אפשרי בריא?

הקמפיין הפרסומי של משרד הבריאות לא הוביל לפורטל "אפשרי בריא" ולא בכדי ● מדובר באתר מביש, עתיר באגים ודל תכנים, שככל הנראה איש לא נגע בו מזה כשנה ● כדאי להשקיע באתר הזה כי זו הבריאות שלנו

21/06/2016 10:33
אריאל אשל, יועץ וארכיטקט ממשקי משתמש

גניזתו של קמפיין משרד הבריאות לעידוד המרת חטיפים עתירי מלח בפירות עוררה יותר התרגשות מהעלאתו לאוויר. ההתרגשות נבעה בעיקר מדברי מנכ"ל המשרד על כך שהם הופתעו מעוצמת החשיפה של הסרטון, שעלולה להוביל לפגיעה בתעשיית המזון.

קשה להבין את הסערה בעקבות הורדת הקמפיין הפרסומי כיוון שבנסיבות הנוכחיות השפעתו שולית לחלוטין. קמפיין אינו תחליף לתוכנית לאומית מובנית ומתוקצבת לעידוד אורח חיים בריא, והסרטון שהופק יכול היה להיות יריית פתיחה טובה להשקת תוכנית כזו או כלי תומך בה, אבל לא נדבך בלעדי או מרכזי.

בניגוד למנכ"ל משרד הבריאות אני לא מודאג מפגיעה בתעשיית המזון, כי קברניטיה תמיד יכולים לפנות למכונים לטכנולוגיה של מזון במכון וולקני, בטכניון, או בחו"ל, כדי לרכוש רעיונות יישומים שבעזרתם ימירו את המזונות הפחות בריאים במזונות יותר בריאים. לעומת זאת אני בהחלט מודאג מהיעדרם של נדבכים מוצקים בתוכנית הלאומית "אפשרי בריא", הכוללים מטרות, אסטרטגיה וטקטיקה.

קונסורציום של משקיעים

בניית תוכנית פעולה אפקטיבית לעידוד אורח חיים בריא מורכבת יותר מהפקת קמפיין פרסומי, כי מדובר בפעילות לשינוי אורח חיים. רכיביה אמורים לכלול בין היתר אמצעי הדרכה וחומרי תוכן מתקדמים, תשתיות רחבות לפעילות גופנית ופעילות רגולטורית שתביא להפחתת עלויות של ציוד ומתקנים המיועדים לפעילות גופנית.

למדינה צריך להיות אינטרס מובהק בהשקעה כי היא תחסוך בטווח הבינוני והארוך סכומי עתק המוצאים על רפואת חירום ורפואה משמרת.

סביר שאחד הנדבכים המרכזיים בתוכנית הלאומית יהיה מן הסתם פורטל בריאות אטרקטיבי, בעל ערך מוסף מוצק לקהלי המטרה השונים, כפי שהקימו מדינות המערב המתקדמות. הפורטל יכול לקדם בצורה חכמה שילוב של תזונה בריאה, פעילות גופנית, בדיקות סקר ועוד כהנה וכהנה.

ארצות הברית: פורטל ראוי לעידוד אורח חיים בריא

ארצות הברית: פורטל ראוי לעידוד אורח חיים בריא

אז אולי תופתעו, אבל מסתבר שבשקט בשקט, התארגן קונסורציום של משקיעים, בו חברים משרד הבריאות, משרד החינוך ומשרד התרבות והספורט, אשר השקיע לא מעט כספים בהקמת פורטל כזה המכונה "אפשרי בריא".

בפרק "אודות" אשר באתר, נכתב "בדצמבר 2011 התקבלה פה אחד החלטת ממשלה להקמת התכנית הלאומית" – אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד.

מידע חלקי או שגוי

המוזר בכל הסיפור הוא שהקמפיין הפרסומי של משרד הבריאות, לא הוביל לחומרי התוכן או לאפליקציות בפורטל "אפשרי בריא". ההסבר לכך נעוץ ככל הנראה באתר המביש, עתיר הבאגים ודל התכנים שעושה רושם כי איש לא נגע בו מזה כשנה.

תתהו מה כל כך מביש – ניחא הבאגים, הניווט הלקוי, היעדר נגישות ורספונסיביות – אבל התכנים הדלים, היעדר אפליקציות אינטראקטיביות ואי-השמת הלקוח במרכז – הם דברים בלתי נסלחים.

אפשרי בריא: לא נגיש, לא רספונסיבי, עשיר בסיסמאות נבובות

אפשרי בריא: לא נגיש, לא רספונסיבי, עשיר בסיסמאות נבובות

לסבר את העין, הנה שתי דוגמאות מייצגות: הפרק "לאכול בריא" מכיל שני מתכונים וחוברת מתכונים להורדה הכוללת שלושה מתכונים. כן, הבנתם נכון, בסך הכול חמישה מתכונים. המתכונים אינם מפרטים ערכים תזונתיים, ממש לא.

הפרק "להיות בתנועה" שעליו אחראי משרד התרבות והספורט, כולל מפה "אינטראקטיבית ייחודית" (זו לשונם) של מתקני פעילות גופנית. הכינוי "מפה אינטראקטיבית" הוא בבחינת בדיחה ייחודית. כמובן שלא תגיעו לסביבת מגוריכם בעזרת כתובת או מיקוד, וכמובן שלא תוכלו לסמן מראש אלו סוגי מתקנים או פעילויות להאיר.

לעומת זאת תוכלו להזיז את המפה עד לסביבה הרצויה ושם להקליק אייקון-אייקון כדי לגלות מה מסתתר מאחוריו. ברוב המקרים שבדקנו, המידע שהוצג היה חלקי או שגוי (כולל מספרי טלפון שגויים). על שימוש במיקומי הנוכחי (בעת גלישה בסלולרי) – אין מה לדבר.

משרד התרבות והספורט: אפליקציה מיושנת ובלתי ידידותית

משרד התרבות והספורט: אפליקציה מיושנת ובלתי ידידותית

בריטניה: קודם שואלים להעדפותי ולמיקומי. כמובן שנגיש ורספונסיבי

בריטניה: קודם שואלים להעדפותי ולמיקומי. כמובן שנגיש ורספונסיבי

מתכנני הפורטל לא סברו שיש איזשהו קשר בין פעילות גופנית ותזונה וגם לא חשבו שכדאי להתאים לי – הגולש, על פי מספר נתונים אישיים – תכנים והמלצות. בנתונים הקיימים ניתן לומר שמנגנון החיפוש המיושן של האתר מיותר לחלוטין. זה רק קצה הקרחון.

זו הבריאות שלנו

טל סנדרוני, מומחה לקידום אתרים באמצעות רשתות חברתיות, שנכח בעת שסקרתי את האתר, גיחך ואמר "איזה מזל שהקמפיין של משרד הבריאות לא הוביל לאתר הזה".

בשולי הדברים עולה התהייה מה תהא מידת ההתעניינות והשימוש של קהלי המטרה בתכנים ובאפליקציות אם הפורטל יהיה אכן טוב ואטרקטיבי. ככל שאני יכול להעיד מניסיוני בתכנון ובניהול פורטל הבריאות של מכבי שירותי בריאות הקהל קורא, משתמש, מגיב ורוצה עוד.

סוף עניין: שוב שרפו לנו (משלמי המיסים) את הכסף. טוב היו עושים האחראים על הפורטל "אפשרי בריא" לו היו מסירים אותו מהאוויר ובד בבד מתחילים לעשות את הדברים באופן ראוי ומניב. יפה וכדאי להתחיל במלאכה שעה אחת קודם, כי זו הבריאות שלנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים