הדמיון בין משחק הרוגבי לפיתוח אג'ילי

מה הקשר בין עבודה עדינה, נקייה ומסודרת כמו פיתוח תוכנה לספורט שנחשב אגרסיבי ואלים, שלא לדבר על שחקנים שמתבוססים בבוץ?

10/08/2016 16:38
פיתוח רוגבי אג'ילי...? צילום אילוסטרציה: BigStock

הרוגבי הוא לא ספורט פופולרי בישראל. מעטים מכירים אותו או את החוקים שלו ומעטים עוד יותר רואים משחקים או משחקים אותו בעצמם. לעומת זאת, פיתוח תוכנה מאוד פופולרי בישראל, ברמות מהגבוהות בעולם.

פיתוח תוכנה בגישה זריזה (פיתוח אג'ילי) הפך בשנים האחרונות למושג שמדברים עליו יותר ויותר, אבל לאו דווקא מכירים את המתודולוגיות הקיימות או באמת משתמשים בהן. אם מנסים להשוות אותו לספורט כלשהו, נראה כי דווקא רוגבי הוא המתאים להשוואה הזאת.

הרמתם גבה? אתם לא היחידים. למה בעצם רוגבי? מה הקשר בין עבודה עדינה, נקייה ומסודרת כמו פיתוח תוכנה לספורט שנחשב אגרסיבי ואלים, שלא לדבר על שחקנים שמתבוססים בבוץ?

בתחילת משחק רוגבי או כשהוא מתחדש יש "תגרה" או "התגודדות כוחנית" (Scrum) בין שתי קבוצות במבנה שנראה מבחוץ סתם כמו "חבר גדול מביא חבר יותר גדול", אבל בפועל – הוא מתוכנן מאוד. לכל אחד מהשמינייה של כל קבוצה במערך הזה יש תפקיד ברור ומוגדר, בכדי לצאת משלב זה במשחק עם המטרה: הכדור.

זה בדיוק מה שקורה גם בפיתוח תוכנה אג'ילי: קבוצת אנשים שכל אחד מהם יודע בדיוק את תפקידו, מה ומתי עליו לעשות, ואיפה בדיוק הוא מגבה את חבריו. מעין צוות פיתוח מוצר שפועל כיחידה מלוכדת לקראת מטרה משותפת. חברי הצוות מקדמים, מגבים, תומכים ומעצימים אחד את השני, באמצעות תקשורת תכופה, הצבת יעדים מציאותית ומחויבות מלאה של כולם.

עבודת צוות, גמישות וספרינטים

אם נתעמק בהשוואה זו, נוכל למצוא מספר נקודות לדמיון:

עבודת צוות – בניגוד לכדורגל או כדורסל, ברוגבי יש פחות מקום ל-"כוכבים" שמכריעים משחקים. שחקן בודד, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול לנצח משחק או להוליך כדור לאורך כל המגרש. הרוגבי מחייב משחק קבוצתי, וזאת הדרך היחידה להניע את הכדור ולנצח.

תנאי נוסף להצלחה הוא הומוגניות בין השחקנים, ביכולות שלהם, הפיזיות והמנטליות. לא סתם ברוגבי יש יותר מ-12 מהלכים ידועים להעברת הכדור. גם בפיתוח תוכנה, כוכב אחד לא יכול לפתח לבד והוא תלוי בשאר חברי הצוות. כולם מונעים אל עבר מטרה משותפת תוך שיתוף פעולה מלא וכדאי שיהיו באותה הרמה. העברת משימות בין אנשי הצוות מתבצעת במהירות, בתיאום ובתזמון, ולא אמורה להיות "חוליה חלשה".

דרור רייך, מנכ"ל Performit. צילום: יח"צ

דרור רייך, מנכ"ל Performit. צילום: יח"צ

לכל שחקן תפקיד – כמו ברוגבי, בו לכל שחקן יש תפקיד ספציפי שהוא מתאים לו (ביכולות, במבנה הגוף, בכוח ובמהירות), כך גם בפיתוח תוכנה – לכל איש צוות יש את התפקיד שלו, שנגזר מהמיומנויות שלו. כל המארג הזה הוא קבוצה אחת שמתפקדת בהצלחה.

ספרינטים – ברוגבי, הדרך היחידה לנצח היא בספרינטים של הקבוצה, לאורך המגרש, תוך כדי העברת הכדור בין השחקנים, בכפוף לכללים של המשחק. בפיתוח תוכנה בגישה זריזה, הספרינטים הם התקופות הקצרות בפיתוח של כל מקטע ומקטע, שבסופו יש תוצר מוגמר ומוגדר. בדרך כלל, אורכם של הספרינטים מוגדר לתקופות של בין שבוע ל-30 יום.

גמישות – בשני המקרים חייבת להיות עבודת צוות כיחידה מלוכדת. ברוגבי, שנחשב משחק בעל קצב מהיר, הקבוצה חייבת להפעיל שיקול דעת, ולהיות גמישה ומוכנה לתת מענה להתפתחויות בלתי צפויות. בפיתוח אג'ילי, צוות הפיתוח מתנהל על פי מתווה מוגדר, אך נדרש לגמישות על מנת לתת מענה לשינויים ולהתאמות, צפויים או לא צפויים, במטרה להשלים ספרינט בצורה הטובה ביותר. תפקידו של ארכיטקט בצוות הפיתוח הוא לוודא שהמהלכים הקצרים (ביצוע שינויים תכופים ותוספות תוך כדי תנועה) לא פוגעים באסטרטגיה של פיתוח המוצר, לא נוצרים טלאי "ספגטי" ונשמרים תהליכי אינטגרציה מתמשכת, שמבטיחים שמירה על טקטיקת הקבוצה.

ערכי ליבה – בענפי ספורט רבים, ורוגבי ביניהם, יש קודי התנהגות ברורים – בתוך המשחק ומחוצה לו. הגינות, כבוד הדדי והערכה בין הקבוצות, חברות, מטרה משותפת ותמיכה הדדית בתוך הקבוצה. ערכים אלה מייצרים דבק חזק מאוד בין כל אנשי הקבוצה. הגדרת ערכי ליבה מתאימים (כגון הערכה מקצועית, אדיבות, סובלנות, מחויבות ומיקוד) והקנייתם לצוות הפיתוח יהוו את הדבק ביניהם וישדרגו את הביצועים – הן של הקבוצה כולה והן של כל חבר בה.

לסיכום, התבוננות בהתנהלות של קבוצות רוגבי מצליחות מאפשרת אימוץ שיטות ניהול המתאימות לניהול קבוצת פיתוח תוכנה בגישה אג'ילית, ובעיקר במתודולוגיית Scrum, תוך השגת שיפור במקצוענות ובביצועים, ועמידה במטרות.

הדמיון למשחק הרוגבי נכון גם לתחושת אנשי הצוות: קשה ומאתגר, אבל מהנה וביחד.

הכותב הוא מנכ"ל Performit.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים