אל תאשימו את הענן

מנמ"רים רבים שהשיבו לסקר חדש תולים בענן את האשמה בפגיעה בלקוחות שלהם ● למגיבים לאותו סקר יש דברים מעניינים לומר להם

ממשלה בעננים. צילום אילוסטרציה: BigStock

המורכבות של מערכות מידע בארגונים הייתה תמיד אחד מכאבי הראש של המנמ"רים, בארגונים רבים ובתקופות רבות. המהפכה שעוברת כעת על מערכות התשתית של ארגוני ה-IT, ובמיוחד הענן, מייצרת מציאות הרבה יותר מורכבת.

מערכות IT מורכבות ולא נשלטות משפיעות באופן ישיר על התמיכה והשירות שהמנמ"רים נותנים ללקוחות שלהם – הפנימיים והחיצוניים כאחד – והמעבר לענן מטלטל את  האיזון הבעייתי גם ככה בין מורכבות התשתיות לשירות. בלא מעט ארגונים, הענן מסתובב לידם. מנמ"רים לא ממהרים לעלות על העגלה הזאת ומנסים לתמרן בין כמה עולמות. עולם של תשתיות ושירות ללא ענן וניהול המשאבים בעזרת ענן פרטי, ציבורי או היברידי.

ההכרעה בין שלושה סוגי ענן אלה טרם הושגה, מה שמגדיל עוד יותר את הסיבוכיות. בפעם הראשונה מוצאים את עצמם המנמ"רים מאבדים שליטה, ובמידה רבה מאבדים את העשתונות. סקר שנערך לא מכבר בקרב 200 מנמ"רים ומנכ"לים בכירים בבריטניה על ידי InfoWorld מצא שהם תולים את האשמה בפגיעה בתמיכה בלקוחות שלהם בענן, שלדעתם מסבך את מפת ה-IT בארגון. כלומר, מנמ"רים מייצרים תירוץ או סיבה: הם אומרים שהקושי באספקת תמיכה ברמה שהיו רגילים לה הוא בגלל אותו ענן, אבל רבים מהם לא יודעים עדיין איך לאכול אותו.

81% מהמנמ"רים שהשתתפו בסקר העידו שהמורכבות הגדלה והולכת של מערכות המידע פגעה ברמת התמיכה שהם נותנים ואחוז דומה ציינו שתמיכה בלקוחות הפכה להיות מעמסה כבדה על כתפיהם, שהם לא ממש יודעים איך להתמודד איתה.

"הסיבוכיות – לא בגלל הטכנולוגיה"

המסקנות האלה עוררו לא מעט ויכוחים עם פרסומן. אחדות מהתגובות תקפו את המנמ"רים על כך שהם תולים את כל הצרות שלהם בענן. אחד הבלוגרים הזכיר למנמ"רים שסיבוכיות במערכות מידע אינה גזרה משמיים והיא לא נובעת מטכנולוגיה. רמת המורכבות, תכנון מערכות המידע, הפיזור שלהן והדרך בה הן מנוהלות הם קודם כל פרי החלטות של המנמ"ר ושל הנהלת הארגון.

במשך שנים, כתב אותו בלוגר, ארגונים ניהלו את מערכות המידע שלהם ללא תכנון ארוך טווח והשקיעו במה שהיה זמין באותו רגע, כדי להרגיע לחצים ולתמוך בדברים שהם בעצמם לא ידעו מדוע יש סיבה לעשותם.

טיעון נוסף שהביאו אלה שתוצאות הסקר הרגיזו אותם הוא שענן יכול לסבך את החיים של המנמ"ר ואת יכולת התפקוד שלו, רק אם הוא מאפשר ליישם את הענן בארגונו מבלי שהוא מנהל אותו ושולט עליו. מבחינה זו, הענן לא שונה מכל מערכת אחרת שמטמיעים ומאבדים כל שליטה  עליה. כלומר, הסיבוכיות היא תוצאה של בעיה ניהולית ולא התקדמות טכנולוגית.

גם אם יש אמת בטענות אלה, הרי שדווקא מנקודת שבר זו, כפי שאותם מנמ"רים מתארים אותה, אפשר לייצר מציאות הרבה יותר טובה. זה דורש קודם התנתקות מהרגלים ישנים. במשך שנים מנמ"רים נמדדו בכוחם וביוקרתם בהיקף המערכות ובמורכבות שהם הביאו לארגון. ככל שהם הוסיפו עוד שרתים, מערכות שליטה ותוכנות הם נחשבו, לפחות בעיני עצמם, למוצלחים ולמנהיגים טכנולוגיים. ההתלהבות הגדולה הובילה למפלצות ענק שעד היום יושבות על הצוואר של ארגוני ענק במגזרים הפיננסי, הממשלתי והמסחרי. עכשיו מחפשים דרכים להיפטר מהן וסביר להניח שגם מכינים את התירוצים וההסברים מדוע זה קרה, למקרה שהמנכ"ל או סמנכ"ל הכספים יבקש לדעת, לאחר שייווכח לדעת כמה מיליונים הארגון שפך על השקעות ב-IT ללא סיבה.

המסקנה של אלה שטוענים שהאשמת הענן בצרות המנמ"רים חסרת שחר היא שעליהם לנצל את הפלטפורמה הזו כדי לצמצם, לנקות ולייעל אחת ולתמיד את מגדלי ה-IT שלהם. על הדרך הם אולי יגלו הרבה מאוד טכנולוגיות שחבויות בתוך התשתיות ואיש בארגון לא שמע עליהן.

השורה התחתונה: המסר של המגיבים לתוצאות הסקר פשוט – מורכבות וסיבוכיות אינן אשמת הענן אלא האחריות של המנהיגים הטכנולוגיים, שנרדמו בשמירה ושלא ניהלו נכון את המערכות ובעיקר את האנשים שמתפעלים אותן ואת אלה שזקוקים להן. עדיין לא מאוחר לעשות זאת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים