האינטרנט של כל הדברים – המהפכה הארגונית שבדרך

כיצד העידן החדש ישפיע על הארגונים? איך הם יכולים להפיק ממנו ערך? ומה זה CDO? ● חלק ב'

מוטי סדובסקי, מנכ"ל DSC. צילום: קובי קנטור

בחלק א' של המאמר הסברתי על האינטרנט של כל הדברים ועל הפוטנציאל שלו לשפר מאוד את חיינו. על כך שהוא מהווה מהפכה של ממש לאדם.

הדגש בחלק זה היה על השירותים החדשים שיינתנו לאדם. הפעם אתמקד בעידן החדש של הארגונים, וביכולת שלהם להפיק תובנות ולספק פתרונות ושירותים המותאמים היטב לצרכי לקוחותיהם.

Big Data Analytics: יצירת תובנות עסקיות חדשות – ועכשיו

הטרנספורמציה הדיגיטלית, המשלבת טלפון סלולרי כתחנת קצה ליישומים ארגוניים לצד חיזוק החיבור עם האינטרנט ותחילת עידן האינטרנט של כל הדברים, מאפשרת לארגון לקבל כמעט בזמן אמת מידע רב שרלוונטי לפעילותו העסקית, ולהפוך רעיון להזדמנות עסקית.

מחשוב עתיר ביצועים (בארגון או בענן), מהירות ויציבות הרשת, ויכולת אחסון Big Data – כמויות, סוגים, אמינות ושלמות, מהירות וזמינות, לצד הפעלת יישומים אנליטיים המאפשרים לנתח כמויות מידע אדירות ולחזות את העומד לקרות, מאפשרים לארגון לקבל תובנות חדשות שישפיעו על השגת יעדיו העסקיים.

כל ארגון צריך להגדיר מהן "שאלות המחקר" המעניינות אותו ושיסייעו לו להשיג את יעדיו.


להלן ארבעת מרכיבי המערכת:

הפלט (התצוגה) – מבוסס על שאלות המחקר הארגוניות ועל היישומים האנליטיים.
הקלט (מקורות המידע) – מבוסס על המידע הנדרש.
הארגון מגדיר את תהליכי הקלט של המידע: תהליכי Batch לקליטה מהירה של קבצים וטיוב המידע, ותהליכי Streaming לקליטת "זרם" מידע ב-Near On Line, בדיקתו, סינונו וביצוע חישובים והתראות ראשוניות.
ניהול המידע בדטה סנטר עתיר ביצועים, המבוסס על יכולות Big Data.

תובנות חדשות ותוצרי ה-Big Data Analytics בארגון

ניתוח מידע שמגיע מכל מקור אפשרי באמצעות כלי Big Data Analytics מאפשר לארגון לקבל תובנות עסקיות חדשות, שעשויות לשפר את יכולת השיווק והמכירה של מוצרים ושירותים שונים, ולהוריד את ההוצאות.

בעולם האינטרנט של כל הדברים, המידע מגיע בעיקר כ-Stream ממכשור ברשת או רשתות חברתיות, אך אפשרי גם קלט מקבצים, מקומיים או חיצוניים, באמצעות כלי ETL וטיוב המידע.

קיימים כיום מוצרים איכותיים ביותר של יצרנים קנייניים לצד מוצרי קוד פתוח לטיפול ב-Stream של מידע שמגיע ממכשירי האינטרנט של כל הדברים ומרשתות חברתיות.

מדובר ביכולת לבצע קלט של מאות אלפי יחידות מידע בשנייה קרוב לזמן אמת, כולל ביצוע בדיקות לקלט, חישובים שונים, סינון מידע שאין צורך להכניס למאגר ה-Big Data והתראות לגבי מידע חריג, כמו תקלות או בעיות אבטחה וסייבר.

המידע יכול להגיע כמעט במיידי באינטרנט ישירות מהמכשירים, כמו גם ממדיה חברתית כגון פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) או לינקדאין (LinkedIn). ארגון שישכיל לנתח מידע מהאינטרנט של כל הדברים ומהרשתות החברתיות כחלק ממערך המידע הארגוני שאגור אצלו יוכל לראות את "התמונה השלמה". כך יהיה ביכולתו לקבל תובנות חדשות במתן שירות איכותי ומהיר, ולבצע שיווק ומכירה חדשים, בדרך לשיפור היכולת לעמידה ביעדים העסקיים.

להלן מספר דוגמאות להפקת תובנות ארגוניות ממידע שמגיע מהאינטרנט של כל הדברים ושמשולב במידע ארגוני:

רפואה
היכולת לנטר שינוי במדדים רפואיים במהירות ולתת שירות מונע ומהיר לפני החרפת המחלה. כמו כן, היכולת לאתר מאפייני מחלה עוד לפני שהלקוח הרגיש.
בקרה על שימוש קבוע בתרופות, למשל התראה לאנשים שלא לוקחים תרופות בזמן כאמצעי מונע מחלה.
אופטימיזציית מערך הרכש – קבלת מידע על שימוש בפועל בתרופה והזמנת מלאי במחירים נוחים לפני שנוצר מחסור.
חיזוי הסתברותי של אפשרות להתהוות מחלה על פי ניתוח תופעות ומדדים שונים.
יצירת קשר בין מחלות למזג אוויר, למשל חום או קור קיצוניים, או איכות האוויר.

עיר חכמה
דיווח על פקקי תנועה מתהווים, רכב תקול החוסם נתיבים ועוד.
טיפולים מונעים ברשת המים או הביוב כתוצאה מדיווחים על התחלת נזילות בצנרת.
מניעת פשע באמצעות זיהוי מהיר של מפגעים על בסיס רשת הווידיאו העירונית (למשל, המצלמות מחפשות אדם שלובש חולצה צהובה ונושא תרמיל שחור, ושגובהו 180 ס"מ).
טיפול מהיר בנושאי איכות האוויר – ניתוח של דיווחים ממכשור שמבצע ניטור ברחבי העיר.
זיהוי מהיר של מתקפות סייבר על מחשבי Scada שמפקחים על שאיבת מים מבארות בעיר ונטרול המתקפה.

תחבורה
מספר כלי רכב מסוג ודגם מסוימים המדווחים על תקלה זהה יאפשרו ליצרן להסיק מסקנות על תקלה גורפת ולקרוא לבעלי הרכב להגיע לטיפול מונע.
תחזוקה מונעת בשונה מהוראות היצרן והנובעת ממזג אוויר חריג או תנאי נסיעה קשים.
דיווחים חריגים ממחשבי כלי רכב שמצביעים על תקיפות סייבר.

מערכות חקירה ומודיעין
ניטור מהיר של שיחות והודעות ממכשירי טלפון ניידים בהן מובעות מילים המוגדרות כפוגעניות.
ניטור מהיר של הרשתות החברתיות וזיהוי קשרים בין חשודים
ניטור לפי מיקום גיאוגרפי וזמן, שמצביע על קשר בין חשודים בביצוע פשע.
דיווחים על עלייה ברמת התקשורת בין חשודים המוגדרים כקבוצה למעקב והמצביעים על האפשרות להתארגנות לביצוע פשע.
זיהוי תקלות וטיפול מונע במכשירי מעקב מודיעיניים.

לסיכום: יצירת תובנות וערך לארגון

מהפכת האינטרנט של כל הדברים אמורה ליצור שינוי בחיי היום יום של כל אחד מאתנו,  ולהקל באמצעים שונים ואוטומטיים של מהלך חיינו.

במקביל, מתפתחת היכולת של הארגון לנתח מידע (פנימי וחיצוני) באמצעות מערכת Big Data Analytics שתאפשר לו לקבל תובנות חדשות שלא ניתן היה להגיע אליהן לפני העידן החדש.

ארגונים שישכילו לשלב מידע ממקורות פנימיים עם מידע שמגיע ממכשירים ברשת וממקורות חיצוניים לארגון, כולל רשתות חברתיות, יוכלו לקבל תובנות שיסייעו להם לממש את יעדיהם העסקיים ולקבל החלטות מושכלות ומהירות.

עידן ה-Big Data Analytics יוצר מקצוע חדש בארגון – CDO (ר"ת Chief Data Officer), שיסייע לארגון להבין מהן התובנות החדשות שניתן להגיע אליהן וכיצד לשלב אותן בתהליכי העבודה הארגוניים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים