היפרדו לשלום מההגדרות הידניות – או המעבר לעולם הדיגיטלי

איך ישפיע העתיד על המומחים שהשקיעו עשרות שנים מהחיים שלהם בלימוד מגוון מערכות, שבסופו של דבר ינוהלו על ידי נקודת שליטה מרכזית שכל אחד יוכל לתפעל - וללא הרבה ניסיון?

21/06/2016 13:45
ערן חיים, יועץ תקשורת נתונים, אבטחת מידע ב-Arrow ECS ומדריך ג'וניפר מוסמך

כיום מבינים מנהלי ה-IT בארגונים שעליהם לאמץ חדשנות ולהפוך את המידע בארגון לדיגיטלי ונייד. עובדים בכל העולם יכולים לעבוד מכל מקום, גם מחוץ למשרד ורוצים להיות מחוברים כל הזמן. הדבר נכון גם לגבי לקוחותיהם.

לקוחות של ארגון ציבורי או רפואי למשל, נמצאים כיום עם אותו ארגון באינטראקציה שיכולה להגיע לכמה פעמים ביום, והארגון חייב לתת לכך מענה ולהגיב במהירות ובאיכות.

במציאות כזו, מנמ"רים צריכים לשלב בין הדטה סנטר מוגדר התוכנה ה-SDDC, בין הענן הפרטי והענן הציבורי ובין מחשוב משתמשי הקצה ולשאוף למצב שבו לפחות 50% מהתקציב ילך לחדשנות.

לתקתק בצורה טובה ובזמן הקצר ביותר

כחלק מהתהליך, מתמודדים ארגונים רבים עם קשיים בניהול הרשת הארגונית שלהם, כולל ניהול ההגדרות, הניטור ותכנון הרשת. בעיה זו נובעת ממורכבות הולכת וגדלה של מרכיבי הרשת, תוך כדי דרישה מתמדת של הצד העסקי בארגון לתמיכה במגוון מאפיינים טכניים במהירות ובאופן דינאמי.

מנהלי רשת נדרשים להרים אפליקציות, לאפשר גישה אליהן בצורה מאובטחת, ולדאוג שהכל יתקתק בצורה טובה ובזמן הקצר ביותר – משימה לא פשוטה בהחלט.

המונח המתאר בצורה הטובה ביותר את השלב הבא באבולוציה של דטה סנטר הוא SDDC  (ר"ת Software defined Data center), בו התשתית הופכת להיות וירטואלית, והמכונות שקיימות בה עובדות על פי דרישה (software-as-a-service).

חוויית הניהול והשימוש במערכת זו הופכת להיות מרכז שירות שהרשת מספקת, ללא תלות בהגדרת פקודות ידניות של מנהלי הרשת. על ההגדרות להיות מבוצעות דרך נקודת שליטה מרכזית (controller), אשר באמצעות תוכנת ניהול חכמה ניתן הוראות לכלים הקיימים לנו ברשת – לפי מה שאנחנו רוצים שיקרה. בצורה כזו, מאפיינים שפעם היו מאוד מורכבים לביצוע, בעלי סיכוי גבוה לטעויות אנוש והיו לוקחים זמן רב – קורים כיום בצורה אוטומטית וללא התערבות יד אדם.

לקבל דטה סנטר אמיתי

התעשייה כולה מצביעה לכיוון SDDC, ובשנים הבאות אנו נראה צמיחה משמעותית בדרישה של השוק וכן ביכולות המתקדמות שיציעו היצרנים המספקים פתרונות כאלו.

כיום קיימים שלושה רבדים מרכזיים בתחום ה-SDDC: וירטואליזציה של הרשת, וירטואליזציה של השרתים ווירטואליזציה של רשתות האחסון. כל רובד בתחומו מאפשר לנהל רכיבים נפרדים רבים בתור רכיב לוגי אחד, ולהקצות משאבים בלחיצת כפתור מעמדת הניהול המרכזית עם חוקיות מורכבת ואוטומציה מלאה. כאשר נשלב את כולם ביחד, נוכל לקבל דטה סנטר אמיתי – גמיש וקל לתפעול.

לא ניתן להציג את היתרונות ללא החסרונות. הבעיה העיקרית היא שהטכנולוגיה צעירה. אומנם יש התקנות בעולם וגם בישראל, אך המאפיינים הנתמכים עדיין יחסית מוגבלים ולא מצדיקים את המעבר, ממנו רבים חוששים. בנוסף, מדובר בטכנולוגיה יקרה שמתאימה בעיקר לדטה סנטר ולענן, בשלב זה.

בשורה מבורכת

אלו שאמורים לחשוש הכי הרבה מהמעבר, הם מנהלי ה-IT, מנהלי הרשת ומהנדסים, שעבודתם קיימת רק בגלל תלות הארגון בו הם עובדים במומחיותם ויכולתם לתפעל את הציוד.

ברגע שהכל ינוהל בצורה אוטומטית – איזו סיבה תהיה למעסיקים להחזיק מומחים כאלו ולשלם להם משכורות עתק, שהרי הם יוכלו לבצע את ההתקנה הראשונית בעזרת שירותי מומחה (הוצאה חד פעמית) ותפעול המערכות. כמו כן הפרדה שקיימת היום בין צוותי הרשת, שרתים, ואחסון תבוטל כאילו לא הייתה מעולם. כל הרכיבים יהפכו להיות שירות שינוהל מעמדה מרכזית ומנהל אחד שיבצע את כל הדרוש לו – בקלות, מבלי להיות תלוי בצוותים נוספים.

לסיכום, וירטואליזציה ואוטומציה של הרשת הן העתיד ללא ספק. אפשרויות השליטה והגמישות שנקבל על הדטה סנטר גדולות בעשרות מונים ממה שאנו מכירים היום. כנראה שנצטרך לחכות כמה שנים על מנת לראות את הטכנולוגיה משגשגת, אך בסופו של דבר כשזה יקרה, זה יביא בשורה מבורכת, אשר תפשט לנו את ניהול ותחזוקת רכיבי הרשת.

השאלה שנותרה לנו לשאול, היא איך זה ישפיע על המומחים שהשקיעו עשרות שנים מהחיים שלהם בלימוד מגוון מערכות, שבסופו של דבר ינוהלו על ידי נקודת שליטה מרכזית, שכל אחד יוכל לתפעל – ללא הרבה ניסיון.

הכותב הינו יועץ תקשורת נתונים, אבטחת מידע ב-Arrow ECS ומדריך ג'וניפר (Juniper) מוסמך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים