אחרי החגים מתחדש הכול – גם בעולם ההיי-טק

המשק חוזר לעבודה, וכך גם פעילות הכנסת והוועידות של אנשים ומחשבים ● על מה נדבר ומה יהיו המגמות המרכזיות בעולם הטכנולוגי בחודשים הקרובים?

גם אתה, גם אתה תתחדש. צילום אילוסטרציה: BigStock

שבוע העבודה הקצר שמסתיים היום (ה') סימל את תחילת עידן אחרי החגים. אט אט המשק כולו חוזר לעבודה בהיקף מלא. זו גם התקופה שבה ארגונים מתחילים להיערך לחלק האחרון של השנה ולשנה הבאה – הן בהיבטים של המגמות הטכנולוגיות והן בהיבטים התקציביים והארגוניים שלהם. מאחר שענפי הטכנולוגיה הם גלובליים, יש התאמה בין המגמות שעליהן מדברים בעולם לבין מה שיקרה אצלנו.

חברת המחקר העולמית גרטנר (Gartner) פרסמה בשבוע שעבר את 10 המגמות האסטרטגיות שהיא חוזה שיהיו המדוברות ביותר בשנה הבאה. המגזין פורבס (Forbes), שפרסם את התחזית, כותב בדברי ההקדמה שלו כי העולם, בשנה הבאה בפרט ובשנים הבאות בכלל, יהיה עשיר יותר בידע ובמידע, וכי הסביבה הדיגיטלית תמשיך לעטוף כל חלק ורכיב בגופנו ובפעילות היום יומית שלנו.

גרטנר חוזה שבחודשים הקרובים תתחזק מגמת טשטוש הגבולות בין הפיזי לדיגיטלי – הן בפעילות השוטפת והן באיומים כמו סייבר, הונאות וזיופים. שירותים דיגיטליים עשירים יהיו הרבה יותר נפוצים והאנליטיקה תעטוף כמעט כל דבר שזז, ובעוצמות הרבה יותר גדולות ממה שהכרנו.

מגמה נוספת היא הפופולריות של תחום לימוד המכונה, על כל ההשלכות שלו, שתעלה בשנה הבאה. זה אמנם נושא לא חדש, אבל התפתחויות טכנולוגיות נוספות, כמו האינטרנט של הדברים ורוחב פס בהיקפים גדולים מאוד, נתנו למושג הזה משמעויות אחרות. תהליכים רבים שנעשים כעת באופן ידני, כמו כתיבת קודים, יהיו אוטומטיים ויגרמו להאצה בכל מה שקשור למהירות התגובה ולאיכות חוויית השירות בתחומים רבים.

כמו כן, הבנקאות הדיגיטלית תמשיך במעברה לפסים מעשיים בשנה הבאה. בארץ זה יקרה אצל שלושה בנקים לפחות.

תחום נוסף שיבלוט בשנה הבאה בהתפתחותו הוא האפליקציות החכמות, כגון סייענים דיגיטליים. הפוטנציאל בתחום זה עצום ועל פי האנליסטים של גרטנר, חלק מאותם סייענים יוכלו לעשות פעולות יום יומיות במקומנו. האנליטיקה תייצר אפליקציות חכמות גם בעולמות כמו הרובוטיקה, המכוניות החכמות ואפילו מזל"טים חכמים ואזרחיים, לא רק כאלה צבאיים.

לא נימלט ב-2017 גם ממגמת המציאות המדומה. אלא שבניגוד לשנים קודמות, בהן התחום הזה שויך בעיקר לעולם הבידור והפנאי, האנליסטים של גרטנר צופים כי הוא יגלוש אל עבר פעולות כמו הדרכה, מרחוק שתהיה הרבה יותר משמעותית ומוחשית לכל מי שישתמש בה, תוך שילוב מובנה של הפיזי והמדומה.

עולם האינטרנט של הדברים ימשיך לכבוש בשנה הבאה כל חלקה פנויה. לפי גרטנר, בתוך חמש שנים ניתן יהיה לבצע אנליזה וסימולציות של תהליכים פיזיים בעולם הווירטואליים באמצעות חיישני אינטרנט של הדברים.

בחברת המחקר מדברים גם על המשך המגמה של פלטפורמות דיגיטליות, שתהיינה אבני הבניין לעסקים דיגיטליים. למעשה, הן יהוו שער הכניסה של הארגון לעולם הדיגיטלי. המגמה זו תכלול את מערכות המידע, האינטרנט של הדברים, הגנה על מערכות אבטחה וממשקים שיספקו חוויות דיגיטליות חדשות, שיתחילו להבשיל בשנה הבאה ויבואו לידי ביטוי מלא עד 2020.

השורה התחתונה: העידן הטכנולוגי המרתק שאנחנו חיים בו הולך להיות מאתגר ודרמטי הרבה יותר מתמיד. מעניין לראות מה יקרה – האם המגמות שחוזה גרטנר אמנם יתממשו ובאיזה אופן.

על מה ידברו בממשלה ובכנסת?

הכנסת תחזור בשבוע הקרוב גם היא לשגרת עבודה. ועדת המדע והטכנולוגיה תפתח את עונת הדיונים המקצועיים שלה בישיבה שתעסוק בסאגה הבלתי נגמרת של המאגר הביומטרי. זה יהיה דיון המשך משותף לוועדה זו ולוועדת הפנים.

מאז הדיון האחרון, ערב יציאת הכנסת לפגרת הקיץ, חלו שינויים באיוש בעלי התפקידים שאחראים על המאגר הביומטרי. גון קמני, שהקים את המאגר ועמד במרכז הביקורת הציבורית עליו, סיים את תפקידו ועבר לחברת ההימורים 888. טרם ידוע מי יחליף אותו. כמו כן, עדיין לא פורסמה החלטת שר הפנים, אריה דרעי, לגבי סיום הניסוי, שבמהלכו הונפקו תעודות ביומטריות לאזרחים שרצו בכך. בדיון הקודם נמתחה ביקורת חריפה על הממשלה דווקא מצד ח"כ דוד אמסלם מהקואליציה, שנזף קשות באנשי משרד הפנים ודרש מהם תשובות.

בתחילת נובמבר תקיים הוועדה דיון בנושא הערים החכמות ובאותו שבוע היא תארח את הוועדה לאג'נדה דיגיטלית מגרמניה. במהלך דצמבר היא תקיים ישיבה מיוחדת לכבוד פורום KMI של אנשים ומחשבים, ותעסוק בסוגיית ניהול ושימור הידע בממשלה.

ומה אצלנו?

עונת הוועידות והכנסים של אנשים ומחשבים תעסוק, כרגיל, בטרנדים החמים בעולם הטכנולוגי. בין היתר צפוי להתקיים ברבעון הקרוב כנס eGov – הוועידה השנתית בנושא התקשוב הממשלתי. כנס המחשוב המוניציפאלי יעסוק בנושא הערים החכמות. כן תתקיים הוועידה השנתית לניהול ידע ומסמכים.

תחום שממשיך לגדול גם הוא – הדפסת התלת מימד – יבוא לידי ביטוי בוועידה מרכזית, שתיערך בסוף נובמבר. בתחילת דצמבר תתקיים ועידת ICS, שעניינה מתקפות סייבר על תשתיות קריטיות – תחום קריטי ביותר.

גם השנה נכתיר את הארגונים המצטיינים במסגרת כנס IT Awards. השנה הוגש מספר שיא של פרויקטים והתחרות צמודה מתמיד.

כל הפרטים על הוועידות והכנסים מופיעים בעמוד האירועים שלנו.

סתיו וחורף נעימים ופורים לכולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים