מדע בדיוני או מציאות – מהלכי מחשבה חדשים בקבלת החלטות

האם פתרונות ERP יכולים להשפיע על צורת החשיבה של המשתמשים? מחקר מצא שכ-93% מהמנהלים הבכירים מעידים שהארגון שלהם מפסיד הכנסות כי הוא לא מנצל כראוי את המידע הקיים ברשותו

27/12/2015 16:47
שמעון כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ולקוחות אסטרטגיים באינטנטיה

אחת העלילות הפופולריות ביותר של ספרי וסרטי המדע הבדיוני כוללות מכונות בעלות מודעות עצמית המשתלטות על העולם. למומחים מתחום מערכות המידע, בינה מלאכותית ובינה אוטומטית בתהליכים עסקיים, הן כבר לא מדע בדיוני אלא מציאות יומיומית. עולם מערכות המידע עובר בימים אלו אבולוציה – מ-Big Data לתהליכי קבלת החלטות חכמים ומבוססי ידע.

פתרונות ERP מנחים ומעצבים את תהליכי קבלת ההחלטות בארגון, אך יכולות קבלת ההחלטות שלהם לא נמצאות מספיק בשימוש. בדו"ח שפורסם על ידי אוניברסיטת דלויט דווח לאחרונה כי כ-93% מהמנהלים הבכירים מעידים כי הארגון שלהם מפסיד הכנסות בשל כך שאינו מנצל כראוי את המידע הקיים ברשותו. מאידך, מחציתם מעידים כי הנושא החשוב ביותר כיום הוא היכולת לתרגם מידע לכדי תובנות שניתן להוציא את הפועל.

לאחרונה חלה עליה בחשיבותה של מהירות קבלת ההחלטות בארגון, תוך שימת דגש על הצפת נתונים בזמן אמת וניתוחים המבוססים על עסקות, במקום על דו"חות היסטוריים. ליצרנים יש סיבות נוספות לבקש כלים לשיפור תהליכי קבלת החלטות – בעוד יותר ויותר צעירים מגויסים לשורותיהם, הם מוצאים את עצמם עם כוח אדם פחות מיומן ופחות מנוסה, אשר מסתמך יותר על טכנולוגיה בתהליך קבלת ההחלטות שלו.

כיצד פתרונות ERP מסייעים להשיג סטנדרט גבוה של קבלת החלטות בארגון?

● תוכן רלוונטי: המידע הקיים בפתרונות ה-ERP עצום. פתרונות מתקדמים דוחפים רק מידע רלוונטי למשתמש דרך דשבורד ומסכים מעוצבים, אשר מסייעים לסדר ולארגן את כל המידע, כך שרובו מודגש וקל לאיתור.

● צלילה לעומק: משתמשים יכולים לצלול עמוק נושא מסוים על מנת לקבל את כל המידע ההיסטורי והנתונים שהם רוצים. פתרונות ERP מודרניים מאחסנים את המידע ב"כספות" מידע מרכזיות, כך שניתן לשחזר את כל העובדות בקלות ולהשתמש בהן במגוון עצום של דו"חות וניתוחים.

● איתור טריגר לאירועים: מצבים מסוימים, כמו ירידה ברמת המלאי מתחת לסף מסוים, יפעילו טריגר להופעת נתונים רלוונטיים במסך המשתמש. הטריגרים ניתנים להגדרה אישית על פי המשתמש ותחומי העיסוק שלו ועל פי סדר העדיפות הארגוני, דבר שמאפשר למנהלים להנחיל גישה של Best Practices.

● התרעות אודות חריגות: התרעות יאותתו כאשר מתקיימת פעילות חריגה. ההתרעה יכולה להופיע כאימייל, דו"ח או הודעה מיידית, ויכולה להישלח למנהלים או למשתמש. הודעת ההתרעה יכולה להיות הודעה פשוטה או מסמך מפורט המתאר את הדרכים לתקן את החריגות.

● חיזוי תוצאות: פתרונות ERP וכלי BI מספקים מודלים לחיזוי המסייעים בקבלת החלטות. מודלים אלו מסייעים למשתמשים להעריך סיכונים ולהיערך היטב לתוצאות של החלטותיהם.

● תכנון לוח זמנים של מטלות (Workflow): במקום להסתמך על המשתמש שיזכור את הנהלים הנכונים, פתרון ה-ERP המודרני מכיל בתוכו את תכנון לוח הזמנים של המטלות והמשימות המומלצות, דבר המסיר כל צורך בניחושים. בצורה זאת מנהלים יכולים להיות בטוחים שהנהלים הארגוניים מיושמים ונשמרים לאורך זמן.

● אוטומציה של החלטות: החלטות מסוימות בארגון הן ברורות ופשוטות, כך שהתגובה להן יכולה להתבצע באופן אוטומטי. לדוגמה, כאשר תשלום של לקוח מאחר מעבר לקו ה-90 מיום התשלום שנקבע, כל הזמנות עתידיות ניתנות לעצירה. הפתרון יכול לבצע החלטה זאת ולהסיר את האחריות מהמשתמש. כמובן שהמשתמש יכול לבטל החלטות אוטומטיות אלו בעת הצורך.

● בסיס מידע: פתרונות ERP מספקים בסיסי מידע מתקדמים, אשר ניתן להסתמך עליהם למטרת ביצוע החלטות. בסיס מידע זה מפנה לדוגמאות היסטוריות כמו גם ל-Best Practices.

כלים מבוססי חוקים: פתרונות ERP מודרניים יכולים להניח הגבלות מבוססות חוקים בצמתים מסוימים של קבלת החלטות, דבר שמונע מהמשתמש לבצע בחירות שנופלות מחוץ לתנאים שהוגדרו מראש. הגיון זה מנוצל במקרים רבים בקונפיגורציה של מוצר, ובעת הזמנת מרכיבים שיש להשתמש בהם בשילוב או בסדר מסוים.

● מינוף תובנות אנושיות: טכנולוגיה לא יכולה להחליף את הערך הקיים בתובנות אנושיות. כלים לשיתוף פעולה, המוטמעים בפתרונות ERP מודרניים, מסייעים למשתמשים לפעול יחד בדרך מאורגנת ובעלת ערך. שיתוף פעולה מאחד את הטוב ביותר משני סוגי הכלים – אלו שמעודדים עבודת צוות ואלו שמסייעים לבצע החלטות מבוססות ידע.

יצרנים יכולים להשתמש בעשר הנקודות הללו על מנת להעריך כיצד הפתרון הנוכחי שלהם תומך בתהליך קבלת ההחלטות וכיצד הם יכולים לשפר אותו. יישום ניתוח מידע ברמה גבוהה, אוטומציה וזירוז קבלת החלטות מהווים את הגל הבא של חדשנות טכנולוגית. היכולת לבצע החלטות מבוססות ידע, בעלות תובנות, המבוססות על ניתוח קונטקסטואלי, תעשה את כל ההבדל בין יצרן מוביל ליצרן  המשתרך מאחור.

הכותב הינו סמנכ"ל מכירות ושיווק בקבוצת Intentia, המייצגת בישראל את פתרון M3 של Infor לארגוני תעשייה והפצה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים