לגדל את דור העתיד של המהנדסים הישראלים

משרד האוצר קובע כי אחת הסיבות לקיפאון בהיי-טק היא המחסור במהנדסים ● האם הפתרון הוא הבאת עובדים זרים? לא בטוח

מריאנה וקסמן, מנהלת קשרי אקדמיה באינטל ישראל

פתגם עתיק אומר שפיקח יידע לצאת מבור שחכם לא ייפול לתוכו. זה נכון גם ברמה הלאומית: מדינה חכמה יודעת לזהות צרות עתידיות ולהימנע מהן, ולא רק סומכת על יכולת האלתור, הזריזות והערמומיות שלה להיחלץ ממצבים קשים. הנתונים העדכניים של משרד האוצר מלמדים שקטר ההיי-טק הפסיק להיות קטר הצמיחה של המשק. מדובר בסימן רב לדאגה כי ענף ההיי-טק תורם 9% מהתוצר ואחראי לכ-40% מסך היצוא. אם כך, המשמעות היא שמדינת ישראל עלולה לעמוד בפני בור כלכלי. האם נדע להיות מספיק חכמים ולא ניפול בו?

שנים התרגלנו לחשוב שתעשיית ההיי-טק היא הקטר המוביל את הכלכלה והטכנולוגיה לשיאים של חדשנות וצמיחה. המהנדסים והיזמים הישראלים מבוקשים בעולם וידועים ביצירתיות שלהם וביכולתם לפתור בעיות. אולם משרד האוצר קובע כי אחת הסיבות לקיפאון בהיי-טק היא המחסור במהנדסים. האם הפתרון הוא הבאת עובדים זרים? לא בטוח.

אינדיקציה אחת למחסור אפשרי במהנדסים ניתן לראות במקום מעט לא צפוי – המספר הקטן יחסית של בוגרי חמש יחידות מתמטיקה במערכת החינוך. העובדה שמרבית התלמידים מסיימים את לימודיהם עם שלוש יחידות מתמטיקה משקפת את עומק הבעיה.

לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה הם המפתח ללימוד מדעים ומקצועות טכנולוגיה, המהווים את הבסיס לתעשיית ההיי-טק. כבר כיום ישראל לא מייצרת מספיק מהנדסים כדי לענות על צרכיה ומספרם רק הולך ומתמעט בהשוואה לגידול הביקוש בתעשייה. את מקומם של המהנדסים החסרים תופסים עובדים ממדינות אחרות, כשפרויקטים חשובים מועברים לאתרים בחו"ל בגלל חוסר כוח אדם איכותי.

הרבה מדינות בעולם כבר מצמצמות את הפער האנושי מישראל. ההובלה שלנו בחזית הטכנולוגיה מעולם לא הייתה כה שברירית. בין אם מסכימים לפתרון של הבאת עובדים זרים או לאו, מדינת ישראל חייבת לדאוג לכך שדור העתיד של ישראל ימשיך ללמוד חמש יחידות מתמטיקה ויהווה את המצע להיווצרות של מהנדסי העתיד. חשוב גם במיוחד לדאוג לכך שיותר נשים יעבדו ילמדו חמש יחידות מתמטיקה ויגיעו להיות מהנדסות בהיי-טק.

במחקרים שערכנו באינטל (Intel) גילינו תופעות מדאיגות של הנשרה והסללה, בעיקר של תלמידות, שלעיתים קרובות משוכנעות על ידי סביבתן הקרובה לא לבחור במקצועות מדעיים מוגברים. המשק הישראלי מפסיד כך אלפי מוחות מהמבריקים ביותר.

על רקע זה, קמפיין משרד החינוך לעידוד לימודי מתמטיקה ומדעים הוא מבורך וחיוני מאין כמותו. מערכת חינוך ממלכתית אמורה לשרת את צרכי החברה הישראלית לטווח הארוך. תפקידה לייצר אזרחים בוגרים, משכילים, בעלי ידע רלוונטי לעולם וגם בעלי מיומנויות שיאפשרו להם להתפרנס. עידוד לימודי המתמטיקה לא בא בשום פנים להעדיף את המהנדס על פני הפסיכולוג, אלא לדחוף את אלו שמתלבטים, שרוצים אבל מוותרים לעצמם, אלו ששכנעו אותם שעבודה בהיי-טק זה לא "מגניב" או לא "נשי" – להגשים את ייעודם ולמצות את הפוטנציאל הטמון בהם ובהן.

אני נמצאת הרבה מאוד בבתי ספר ונפגשת עם הרבה תלמידים. בכל מפגש כזה, ולא משנה באיזו עיר או אזור, אני משתוממת מחדש מאיכותו של הנוער הישראלי. לא רק שהדור לא הולך ופוחת, אני חושבת שהדור הנוכחי הוא המוכשר והמתוחכם ביותר. אם נדאג לכך שזרם המהנדסים הישראלים ימשיך לצמוח, קטר ההיי-טק יחזור למשוך את ההמשק הישראלי.

הכותבת היא מנהלת קשרי אקדמיה באינטל ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים