עסק צריך להיות מבוסס על תהליכים דיגיטליים, אבל כל עסק חייב להיהפך לדיגיטלי". מתי זה יקרה? שטרייביך ו-Software AG סבורים שצריך לרוץ לדיגיטל בזהירות ולעצור בתחנות הנכונות, כדי לא להתרסק.

חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים