2016: שנה של יציבות בצמיחה ושינויים טקטוניים

מה אומרת התחזית של STKI? מהי המהפכה התעשייתית הרביעית? וכיצד היא תשפיע על כולנו?

התחזית: השוק ימשיך לעלות - ולהשתנות. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

התחזית השנתית של STKI, שהתפרסמה בכנס השנתי שערכה החברה ללקוחותיה היום (ב'), מבשרת כמה דברים חשובים. בהיבט הכלכלי, שוק ה-IT יצמח ב-2.8% – קצת יותר מבשנה שעברה. זוהי תחזית צמיחה די דומה לתחזית הנוכחית של בנק ישראל לגבי קצב הצמיחה של המשק הישראלי. מבחינה זו, לא צפוי שינוי דרמטי במצב העסקים בענף: השחקנים הפעילים בו יצטרכו לעבוד קשה יותר כדי לשמור על היציבות, אבל לחפש בכל דרך את פריצת הדרך לחדשנות וחידושים.

ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, הגדיר זאת בהרצאת הפתיחה של הכנס כמהפכה התעשייתית הרביעית, וכמו כל המהפכות הקודמות, היא מושפעת מהטכנולוגיה ובמידה רבה מתחוללת בגללה.

המהפכה הפעם מאופיינת בכך שהיא גדלה ומתפתחת בקצב הרבה יותר מהיר משאנחנו, בני האדם, מסוגלים להכיל אותה ולנתב אותה לטובתנו. עידן הבינה המלאכותית מייצג את החיבור בין רובוטיקה, אלגוריתמים ועוד דברים חכמים אחרים, שמשנים תעשיות שלמות. די אם נזכיר את המילה אובר (Uber) כדי שנבין במה מדובר.

בדומה למהפכות קודמות, גם המהפכה התעשייתית הרביעית נוגעת לתחום התעסוקה. אנחנו עומדים בפני משבר תעסוקתי, בגלל השינויים שהטכנולוגיות החדשות גורמות ועוד יגרמו. בעידן הדיגיטלי, 40% משעות העבודה של העובדים עלולות להיות מוחלפות במערכות מחשוב, שיעשו את העבודה במקומם. התיאוריה הזו אמנם קיימת מהיום הראשון שהמציאו את המחשבים והמכונות, אבל בשנים האחרונות היא מקבלת ממשיות.

כך, למשל, במגזרי הבנקאות והביטוח. בנקאות דיגיטלית, וירטואלית, החלפת מערכות הליבה בחבילות תוכנה שמייתרות תפקידים רבים בבנק העתידי כבר מייצרות אי שקט בכמה בנקים, בעיקר בינוניים וקטנים. בחדרי חדרים מתנהלים דיונים רציניים עם ועדי העובדים וההנהלות. האתגר הגדול ביותר הוא בבנקים הגדולים, שם נושא ה-"התייעלות" הוא חלק מהדרישות של בנק ישראל בתוכניות העבודה שלו לשנה זו. בבנק ישראל אמנם מגדירים את ה-"התייעלות" הזו כטכנולוגית, אבל המשמעות שלה היא טיפול בעובדים, שיצטרכו לשנות את אופי עבודתם, לפרוש או לעמוד בפני פיטורים.

המגזר הפיננסי בישראל ממוקם במקום השני בדירוג המגזרים הגדולים שמהווים את מנועי הצמיחה, והוא צפוי לתפוס 20% מכלל שוק ה-IT. כל מהפכה ופעילות דרמטית שתתחולל במגזר זה תשפיע על כל המשק. האם זה יקרה מיד? לא, אבל על פי התחזיות של STKI, השנה נחוש בתחילתם של השינויים הנובעים ממהפכה זו.

בפילוח המגזרים יש נתון לא חיובי כל כך: המגזר הממשלתי-ציבורי, שכולל את החינוך, הביטחון והבריאות, צפוי להיות גם השנה המגזר הגדול ביותר בשוק ה-IT – כמעט יותר מ-30% מסך הפעילות. תלות גדולה כל כך של מגזר עסקי בממשלה, בגופים ציבוריים, שיציבות, רציפות והתייעלות אינם חלק מה-DNA שלהם, היא דבר לא בריא במשק חופשי. יש לה השפעה על כל מהלכי החיים ועל יוקר המחיה, וההוכחה לכך עדיין ניכרת בחלקים גדולים של הענף. אלה עדיין סוחבים את העובדה שתקציב המדינה ל-2015 לא אושר והוקפא מאז שהממשלה הקודמת התפטרה והלכה לבחירות. עשרות מכרזים ממשלתיים תקועים, מכרזים שהיו צריכים לצאת טרם יצאו, תוכניות עבודה לא מתממשות. הדבר משפיע בעיקר על חברות האינטגרציה, אלה שהממשלה היא אחד הלקוחות המרכזיים שלה.

הנתון המסקרן ביותר בתחזיות של STKI הוא הדירוג של חברות האינטגרציה, שם התחרות חזקה ודי צמודה. אין בשוק הזה עדיין מהפכות, והתוצאות די דומות לשנה שעברה.

חדש, חדש, חדש…

מה בכל זאת יתחדש? על פי STKI, נשמע יותר ויותר על תחום ה-Block Chain, שמאפשר לייצר פלטפורמה מרכזית של העברת טרנזקציות, ללא תיווך האינטרנט המוכר, ובכך לייצר שכבות אמון ואבטחה גדולות ביותר בעולם הפיננסי, החשוף להונאות, פריצות וסייבר. הציבור המקצועי יותר מכיר את התהליך הזה מעולם הביטקוין, אבל כאשר הוא ייושם בעולם הפיננסי המסודר, הוא יעבור הלבנה כהלכה.

תחום הדיגיטל, שכה רבים מדברים עליו, דווקא לא מרגש במיוחד את שוורצקפוף ואת מנתחי הסקרים שלו. "המדיה הדיגיטלית טרם מיצתה את עצמה ואנחנו רק בראשית הדרך", הוא אומר בראיון למהדורה זו. "יש חיבורים מעניינים בין הפיזי לווירטואלי וגם להיפך. המהפכה הזו רק בתחילתה וצריך להתייחס אליה כך".

השורה התחתונה: שנת 2016 עבור ענף ה-IT נראית הרבה יותר טוב מכפי שהיא נראתה לאחדים מאיתנו לאור הרבעון הראשון של השנה. אבל זו תהיה שנה שההתנהלות של רבים, מנמ"רים, ספקים וראשי ארגונים תשפיע בצורה דרמטית ובלתי הפיכה על איך ייראו השנים הבאות ואם בכלל ימשיכו לשחק במגרש שלהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים